Praha se dohodla s JCDecaux na výměně přístřešků MHD

úterý, 22. prosince 2020, 07:35 Aktuality, Outdoor MediaGuru

Zhruba 900 přístřešků na zastávkách MHD, které nyní v Praze vlastní a provozuje společnost JCDecaux, bude nahrazeno novým mobiliářem.

Zdroj: JCDecaux

Zdroj: JCDecaux

Zhruba 900 přístřešků na zastávkách MHD, které nyní v Praze vlastní a provozuje společnost JCDecaux, bude nahrazeno novým mobiliářem. Město ho pořídí v období trvajícím 21 měsíců po skončení smlouvy mezi firmou a magistrátem v polovině příštího roku. Dohodu dnes schválili pražští radní, firma ji už podepsala. První přístřešky by měly být vyměněny v listopadu příštího roku, té doby musí město najít v soutěži dodavatele nových a nechat první z nich vyrobit.

Francouzská firma provozuje většinu přístřešků MHD v Praze na základě smlouvy z roku 1994, výměnou za jejich zajištění a údržbu a nájem městu na nich může provozovat reklamu. Smlouvu minulé vedení magistrátu označilo za nevýhodnou a odmítlo ji prodloužit. Nynější pražská koalice to potvrdila a rozhodla, že po skončení kontraktu nahradí město mobiliář novými přístřešky, které samo nakoupí.

Podle schválené dohody bude přechodné období rozděleno do tří sedmiměsíčních částí, do nichž bude výměna rovnoměrně rozložena. V každé z nich budou nejprve vyměňovány přístřešky bez reklamy, ty s reklamou v posledních dvou měsících. Pořízení a instalaci nových přístřešků zajistí podle usnesení radních městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP), která měla na starosti zhodnocení stavu mobiliáře a vyjednávání o ukončení smlouvy. Magistrát zároveň plánuje vypsat soutěž na firmu, která bude na nových přístřešcích provozovat reklamu.

Město bude firmě v přechodném období platit za využívání mobiliáře, za 21 měsíců zaplatí celkem 24,4 milionu korun. JCDecaux naopak za stejné období zaplatí magistrátu 35,7 milionu korun, přičemž rozdíl mezi oběma platbami má podle dokumentu odpovídat stávající platbě firmy městu. Praha bude mít zároveň nárok na polovinu zisků z pronájmu reklamních ploch na přístřešcích. Celkem by mělo město podle dokumentu za přechodné období získat od firmy zhruba 18,5 milionu korun.

Ředitel THMP Tomáš Jílek dříve ČTK řekl, že za nový mobiliář město zaplatí 200 až 300 milionů korun a že z pronájmu provozovateli reklamy by se investice mohla vrátit za sedm až osm let. Další náklady městu vzniknou povinností odkoupit nebo vybudovat elektrické přípojky nutné pro provoz přístřešků. THMP již udělala pasportizaci zastávek a podle Jílka bude u zhruba třetiny z nich možné od JCDecaux za odhadní ceny přípojky odkoupit, u zbylých bude nutné je vybudovat.

Radní Jan Chabr (TOP 90) dnes po jednání rady uvedl, že město počítá za pořízení nového mobiliáře s náklady 400 milionů korun. Dodal, že soutěž na výrobu nových přístřešků město vypíše začátkem příštího roku a již e uskutečnily tržní konzultace, kam se přihlásily i zahraniční firmy. Soutěž na provozování reklamy pak podle radního magistrát vypíše v polovině příštího roku a zatím se řeší její přesná podoba.

Dohoda byla uzavřena navzdory původním vyjádřením firmy, že začne s odmontováváním tak, aby všechny přístřešky zmizely do dne vypršení smlouvy, tedy do 30. června příštího roku. U další velké smlouvy na reklamu je však situace odlišná. O platnost kontraktu z roku 1997 s dopravním podnikem, na základě kterého JCDecaux provozovala veškerou reklamu v MHD, se obě strany soudí. Soud loni zatím nepravomocně rozhodl, že je smlouva neplatná. Odvolací soud se s tím ztotožnil, ale věc vrátil k novému projednání kvůli technickému pochybení v původním rozsudku. JCDecaux kvůli sporu zahájila 16. září s Českou republikou arbitráž.

-čtk-