Jak fungují symboly značky? Otestujte se
Společnost Behavio Labs vyvinula test, který ukazuje behaviorální vědu v praxi.
Chytrá reklama cílí především na podvědomí. Právě díky symbolům si značky pamatujeme, máme je rádi a vybaví se nám v nákupní situaci. Platí, že silné značky mají také silné symboly. Hodně z nich máte uložených v podvědomí, i když o tom třeba ani nevíte. V následujícím testu najdete mix příkladů, některé jsou vyloženě „na první dobrou” a u jiných se možná trochu zapotíte, letem světem tak ale poznáte, co všechno může být symbolem značky, jaké mají podoby.
Jak dlouho vám trvalo přiřadit značku k symbolu? A jak jste došli ke správné odpovědi, zkuste si zpětně vybavit ten proces. Co se dělo ve vaší hlavě?
Kdybychom si měli tipnout, správná odpověď vám jakoby sama od sebe vytanula na mysli, že? Za to můžete poděkovat rychlé a kvalitní práci vašeho podvědomí.
Podvědomí – výkonná mašina s energetickou třídou A+++
Každý den děláme kolem 300 až 600 rozhodnutí. Co si vezmu na sebe? Jakou koupím pastu na zuby? Který článek si přečtu na internetu? Kdybychom měli každou otázku prozkoumat racionálně, zvážit pro a proti, vyhodnotit parametry a udělat logický závěr, mozek by na výpočet spotřeboval veškerou glukózu v těle.
Racionální, vědomé či tzv. pomalé myšlení (podle nobelisty Daniela Kahnemana) je prostě energeticky náročné. Proto naprostá většina rutinních rozhodovacích procesů je detašovaná do pobočky mysli zvané podvědomí. A tam probíhá (tempem Usaina Bolta) tzv. rychlé myšlení.
Aby bylo možné se bleskově vytasit s řešením, musí se odehrát zkratka. Rychlovka, která obejde racionální centra, sáhne do podvědomí, vytáhne předem uložený obraz (nebo vjem) a hotovo. Stejně jako když jste v testu viděli láhev od vody a hned se vám před očima promítlo Mattoni. Takhle fungují symboly. Spojují pojem a vjem. Rychle a efektivně.
Jak vznikl mozek?
To je důležité vědět, abychom plně pochopili, proč jsou symboly tak důležité. Nevyvinuli jsme se jako městská stvoření, zvyklá dělat moudrá spotřebitelská rozhodnutí. Lidský rod začal v savaně, kde čelil úplně jiným druhům podnětů. Co jíst, co nejíst, jakou barvu plodu ano, jakou ne, a jak poznat, že se v trávě skrývá lev.
Tyhle schopnosti se evolucí vyladily. Výborně si pamatujeme vůně, tvary, obličeje, emoce a barvy. Vjemy, se kterými se setkávali naši předci. To, s čím se naopak běžně nepotkali, nás stojí víc vědomé námahy. A nejde nám to tak samo – složitější počty, argumenty, letopočty či fakta a definice. V tomhle směru si můžete vydechnout, všechno to memorování na základní škole opravdu BYLO náročné.
Zlaté pravidlo symbolů: Zapamatoval by si je člověk ze savany?
Neboli je symbol dostatečně jednoduchý? Funguje na první pohled? Oslovuje smysly? Úspěšné symboly zpravidla splňují čtyři podmínky. Jak už víme, všechno memorování je pro mozek náročné, proto rovnou podáváme tahák, který se vyplatí nosit s sebou. Když už ne v hlavě, tak aspoň v záložce internetového prohlížeče. Správný symbol je kontrastní, mozek ho snadno rozpozná, nese dobrou emoci a vystihuje potřebu zákazníka.
Na tento text naváže příspěvek o tom, co mají značky dělat pro to, aby jejich symboly fungovaly. Zveřejníme ho v příštím týdnu.
Autorka textu: Anna Hájková, Behavio Labs