Twitter hledá cesty ke zpoplatnění služeb

pátek, 12. února 2021, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť ohlásila slušné finanční výsledky. Přesto intenzivně zkoumá způsoby, jak nebýt závislá jen na příjmech z reklamy.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Twitter se příblížil průlomovému kroku, se kterým už dlouhé roky váhal. Podle zdrojů agentury Bloomberg se provozovatelé mikroblogovací služby blíží k testování zpoplatněných produktů a inovací, které mají firmě přinést nový zdroj příjmů. Byla by první velkou sociální sítí, která by zavedla předplatné či jeho obdobu. O něčem podobném Twitter uvažoval dlouho, nyní se ale pod tlakem investorů dostal plán mezi priority společnosti. Podle Bloombergu by správce mikroblogovací služby mohl zpoplatnit ověření uživatele za účelem získání modré „fajky“ u přezdívky, nasadit mezi uživatele mikroplatební systém se „spropitným“, kterým by se vzájemně obdarovávali, dát platícím uživatelům možnost nahrávat delší videa ve vyšší kvalitě než dosud, zavést novou kategorii zpoplatněného obsahu dostupného jen abonentům nebo vybírat peníze za používání sekce Tweetdeck.

Zejména ale poslední dvě zvažované mají výrazný přesah do světa tradičních či masových médií. Bloomberg spekuluje, že předmětem exkluzivního obsahu by mohly být i breaking news, čili typický zpravodajský žánr. Zároveň by mohl vzniknout prostor pro nové formáty, které by mediální domy nasazovaly výhradně platícím uživatelům Twitteru. Na druhou stranu – řady redakcí by se týkalo i zvažované zpoplatnění Tweetdecku, který funguje jako nadstavba standardní timeline. Uživatel si může prohlížet více kanálů příspěvků naráz, což připomíná, jako by v jednom internetovém prohlížeči měl spuštěno více oken. Netřeba proto zdůrazňovat, jak je konkrétně pro novináře Tweetdeck praktické řešení.

Času dost?

„Jakkoliv jsme nadšeni z potenciálu zpoplatněných služeb, je důležité si uvědomit, že jsme stále ještě na začátku. Nacházíme ve velmi rané průzkumné fázi a neočekáváme, že by placený obsah generoval nějaké smysluplné příjmy ještě v roce 2021,“ upřesnil Bruce Falck, obchodní ředitel Twitteru, s tím, že primárním úkolem jeho firmy je nyní zajistit udržitelnost příjmů. Ty přitom podle tento týden zveřejněných výsledků za loňské poslední čtvrtletí nejsou špatné.

Tržby Twitteru vzrostly o 28 procent na 1,29 miliardy dolarů, což překonalo očekávání analytiků. To se ale nedá říci o počtu uživatelů, jejichž růst za odhady mírně zaostal. Denně používá sociální síť na 192 milionů lidí, experti očekávali ještě o milion a půl vyšší číslo. I tak ale uživatelská základna Twitteru meziročně vzrostla o 27 procent, výrazně více než v případě dominantního Facebooku s nárůstem o 16 procentních bodů nižším. Platforma Marka Zuckerberga však roste z řádově větší základny. Z pohledu Twitteru může být nicméně problém, že 80 procent registrovaných se nachází mimo americký trh, tedy ten z pohledu digitální reklamy stále nejlukrativnější.

Twitteru se zároveň částečně zužují možnosti nových inzertních příjmů. Nejde jen o loňské rozhodnutí, že na své platformě přestane provozovat politickou reklamu. Letošním strašákem je změna přístupu Applu k cílení reklamy, byť zrovna Twitter by na ni měl doplatit méně než Snapchat či Facebook. Neopominutelným faktorem ale zůstává šíření koronaviru a s ním spojené vládní restrikce. Lockdowny sice přikovaly uživatele k displejům mobilů i počítačů, z čehož provozovatelé sítí těží, na druhou stranu mohou vést k nižší kupní síle obyvatel. Dopady pandemie zůstávají ještě nepředvídatelnější, než následky hrátek Applu s ochranou dat uživatelů.

-riv-