Hlavní město Praha chce kampaní na podporu pěstounství se seriálovými herci Lucií Benešovou, Markem Němcem, Janou Strykovou a moderátorem Honzou Dědkem zvýšit počet pěstounů. Na problematiku pěstounské péče upozorňují organizátoři od 15. ledna, kdy představili na reklamních plochách údajný start nového sitkomu Pěstouni. Pro zvýšení povědomí o pěstounské péči vedle fiktivního seriálu spustili také facebookový profil a web Novipestouni.cz. Zástupci Hlavního města Prahy to oznámili na on-line tiskové konferenci.
„Každé dítě má mít šanci vyrůstat v rodině. V ústavní péči jsou přitom tisíce dětí, pro které hledáme pěstouny. Povzbudivé je, že podle průzkumu společnosti Ipsos každý čtvrtý Čech by o pěstounství sám uvažoval. Chceme tento potenciál využít, a proto kampaň na podporu pěstounství spouštíme," uvedla radní pro sociální politiku a zdravotnictví Milena Johnová (Praha Sobě). „V Praze bychom potřebovali dvojnásobný počet pěstounů," doplnila.
Cílem kampaně je podpořit zájem o pěstounství a bourat mýty, které od něj lidi odrazují. Třetina dotázaných v průzkumu uvádí například jako faktor odrazující od přijetí dítěte to, že už děti mají nebo jsou na přijetí moc staří. Přitom fungující či starší domácnosti patří mezi jedny z nejvhodnějších žadatelů o pěstounství.
Mezi pěstounem a dítětem nevzniká takový právní poměr jako například u adopce. Právě rozdíl mezi adopcí a pěstounstvím podle průzkumu nezná téměř čtvrtina lidí. Průzkum společnosti Ipsos, kterého se loni v prosinci zúčastnilo 1055 obyvatel České republiky ve věku 18 až 65 let, dále mimo jiné ukázal, že pro 29 procent lidí je lákavá možnost vzít si „pěstounskou dovolenou", kdy se o dítě na několik dní postarají vychovatelé. Třetina osob by ocenila vyšší finanční odměnu.
Dlouhodobě v Česku v pěstounské rodině vyrůstá podle loňských výkazů ministerstva práce skoro 12.000 dětí. Zhruba 72 procent jejich pěstounů jsou prarodiče a jiní příbuzní.
-čtk-, -mav-