Přehled událostí v českém retailu v roce 2020

neděle, 3. ledna 2021, 10:25 Retail MediaGuru

Rok 2020 přinesl v retailu řadu změn, vytvořili jsme přehled hlavních událostí.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Rok 2020 přinesl v retailu řadu změn. Především se urychlil přechod řady prodejců do online světa, narostl zájem o rozvoz a trvanlivé potraviny začaly prodávat i Alza.cz a Electro World. Lidl, Albert i Billa otevřely své první prodejny malého formátu a roztrhl se pytel s mobilními aplikacemi a skenery. Zatímco potravinám a drogerii pandemie nijak neuškodila, módní průmysl a gastro segment hodně utrpěl. Vytvořili jsme přehled hlavních událostí v retailu v roce 2020.

Leden

Leden se nesl ještě v klasickém tempu rozjezdů. Nábytkářský řetězec Ikea prezentoval svůj plán přerodu, kdy už nestaví svůj model podnikání na obchodních domech na okrajích měst, ale chce být zákazníkům blíž. Začal otevírat výdejní místa, během roku jich nakonec vzniklo místo sedmi jen pět. Značka CCC spustila v Česku e-shop a Mattoni a Košík.cz začaly testovat zálohu na PET lahve. V Praze se koncem ledna otevřelo přestavěné nákupní centrum OC Opatovská, které funguje ještě z dob minulého režimu. Logistický startup DoDo, spadající do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka, rozšířil svoji působnost v oblasti přepravy potravin a přišel se specializovanou divizí DoDo Fresh. Tento krok se ve světle následného příchodu pandemie jeví jako značně vizionářský.

Kaufland zavádí personalizovaný věrnostní program

čtvrtek 13. února 2020

Únor

Novou prodejnu otevřel v únoru i Globus, a to v Praze na Pankráci. Novinka byla druhou v pořadí v konceptu Fresh, což je malý formát. Kvůli pandemii byla ale nakonec prodejna během prosince uzavřena. Kaufland uvedl na trh věrnostní kartu Kaufland Card, kterou po dvou týdnech pravidelně používalo 700 tisíc zákazníků. Sesterský Lidl otevřel v Písku novou prodejnu ve specifickém konceptu s názvem metropolitní prodejna se dvěma patry. Také zmenšil svůj leták. Místo 40 stran má nyní 56, a i tak má údajně uspořit více než 2500 tun papíru ročně. Po 25 letech se pak obchodní síť Bala rozhodla pro změnu loga, důvodem byla modernizace a sjednocení venkovního vzhledu více než 140 těch největších prodejen. Nastupující pandemie vyvolala konci února panické nákupy, konkrétně ve středu a čtvrtek (26. a 27. února), kdy začaly do obchodů proudit výrazně nadprůměrné davy zákazníků a velmi rychle narostly i objemy prodejů zboží. I když měly řetězce zboží dostatek, nestačily doplňovat a po internetu se začaly šířit snímky prázdných regálů.

Březen

Během posledního únorového a prvních dvou březnových týdnů vzrostly v e-shopech obraty za dezinfekční a hygienické prostředky meziročně o 10200 %. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet. V internetových obchodech se dařilo i domácím pekárnám, jejichž prodeje vzrostly o 420 %. Několikanásobný nárůst poptávky zaznamenaly i deskové hry, šicí stroje a materiál pro výrobu roušek. Poté, co Vláda ČR vyhlásila ve čtvrtek 12. 3. 2020 v zemi nouzový stav, začali lidé opět více nakupovat, tentokrát více čerstvé potraviny a zájem o Košík.cz a Rohlík.cz se zvýšil několikanásobně.

Alza.cz i Mall.cz chtěly pomoci kamenným obchodům, které musely zavřít v důsledku pandemie koronaviru a usnadnily jim přístup do svých tržišť –  platformy Mall Partner a programu dropshipment. Alza navíc začala nabízet i vybrané trvanlivé potraviny. Během března pak jen za jeden týden přibylo podle firmy Shoptet, poskytovatele e-commerce řešení, celkem 270 nových e-shopů. Například Bageterie Boulevard vytvořila e-shop za šest dní a z Fruitisima se stal také téměř přes noc e-shop. Pod názvem Suchý Rohlík spustil online supermarket Rohlík.cz novou službu, jež nabízí rozvoz trvanlivých potravin, domácích čisticích prostředků či toaletního papíru po celé České republice. Další novinkou je Rohlík Bistro, která od neděle 29. března nabídla čerstvé či chlazené jídlo z vyhlášených restaurací. Od března pak Lidl zvýšil mzdy, pokladní dostala přes 28,5 tisíce Kč, po třech letech se dostane na částku 32 tisíc Kč. Dm drogerie markt rozšířila od března svůj bezobalový prodej. Nově lze nakoupit vybrané výrobky ekologické drogerie ve 20 prodejnách ve všech krajských městech republiky.

Prodej ovoce a zeleniny vzrostl, někde i dvojnásobně

úterý 14. dubna 2020

Duben

Zatímco koncem února se Češi zásobili především trvanlivými potravinami, v březnu a dubnu postupně začali výrazně více nakupovat čerstvé ovoce a zeleninu. Maloobchodní řetězce i online prodejci pozorovali nárůst okolo 20 % nebo i vyšší. Online tržiště pak začaly nahrazovat uzavřené farmářské trhy. Tesco zavedlo novou službu v rámci nakupování online s názvem Tesco Zásilka a také dlouhodobě snížilo ceny 19 klíčových produktů a investovalo do cen dalších více než 595 výrobků.

Rohlík spustil službu pod názvem Rohlík mini a nabídl 1000 nejoblíbenějších produktů a pak se změnil na Turbo Rohlík s doručením do 90 minut. Online supermarket přišel navíc s novou privátní značkou Bez kompromisu. Obchodní síť Žabka začala ve spolupráci s aplikací Bolt Food doručovat nákupy potravin online. Donáškové služby z restaurací, bister a kaváren zastřešila nově platforma Mealio.cz a společnost Generali Real Estate koupila od PSN obchodní dům Kotva v centru Prahy.

V polovině dubna vzniklo ještě sdružení Unie retailu, ve kterém se spojily české i zahraniční společnosti z oblasti retailu, aby zahájily jednání o podmínkách změny nájemních smluv s obchodními centry i zástupci státu. A po nucené, více než měsíční přestávce, otevřela pondělí 27. dubna kromě jiných i prodejny se spotřební elektronikou. Firma Efko – Karton, český výrobce hraček, společenských her a Igráčka se pustila do výroby nedostatkových ochranných štítů.

Květen

Skupina COOP, jež sdružuje 47 spotřebních družstev a provozuje dohromady přibližně 2500 prodejen, začala testovat online prodej. Podobně do onlinu přešla síť prodejen Sklizeno, která zprovoznila ke svým 15 prodejnám i e-shop. A oděvní řetězec H&M odstartoval svůj věrnostní program Hello Member. Alza.cz v rámci pandemické situace historicky poprvé pustila do svých AlzaBoxů další subjekt – Zásilkovnu. A uvedla na trh platformu Sdílej a ušetři, jež propojuje e-commerce se sociálními sítěmi.

To online prodejce nábytku, dekorací a potřeb do domácnosti Bonami vstoupil do offline prostředí a na Černém Mostě v Praze otevřel svou první kamennou prodejnu. Podobně společnost JIP Východočeská, která provozuje velkoobchodní i maloobchodní prodej, otevřela v Ostravě svou největší prodejnu Cash&Carry s rozlohou 6 tisíc m². Kaufland Card získala už přes milion zákazníků a Kaufland navíc snížil ceny u 500 výrobků.

Tesco i Penny rozšiřují řady vlastních značek

úterý 30. června 2020

Červen


Kaufland vstoupil prostřednictvím online supermarketu Košík.cz do digitálního prostoru. Na internetu nabídl v tuzemsku vůbec poprvé vybrané produkty svých privátních značek, bezmála 600 položek. Mobilní aplikaci uvedl na trh i Albert pod názvem Můj Albert s cílem poskytnout přehled o aktuálních slevách, cíleného doporučení zlevněného zboží či novinek nebo pomoci ve sbírání kreditů a jejich proměně v dodatečné slevy. A Tesco rozšířilo svou službu Tesco Zásilka na celé území České republiky. S novým e-shopem přišlo i Makro, umožnilo online prodej členům aliance Můj obchod, kteří jej mohou pro své podnikání využívat zdarma. Připravilo také nový koncept prodejny partnerské maloobchodní sítě Můj obchod, první obchod byl otevřen v Praze na Náměstí Míru.

Rohlík změnil svůj zákaznický servis Premium, členům nabídl volná doručovací okna i o Vánocích, dopravu vždy zdarma či vybrané pochoutky. Navíc zařadil svou službu Bistro, kterou zavedl v době nouzového stavu, do trvalé nabídky. Alza navázala spolupráci s poskytovatelem e-shopových řešení Shoptet, díky němuž  přidala na svůj marketplace 21 tisíc e-shopů.  Ikea otevřela své první avízované výdejní místo, a to v Hradci Králové. E-shop s módou ZOOT spustil vlastní online tržiště a její majitel, firma Company New, patřící do investiční skupiny Natland, se dohodla na akvizici minoritního podílu v módní společnosti Different.

Červenec

Do ČR přišel německý diskontní řetězec Tedi, první dvě pobočky otevřel v Prostějově a v Opavě, obě v nákupních parcích S1, další pak v srpnu Mostě. Košík.cz přišel s novou privátní značkou Authentic, pod kterou nabízí hotová jídla od šéfkuchařů z několika kontinentů. V pořadí již třetí značku, tentokrát s názvem Kinoko, začal od základů budovat Antonín Kokeš, zakladatel firmy s dárkovými předměty Albi a také sítě řemeslných pekáren Antonínovo pekařství.

Lidl uvedl kolekci se svým logem, pro úspěch ji pak ještě dvakrát zopakoval. Drogerie Rossmann zavedla na svých dvou vlajkových prodejnách v Praze samoobslužné pokladny. Módní e-shop ZOOT začal prodávat i kosmetiku a Levi’s otevřel v centru Prahy zážitkový obchod a také UGO otevřelo v Praze na Václavském náměstí svou dosud největší provozovnu.  Burger King svou pobočku na Václavském náměstí uzavřel.

Action: Nejsme firma, která kolem sebe dělá rozruch

čtvrtek 3. září 2020

Srpen

První dvě prodejny otevřel v ČR diskontní řetězec Action – v Hradci Králové a Kladně. V průběhu následujících dvou týdnů pak otevřel další tři prodejny v Moravskoslezském kraji: v Ostravě, Opavě a ve Frýdku-Místku. Nábytkářská skupina XXXLutz otevřela postupně sedm poboček. Jedná se o bývalé obchodní domy Kika. Na druhou stranu z českého trhu odcházejí značky Camaïeu, Forever 21 nebo šperky Tous, Freywill a Thomas Sabo.

Ikea začala od srpna prodávat bezmasé kuličky a podobně KFC zařadilo poprvé v historii vegetariánské sendviče Vege Halloumi. Alza.cz přidala do nabídky vína a destiláty. Kaufland umožnil nakupování přes mobilní aplikaci K-Card na dvou prodejnách v Praze na Jarově a v Olomouci a celý srpen provozoval v Brně na parkovišti autokino. Albert se rozhodl zavést digitální cenovky na celkem 45 prodejnách.

Starbucks otevřel dvě nové pobočky, jednu v pražském nákupním centru Galerie Harfa, a v Karlových Varech zřídil pobočku nedaleko kolonády. Maloobchodní síť s tabákovými výrobky a tiskovinami Traficon rebrandovala svých téměř 150 prodejen. Internetová lékárna Pilulka.cz začala testovat nový způsob vyzvednutí zboží. V centru Prahy na Senovážném náměstí umístila svůj první PilulkaBox. Na značku Blažek bylo vyhlášeno mimořádné moratorium, na módní průmysl dolehla pandemie koronaviru opravdu ztěžka.

Září

Lidl uvedl na tuzemský trh uvádí nový koncept digitální zákaznické karty Lidl Plus, která má nabídnout řadu benefitů. Poskytovatel e-shopových řešení Shoptet navázal spolupráci s online tržištěm Mall Partner. Maloobchodní síť prodejen potravin COOP rozjela online prodej, začala navíc k vybraným prodejnám instalovat externí výdejní boxy s nepřetržitým provozem. Síť Oxalis, specializující se na prodej čaje a kávy, přišla s bezplatnou službu Klikni a vyzvedni, jež kombinuje online nákup a vyzvednutí zboží na prodejně. Logisticko-technologická firma Zásilkovna přišla s vlastními výdejními místy Z-Boxy. Česká pošta spustila pilotní provoz mobilních poboček, které by měly poskytovat poštovní služby prostřednictvím vozidel.

Síť hobbymarketů Hornbach zavedla samoobslužné pokladny v prodejně ve Velké Chuchli. Český řetězec se sportovním zbožím Sportisimo rozšířil nabídku o 14 módních značek. Bonami otevřelo druhou prodejnu, do konce roku chtěla další čtyři a KFC otevřela další tři restaurace, má jich tak 108. Bageterie Boulevard otevřela novou pobočku v pražském obchodním centru Nový Smíchov a do konce roku měla v plánu ještě dvě pobočky na Moravě – v Olomouci a ve Zlíně.

Penny dál modernizuje, letos již padesát prodejen

pondělí 12. října 2020

Říjen

Od pondělí 12. října vešla v platnost nová opatření a tyto změny opět přinesly vlnu online nákupů a dvojnásobný až trojnásobný růst prodejů. Minimálně z důvodu omezení výuky na základních školách museli Češi doma více vařit a tím pádem i více nakupovat. Restaurací s výdejními okénky výrazně přibylo (cca 700), nabídlo je více restaurací než při nouzovém stavu na jaře (cca 600). Společnost Edenred nově vytvořila vyhledavač provozoven, které jídlo z okénka nebo s vlastní dovážkovou službou nabízejí. 

Společnost Mattoni 1873 spustila vlastní e-shop. Obchodní centrum Westfield Chodov zavedlo novinku, kdy si zákazníci mohou nechat donést nákup z e-shopu až do kufru svého auta. Rohlik.cz začal testovat své původně do vnitřních prostor určené Rohlík Pointy, samoobslužná výdejní místa, i pro použití venku a rozšířil svoje služby o nabídku krájených sýrů a uzenin. Sortiment zahrnuje téměř 40 položek delikates.

Penny Market zmodernizoval 50 prodejen a do konce roku chtěl přestavět minimálně ještě dalších 20 obchodů. Český řetězec se sportovním zbožím Sportisimo otevřel v pražském centru Palladium nově upravenou prodejnu. Ta by měla udávat směr i dalším obchodům. To kavárenský řetězec Costa Coffee vstoupil do retailu a ve spolupráci s novým majitelem značky, společností Coca-Cola Hellenic, nabídnl zrnkovou a mletou kávu a také kapsle kompatibilní pro Nespresso. Vídeňský výrobce cukrovinek Manner otevřel svůj první originální Manner Shop. dm drogerie markt spustila pro zákazníky novou aplikaci dm active beauty, která funguje jako věrnostní karta v mobilu a zároveň informační portál o aktuálních nabídkách či zákaznickém kontě.

Listopad

Od listopadu je možné zaplatit nákup ve všech patnácti hypermarketech řetězce Globus stravenkami Edenred, Up Chèque Déjeuner a Sodexo. Stejně tak Lidl i Kaufland nově akceptují stravenky Up a Benefit Plus, vedle Naše stravenka a Sodexo a Ticket Restaurant. Globus zrušil tradiční hodinu ticha, podpořil české zpěváky a hudební skupiny, a uspořádal jim koncerty hypermarketech.

Ve středu 11. listopadu v 11 hodin pak představili vinaři Svatomartinská vína online a do virtuálního prostředí se vůbec poprvé přesunula i tradiční tisková konference na podporu Svatomartinských vín. Česká módní značka Pietro Filipi přišla v době již druhého uzavření obchodů s novým blogem a redesignovaným e-shopem. A do Black Friday se zapojilo přes 60 % obchodů a Marketplace na ZOOTu se od jara rozrostl trojnásobně.

Ke svému projektu Hotovky a privátní značce Authentic Košík přidal službu „Restaurace na klik“, kde nabízí kompletní menu s několikadenní trvanlivostí včetně nápojů s dynamicky klesající cenou za dopravu. Rohlík Bistro pak nabídl hotovky z dalších šesti restaurací. Lidl otevřel na Náměstí Svobody v centru Brna svou historicky nejmenší prodejnu v Česku. Má rozlohu 596 m² a nachází se ve druhém podlaží obchodního centra Rozkvět. Skupina CPI Property Group, vlastník retailových ploch v ČR, dosáhla 100% obsazenosti svých českých a slovenských retail parků (RP). Těch vlastní a provozuje v České republice celkem 19.

Billa jde do menších měst s novým formátem prodejen

pátek 4. prosince 2020

Prosinec

Billa vstoupila do menších měst s novým malým formátem prodejen, pod názvem Billa Denně čerstvá otevřela prodejnu v obci Strašice u Rokycan. Albert otevřel také první skutečně malou prodejnu. Jmenuje se Albert Fresh a nachází se v Brně. Značka Gap nabídla své první dvě  kamenné prodejny v Česku, a to v pražském nákupním centru Westfield Chodov a v ostravském Foru Nová Karolina. Plzeňský Prazdroj pak otevřel v pražské nákupní galerii Myslbek v ulici Na Příkopě svou dárkovou prodejnu. A Na Příkopě 23 otevřela novou prodejnu i značka Vasky, za níž stojí mladý podnikatel Václav Staněk. To Žabka otevřela poprvé prodejnu v administrativní budově, pak v obchodním centru Eden a testuje tam prodej léčiv a teplý pult. Šampaňské Moët & Chandon otevřelo na Chodově pop-up.

Tesco rozšířilo dostupnost své služby Online nákupy, má být dostupná pro 6,1 mil. obyvatel Česka. Makro Cash & Carry zavedlo novou službu Klikni a vyzvedni, zatím je ale dostupná na pobočce Makra v Průhonicích. Rohlik.cz spustil online reklamace, přehled o cestě nákupu a času doručení přímo na webu, v aplikaci či skrze push notifikace.

Personální změny v marketingu, reklamě a PR

pondělí 28. prosince 2020

-zue-