Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) zaznamenala za leden až říjen ve srovnání s předchozím rokem pokles prodejů svých členů o 38 % a do konce roku zlepšení i přes tradičně silnější vánoční svátky neočekává. Podle agentury Nielsen klesly tržby z prodeje lihovin v gastronomii (on-trade) za období leden až září o 2,2 mld. Kč, zatímco prodeje v obchodech (off-trade) vzrostly jen o 200 milionů Kč (u piva činil nárůst za stejné období 1,1 mld. Kč). Důvodem je především opakované uzavření Horeca sektoru, ale také odliv turistů a zahraničních pracovníků.
„Uzavření Horeca segmentu v předvánočním období je pro nás velkou ranou. V gastronomii se prodá přibližně 50 % celkové spotřeby lihovin. Tyto ztráty nejsou schopny vykompenzovat i mírně vyšší prodeje v maloobchodě. Zatímco konzumenti piva a vína přešli hojně na nákup těchto nápojů v maloobchodě, u lihovin je nárůst prodejů v tomto segmentu o hodně menší,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.
Přesto stát na spotřební dani za lihoviny v lednu až říjnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral pouze o 240 mil. Kč méně. Může za to extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny o 13,2 % od 1. ledna 2020. Mezi alkoholickými nápoji jsou přitom lihoviny zatížené spotřební daní nejvíce i přesto, že jejich spotřeba činí pouze 27 % z celkové spotřeby alkoholu v České republice.
„Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili, což se významně projevilo na inkasu spotřební daně v lednu a v únoru, kdy částka za oba měsíce překročila 2,9 mld. Kč. Splatnost spotřební daně je totiž 55 dní. Naopak v březnu až červenci v důsledku koronavirových opatření vybral stát vůbec nejnižší sumu za posledních 6 let,“ komentuje situaci Vladimír Darebník.
Zvýšení spotřební daně se jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo. Podle UVDL ČR je daňové zatížení lihovin zcela neúměrné objemům prodeje i společenským dopadům ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Nerovnost spotřební daně se podle UVDL projevuje v novém světle právě působením koronavirové pandemie.
Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat UVDL ČR na vzorku 1100 respondentů, spotřeba alkoholu během pandemie spíše stagnuje. 12 % respondentů alkoholické nápoje vůbec nepije a více než polovina respondentů (51 %) uvedla, že konzumuje alkohol stále stejně jako před pandemií. Zbylé respondenty lze téměř shodně rozdělit do 2 skupin – a to skupiny, která konzumaci alkoholických nápojů snížila a skupiny, která konzumaci mírně zvýšila. Jako hlavní důvod omezení konzumace alkoholických nápojů uvádějí účastníci výzkumu uzavření restaurací, barů a jiných stravovacích zařízení (54 %), změnu životního stylu (25 %) a teprve poté finance (18 %).
-zue-