Na změny v iOS 14 doplatí hlavně Facebook a Snapchat
Personalizace reklamy bude na iPhonech těžší. Podle Bank of America a MKM Partners to sítím uškodí různou měrou.
V roce 2021 zřejmě digitální platformy ztratí kvůli operačnímu systému iOS 14 od Applu část příjmů z mobilní reklamy. Obavy Facebooku, které provozovatel největší sociální sítě formuloval už v létě, potvrzují podle CNBC jako důvodné ve svých aktuálních prognózách analytická společnost MKM Partners i Bank of America. Podle finančního domu mohou příjmy Facebooku klesnout o tři procenta. Ne všechny sociální sítě ale dopadnou stejně. V případě vývojáře komunikační aplikace Snapchat pak může být propad ještě o dva procentní body vyšší. Pinterest či Twitter se mají se situací vyrovnat lépe. Přesné datum spuštění novinky Apple neuvedl, počítá se ale se začátkem letošního roku.
Apple v rámci odkládaného updatu svého operačního systému znemožní aplikacím automaticky sbírat pro potřeby reklamy identifikační čísla zařízení (takzvaná IDFA), na něž jsou programy instalovány. Uživatelé nově budou muset odkliknout, že s takovým nakládáním s daty souhlasí. To je zároveň důvod, proč nelze brát prognózy dopadu novinky jako zaručené: lidské chování se stoprocentní přesností předpovídat nelze. Podle nastavení obchodních modelů jednotlivých sociálních médií a platforem je však možné získat představu o scénářích, se kterými by měly firmy a jejich akcionáři počítat.
Kromě Bank of America přišla se svými závěry i analytická společnost MKM Partners. Portál CNBC cituje, že její tvůrci brali při hodnocení ohrožení předních digitálních platforem v potaz faktory typu podílu uživatelů s přístroji od Applu, výši příjmů z inzerce v aplikacích třetích stran či možnost přístupu k datům z první ruky. Také podle MKM Partners si v těchto ohledech nejvíce pohorší Facebook a Snapchat, v dalším sledu pak Twitter a Pinterest.
Facebook již dříve sám uvedl, že tržby z jeho reklamní sítě Audience Network, přes kterou lze zobrazovat inzerci v aplikacích třetích stran, by se mohly propadnout o více než padesát procent.
Naopak nejlépe z updatu iOS 14 vyváznou ty velké digitální platformy, které mezi klasické sociální sítě řadit nelze – Google a Amazon. Obě služby nicméně mají na trhu s digitální reklamou významné postavení, přičemž vliv největšího světového internetového obchodu dále roste.
„Očekáváme, že tato Velká šestka si povede relativně lépe než než zbytek trhu s digitální inzercí. S tím, jak se přiblíží výsledková sezona, téma dopadů iOS 14 přitáhne ještě více pozornosti,“ uvádějí MKM Partners. Podle serveru SocialMediaToday to dokonce vypadá, že změna přístupu Applu k personalizačním datům bude v oboru patřit mezi klíčové události nadcházejících 12 měsíců. Technologické giganty tak možná čeká z byznysového hlediska o něco složitější rok, přestože jejich tržní hodnota nepřestává růst ani se změnou letopočtu.
-riv-