Newton Media otevírá svůj mediální archiv veřejnosti
Do archivu Newton Media, který obsahuje články z českých médií od roku 1996, bude mít placený přístup i široká veřejnost. Službu si navíc může na týden vyzkoušet zdarma.
Společnost Newton Media umožní široké veřejnosti online přístup do svého mediálního archivu. Na základě registrace získají zájemci sedmidenní bezplatný přístup. Následně si budou moci zakoupit některý z placených balíčků, které jsou odstupňované počtem zpráv dostupných v plném znění a rozsahem archivu.
Balíčky plného znění zpráv jsou odstupňovány podle počtu zpráv (10 zpráv za 150 Kč, 50 zpráv za 500 Kč, 100 zpráv za 800 Kč a 200 zpráv za 1400 Kč). V archivu lze vyhledávat pomocí dotazů a výsledky je možné filtrovat podle parametrů. Vyhledávat lze i podle tzv. entit, což jsou štítky označující konkrétní osoby, místa apod. Otevření desetiletého archivu pak vyjde na 250 Kč na 30 dní, dvacetiletý archiv na 500 Kč měsíčně a 25letý na 625 Kč měsíčně.
Newton Media otevírá svůj archiv při příležitosti 25 let od svého vzniku. Zprovoznění služby je platné od 11. února 2021.
Mediální archiv společnosti obsahuje mediální výstupy od roku 1996. Celkem od doby svého vzniku nashromáždila společnost přes 118 milionů českých příspěvků. Jen za minulý rok přibylo do archivu přes 9 milionů článků ze všech mediatypů. Aktuálně nejvíce přibývají webové zdroje, následované tiskem, agenturním zpravodajstvím, televizí a rádiem.
„Dnes jsme zvyklí hledat informace prostřednictvím Googlu, ale ten nenabízí starší data. I ta současná pak řadí dle vlastního algoritmu, který nemusí být pro uživatele vždy relevantní. V archivu Newtonu najdete starší články, kam ani archiv Google nedohlédne a můžete je filtrovat a řadit dle mnoha volitelných parametrů,“ uvádí zakladatel a majitel Newton Media Petr Herian. Podle něj je nová služba určená zejména uživatelům, kteří informace potřebují okamžitě. Jedná se typicky o novináře na volné noze, studenty píšící diplomové práce, učitele či advokáty.
Během 25 let existence společnosti se výrazně proměnil způsob, jakým se zprávy do archivu ukládají. Před čtvrt stoletím dominovaly skenované novinové články a ruční přepisy televizních a rozhlasových pořadů. Dnes Newton monitoruje veškerá média s využitím umělé inteligence. Namísto dřívějších lidských přepisovatelů nyní převádí rozhlasové a televizní vysílání automaticky na text pomocí nejmodernější technologie. Lidská invence se pak naplno využívá při tvorbě analýz, kde jsou znalosti a zkušenosti mediálních odborníků stále nenahraditelné.
-mav-