Videa s reklamou mají překonat placené televizní služby
Kombinace volně dostupných videí s reklamou a také předplatné pro náročnější uživatele má být pro mnohé hráče hudbou budoucnosti, píše Erika Luzsicza z Axocomu.
Reklama ve videu má být podle odhadů pomyslnou hudbou budoucnosti. Takzvané AVOD služby, tedy videa přehrávaná zdarma, ale nutící diváka zhlédnout reklamu, se mají stát fenoménem internetu následujících let. Jejich síla překoná Netflix i všechny ostatní streamovací služby dohromady. Přestože by se zdálo, že předplatné umožňující koukat na téměř bezedné filmové knihovny bez reklam dobývá svět, ve srovnání s bezplatnými službami si stále nezadají. Například analýza Integral Ad Science uvádí, že ve Velké Británii je ochotno sledovat videa s reklamou 8 z 10 televizních diváků. Navíc 56 % dotázaných uvádí, že v následujících 12 měsících chce začít využívat právě AVOD služeb (AVOD = advertising video on demand, sledování videí je obvykle bezplatné, resp. díky zařazování reklamy).
Růst popularity volně dostupných videí s reklamou potvrzují i výdaje za online reklamu. Poslední analýzy ukazují, že jen ve videoobsahu všeho druhu byla celosvětově v loňském roce přehrána reklama v hodnotě 74 miliard dolarů, tedy skoro 1,6 bilionu korun. Do konce roku 2024 by tyto výdeje měly poskočit dokonce na 120 miliard dolarů (skoro 2,6 bilionů Kč). Očekává se, že tato suma dokonce předčí příjmy z předplatného všech placených služeb dohromady.
Hybridní budoucnost
Růst AVOD je z velké části trendem, který byl na vzestupu již od roku 2019. Jde nejčastěji o společné síly různých videoslužeb či platforem, které se snaží konkurovat nezadržitelnému tažení globálních streamovacích gigantů. Analýza společnosti OMDIA uvádí, že ve videích si globálně drží svoji pozici Youtube, které je nejpoužívanějším přehrávačem na trzích jako USA, Brazílie, Francie, Británie či Německo. Netflix a Prime Video se drží v těchto zemích na druhé až šesté příčce. Mezi nimi se pohybují online přehrávače většinou velkých lokálních komerčních stanic, pro nás více či méně neznámé.
Za zmínku stojí i aktuálně nový projekt Documentary+, do něhož investoval 17,5 milionu dolarů již zesnulý zakladatel Zapposu Tony Hsieh. Jak název napovídá, jde o platformu zaměřenou čistě na dokumenty a vysílání je kompletně zdarma. Jen je třeba počítat právě s reklamou.
Popularita videí na internetu nejvíce dopadá na klasickou lineární televizi, jejíž příjmy z reklamy jsou tak v ohrožení. Není tedy divu, že i tradiční vysílatelé se upínají k online vysílání a snaží se tak nabídnout své vlastní platformy na bázi freemium. Tento hybridní model (AVOD-SVOD), tedy kombinující volně dostupná videa s reklamou a také předplatné pro náročnější uživatele, bude pro mnohé hráče hudbou budoucnosti. Zejména pak pokud se jim podaří nabídnout dostatečně obsáhlé knihovny, aby udržely divákovu pozornost.
Autorka textu: Erika Luzsicza, Axocom