Twitter představil svůj model předplatného

neděle, 28. února 2021, 08:40 Internet & Mobil MediaGuru

Mikroblogovací platforma potvrdila, že to myslí s hledáním nových zdrojů příjmů vážně. Z řady možností sáhne k placení za exkluzivní obsah.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Twitter poprvé odhalil, jak by si představoval zpoplatnění části svých služeb. V prezentaci investorům provozovatel mikroblogovací služby nastínil novou funkci takzvaných Super Follows. Lidé by díky ní správcům svých oblíbených účtů platili za tvorbu exkluzivního obsahu. Ať už by šlo o tweety, audionahrávky nebo newslettery. Předplatitel by si tímto způsobem mohl koupit i speciální odznak ke svému profilu coby fanouškovský symbol. Tím se otvírá prostor k výdělku i pro zpravodajská média, i když je v první řadě zaměstnává boj s Facebook a Googlem, které světu digitální reklamy dominují.

Twitter v rámci prezentaci použil screenshot, kde je stanovena měsíční taxa ve výši 4,99 dolaru, všiml si technologický server The Verge. Dodává však, že firma zatím žádnou podobnou částku nestanovila, stejně jako výši procenta, které si z ní Twitter vezme jako provizi. Pevné zatím není ani datum zavedení novinky, byť agentura Bloomberg uvádí, že ji Twitter chce zavést „někdy během letošního roku.“

Podle reakce finančních trhů však lze usuzovat, že potvrzení dřívějších spekulací a náznaků vyvolalo pozitivní odezvu. Zatímco index technologických akcií Nasdaq ve čtvrtek uzavřel v mezidenním srovnání o téměř čtyři procenta níže, u akcií Twitteru svítilo takřka stejné číslo s opačným znaménkem. Potěšit je mohlo také prohlášení zakladatele firmy Jacka Dorseyho, že Twitter bude zavádět novinky pružněji než dříve. „Uznávám, že jsme dosud byli v porovnání s konkurencí pomalí,“ řekl Dorsey. V této souvislosti je vhodné připomenout, že Twitter byl z největších sociálních sítí jednou z posledních, která převzala populární multimediální formát Stories. Konkurence ji předběhla i co se týče „kopírování“ žánru hudebních videí à la TikTok. Optimismus u držitelů akcií mohlo povzbudit i to, že Twitter může v kontextu svých plánů snadno najít využití pro nedávnou akvizici kalifornské firmy na tvorbu newsletterů Revue.

Skupiny jako na Facebooku

Šíře toho zpoplatněných služeb však může být u Twitteru hypoteticky ještě širší. Spekulace zveřejněné Bloombergem před třemi týdny zmiňovaly například také možnost nahrávání delších videí v HD kvalitě nebo zpoplatnění uživatelského rozhraní Tweetdeck.

Twitter ovšem nerezignoval ani na novinky, za které nejspíš nikdo platit nebude muset. Připravuje zavedení tematických skupin po vzoru Facebooku, na podrobnosti však byl skoupý. Společnost však dala najevo, že se neplánuje na chystaný nový zdroj příjmů přehnaně upínat. Manažeři platformy zastávají názor, že Twitter má ještě značný prostor k růstu tržeb z digitální reklamy, zejména té cílené. Bloomberg uvádí, že 85 procent twitterových příjmů z inzerce stále pochází z brand marketingu. Těžko by však Twitter mohl prodávat svůj reklamní prostor, pokud by o jeho služby nebyl mezi uživateli zájem. Zde má také rezervy, neboť jeho 330 milionů uživatelů značně zaostává za Instagramem, TikTokem či Pinterestem (o Facebooku nemluvě). Pružnější zavádění novinek a reagování na trendy ve světě sociálních médií může být dobrým krokem k tomu, aby Twitter získal nové tváře. A těm pak používání své služby naúčtoval.

-riv-