Trend: Řetězce otevírají prodejny malého formátu
Měnící se životní styl a koronakrize se odráží v rostoucí poptávce po čerstvých potravinách a hotových jídlech. Trendem se stávají prodejny malých formátů.
Rychlejší životní styl a měnící se zákaznické chování nutí řetězce ke změnám ve formátech obchodů. Nejen rychlost dnešní doby, ale i aktuální koronakrize se odráží v rostoucí poptávce po čerstvých potravinách a kvalitních hotových jídlech i vzhledem k zavřeným restauracím a kantýnám. Na poli kamenných retailerů se vrací trend malých formátů prodejen, které spojí rychlý nákup s nabídkou hotových jídel. V posledních letech velcí maloobchodníci začali zmenšovat nákupní plochy supermarketů a postupně se otevírá čím dál více malých prodejen. Roste síť Žabka (patřící pod Tesco) i Můj obchod od Makra. Především v loňském roce se vyrojilo hned několik příkladů, ať už to byl Globus, Penny, Lidl nebo Albert. Všichni shodně přiznávají, že malé prodejny mají místo v jejich plánech do budoucna.
Naposledy v polovině prosince loňského roku otevřel svoji malou prodejnu pod názvem Albert Fresh řetězec Albert. Nachází se v Brně a přípravy na její výstavbu trvaly osm měsíců. Je zatím vedena jako pilotní projekt. Podobně loni v prosinci otevřela malou prodejnu i Billa v obci Strašice u Rokycan, a i pro ni je tento formát testovacím. Lidl pak otevřel svou nejmenší prodejnu loni v listopadu v obchodním centru Rozkvět v Brně. „Otevření nové prodejny bylo připravováno řadu měsíců, první jednání probíhala již v průběhu roku 2019,“ uvádí Tomáš Myler, tiskový mluvčí Lidlu. Pandemie u nikoho výrazný vliv na zpoždění prací ale neměla.
Naopak loni v prosinci zavřel jednu ze dvou malých prodejen Globus. Obchod Globus Fresh se nacházel v Praze na Pankráci, a kromě prodejny zde byla i restaurace a kavárna. Provoz byl směrován především na zaměstnance okolních kanceláří, kteří ale v době pandemie do práce chodili velmi málo a obchod proto musel zavřít. Druhou provozovnu má Globus už od května 2018 v Pardubicích na sídlišti Dubina a té se má dařit dobře. „Globus Fresh v Pardubicích v Dubině funguje dobře, jde o prodejnu vesměs našich pekařských a řeznických výrobků, s výběrovým doplňkovým sortimentem trvanlivých potravin a nápojů, které jsou na sídlišti v Dubině oblíbené,“ říká Luftia Volfová, vedoucí externí komunikace Globusu.
Malé prodejny obvykle vznikají v centrech měst s cílem umožnit lidem, kteří se zde pohybují přes den, aby si mohli nakoupit čerstvé potraviny a pečivo a nemuseli dojíždět do vzdálenějších prodejen. „Ptali jsme se zejména brněnských zákazníků a prodejnu jsme udělali na míru těm, kteří se v místě pohybují či tam žijí. Inspirovali jsme se také v zahraničí, například ve Spojených státech v našich sesterských prodejnách, ale také v dalších evropských zemích, jako jsou Belgie a Holandsko,“ popisuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Malé obchody jsou u zákazníků oblíbené, což potvrzuje i Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Marketu. Penny již několik let provozuje čtyři prodejny malého formátu pod názvem Penny City v centru Prahy. „Ve srovnání se standardními prodejnami je zde největší zájem o čerstvé potraviny jako například ovoce, zeleninu či pečivo. Ve výrazně větší míře než v jiných prodejnách zde zákazníci také nakupují čerstvé produkty určené k přímé spotřebě od smoothie či džusů až po saláty, bulgur, sendviče, obložené bagety nebo hotová jídla, která stačí ohřát,“ dodává.
Podobné je to i u konkurence. „V Albert Fresh patří mezi nejoblíbenější právě Fresh bar, kde pozorujeme zvýšenou poptávku po polévkách, hotových jídlech či zeleninových i ovocných salátech. Kromě toho najdou zákazníci na prodejně produkty pro menší nákup, ale i ovoce a zeleninu či dva kávomaty, na kterých si mohou připravit kávu i pro cestu s sebou,“ uvádí Mareček.
Řetězce s konceptem prodejen malého formátu do budoucna rozhodně počítají. „Ano, plánujeme otevírat další pilotní prodejny. Lokality, ve kterých by mohl mít tento formát úspěch, jsou stále v řešení,“ potvrzuje Jiří Mareček. Shodně mluví i Luftia Volfová. „S konceptem Fresh nekončíme. Nicméně do plánů musíme zohlednit i naše letošní zkušenosti.“
I Lidl plánuje další podobné obchody. „Aktuálně máme ve výstavbě druhou zajímavou prodejnu na okraji pěší zóny v centru Brna na Malinovského náměstí v OD Centrum. Prodejna bude atypická tím, že jako jediná bude mít prodejní plochu umístněnou ve dvou patrech. V průběhu měsíce ledna dojde k otevření prodejny v Olomouci na třídě Svornosti, která bude umístěna v OD Timpo,“ popisuje Tomáš Myler.
I Penny Market bude pokračovat v expanzi. „Naším cílem je být zákazníkům co nejblíže, průběžně proto vyhledáváme vhodné lokality pro naše nové prodejny. Nesoustředíme se však pouze na velká města, ale i na menší města v regionech,“ dodává Tomáš Kubík.
-zue-