Americká společnost Alphabet, jež stojí za internetovým vyhledávačem Google či portálem YouTube, zvýšila ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku meziročně svůj zisk o 43 % na 15,2 miliardy dolarů (327 mld. korun). Tržby vzrostly o 23,5 % na 56,9 miliardy dolarů (1 225 mld. korun).
Výsledky tak překonaly očekávání analytiků, kteří podle průzkumu společnosti Refinitiv počítali se ziskem 10,9 miliardy dolarů při tržbách 53,1 miliardy dolarů.
Většinu tržeb společnosti Alphabet tvořily příjmy z reklamy, které se v posledním loňském čtvrtletí zvýšily o 22 % na 46,2 miliardy dolarů. K nárůstu přispěla i pandemie koronaviru a přesun reklamních investic do online prostoru.
Z pandemické situace rovněž těžily cloudové služby, které loni vygenerovaly celkem 13,1 mld. dolarů, což je o 46 % než předchozí rok.
„Produkty a podpora Googlu představovaly záchranné lano pro miliony malých a středních podniků, na které pandemie tvrdě dolehla,“ uvedl na konferenčním hovoru s analytiky šéf Alphabet Sundar Pichai.
Z pohledu celého uplynulého roku byl nárůst Alphabetu pomalejší, tržby vzrostly jen o 13 %, což je nejméně od roku 2009. I z tohoto důvodu firma loni snižovala své náklady, nicméně letos by se měla opět vrátit k investicím do rozvoje cloudových služeb, datových center a umělé inteligence.
I nadále zůstává Google dominantním reklamním internetovým hráčem na globálním trhu. Nicméně jeho náskok se postupně zmenšuje, jeho pozici čím dál víc ohrožuje Amazon a také čínští hráči v čele s Alibabou. Podle výzkumné společnosti eMarketer by měl Google získat letos 30% podíl reklamního trhu, zatímco jeho tržby vzrostou o 18 %.
-stk-