Týdeníků se loni prodalo méně, pomáhalo předplatné
Týdeníkům s významnějším zastoupením předplatitelů loni klesaly prodeje méně. Dařilo se televizním programovým časopisům, naopak trpěly nedělníky.
Prodeje týdeníků byly stejně jako v případě deníků v loňském roce ovlivněny nástupem koronavirové pandemie. Přesto byl vývoj souhrnného prodaného nákladu o něco příznivější než v případě denního tisku. Z dat ověřování nákladů ABC ČR vyplývá, že souhrnně se loni prodalo o 12 % kusů týdeníků méně než v roce 2019.
Nejprodávanějším týdeníkem zůstává Rytmus života (Mafra), jehož se v průměru každý týden loni prodalo téměř 113 tisíc kusů. Jde o jediný týdeník s vyššími než stotisícovými prodeji.
Nejvíce byly nástupem pandemie ovlivněny nedělníky (Nedělní Sport, Nedělní Blesk, Nedělní Aha! – všechny Czech News Center), které nemohly v některých fázích loňského roku kvůli přijatým opatřením prodávat.
Naopak příznivý vývoj zaznamenaly některé programové TV časopisy. Platí to především pro Týdeník Televize (Mafra) a týdeník TV pohoda (JIK-05). V jejich případě k negativním dopadům na prodeje nedošlo a zařadily se na základě vývojového trendu k nejúspěšnějším týdeníkům roku 2020.
Úspěšně se také s loňským rokem vyrovnaly týdeníky Chvilka pro tebe (Mafra), Překvapení (Vltava Labe Media) a Květy (Vltava Labe Media), u nichž byly poklesy jen nízké. Relativně dobrý výsledek zaznamenaly i Respekt (Economia) a Ekonom (Economia).
Průměrný prodaný náklad (ks) týdeníků v roce 2020
titul | 2020 | 2019 | změna (%) |
Rytmus života | 112 913 | 127 957 | -11,8 |
Blesk pro ženy | 86 370 | 91 965 | -6,1 |
Pestrý svět | 84 629 | 96 044 | -11,9 |
TV Magazín* | 82 974 | 91 640 | -9,5 |
Nedělní Blesk | 80 930 | 102 821 | -21,3 |
Sedmička | 78 044 | 99 070 | -21,2 |
Chvilka pro tebe | 58 540 | 60 169 | -2,7 |
Téma | 53 781 | 58 372 | -7,9 |
Týdeník Televize | 49 655 | 49 151 | 1,0 |
Tina | 48 174 | 51 996 | -7,4 |
Překvapení | 41 242 | 42 454 | -2,9 |
TV pohoda** | 38 230 | 38 381 | -0,4 |
Aha! pro ženy | 37 746 | 43 236 | -12,7 |
Reflex | 36 846 | 44 050 | -16,4 |
Respekt | 35 270 | 37 269 | -5,4 |
Čas pro hvězdy | 33 924 | 39 092 | -13,2 |
Týden*** | 30 240 | 49 687 | -39,1 |
Týdeník Květy | 30 132 | 31 680 | -4,9 |
Nedělní Aha! | 29 642 | 37 933 | -21,9 |
Vlasta | 29 092 | 31 019 | -6,2 |
Svět motorů | 28 063 | 31 642 | -11,3 |
Claudia | 26 890 | 31 176 | -13,7 |
Katka | 16 212 | 19 752 | -17,9 |
Nedělní Sport | 11 895 | 17 300 | -31,2 |
Ekonom | 10 349 | 10 996 | -5,9 |
celkem týdeníky | 1 171 782 | 1 334 852 | -12,2 |
Prodej většiny týdeníků se opírá především o pultový prodej. Mezi týdeníky, které ale loni navzdory nepříznivým okolnostem uspěly, je patrné, že mají také významný podíl předplatitelů.
V případě týdeníků Respekt a Ekonom měl navíc vliv na loňský výsledek nárůst počtu odběratelů elektronických verzí těchto týdeníků. V případě Respektu došlo k meziročnímu nárůstu prodeje elektronické verze (EV1) o 74 % na průměrných 6,5 tisíc (týdně). Ekonom zaznamenal meziroční navýšení o 30 % na průměrný počet 4,2 tis. elektronických verzí.
-mav-