Síť prodejen malého formátu Žabka (patřící pod řetězec Tesco) provozuje aktuálně 124 prodejen, a i když fiskální rok končí firmě až v únoru, nebude výsledek podle Radima Lundy, generálního manažera obchodů Žabka, za rok 2020/2021 špatný. „Výsledek nebude tak výborný jako loni, chodí méně zákazníků a pandemie na nás částečně dolehla. Jsou s tím spojené i nějaké náklady, ale v mínusu nebudeme, vzrostl nám průměrný nákupní košík,“ uvedl. Nejvíce se prodává alkohol a cigarety.
Žabka otevře ještě v prvních dvou měsících roku 2021 pět nových prodejen. Při započítání nových prodejen z loňska se jedná celkem o 23 nových prodejen. Další nové prodejny plánuje, ale záleží na tom, zda najde vhodné lokality. „Zájem ze strany franšízantů je velký. Náš byznys je bezpečný a spousta lidí si to uvědomuje, navíc za minimální poplatek. Pokud nás franšízant poslouchá a dělá to podle našich doporučení, tak by se mu mělo dařit,“ řekl rovněž Lunda.
Obchody Žabky v centrech měst, u škol nebo v obchodních centrech zejí prázdnotou a chybí jim zákazníci. Naopak v rezidenčních zónách profitují. „Letos se více zaměříme na rezidenční oblasti, doba nám ukázala, že to funguje,“ popisuje vývoj Radim Lunda. Žabka se soustředí především na Prahu a okolí, potom na celé Čechy, přes Vysočinu až po Brno. Dál už by to pro firmu nebylo logisticky rentabilní, protože má sklad v Praze. Soustředí se na větší města.
Zákazníky se snaží nalákat především širokou nabídkou služeb a dlouhou otevírací dobou. Prodejny nabízí cashback, platby složenek či dobíjení telefonů, fungují také jako výdejny zásilek, prodávají losy, kávu s sebou nebo nejnověji někde nabízí i volně prodejné léky. Na dvou prodejnách v Praze pak testují teplé pulty s prodejem párků v rohlíku a panini.
Žabka letos plánuje začít spolupracovat s Českou poštou. „Chystáme se na dvou lokalitách na menších obcích vyzkoušet službu Pošta Partner,“ uvádí Lunda. Věří, že o službu bude zájem, ale zda následně bude i na třetině či polovině prodejen, nedokázal odpovědět.
Společnost uvedla loni v dubnu ve spolupráci s firmou Bolt Food prodeje online, tato služba začíná být podle vedení firmy hojně využívána. Jako devíza se jeví rychlé doručení do 30 minut od objednání. „Tento kanál se bude rozrůstat, možná se poohlédneme i po jiných partnerech,“ dodává Radim Lunda.
Limitem v rozvoji sítě je dostatek vhodných prostor. Proto Žabka spustila od prosince 2020 velkou kampaň především na sociálních sítích, kde cílí na majitele nemovitostí. „Udělali jsme v rámci kampaně motivační aktivitu, kdokoliv doporučí lokalitu a my sepíšeme smlouvu s majitelem, nabízíme odměnu 30 tisíc korun. Vidíme, že to funguje,“ říká Lunda. Jen za prosinec a leden se jim díky tomu sešlo přes sto nabídek. Tým specialistů je následně prověřuje a vybírá vhodné prostory. Ze stovky nabídek ale podle Radima Lundy Žabka využije jen zhruba tři procenta, protože zhruba 50 % je nevhodných.
Kampaň z dílny agentury Big Bang Media poběží zhruba do dubna 2021, probíhá v online i offline prostředí a také v rádiu od podzimu loňského roku a na základě výsledků je průběžně vyhodnocována a upravována. V online prostředí se jedná o zacílené bannery v největších online vydavatelstvích, na Skliku, Googlu, Facebooku a LinkedInu. V rádiích běží spoty v klíčových lokalitách a stejně tak je realizována i billboardová kampaň. Tento mix je podpořen PR aktivitami, které průběžně představují výsledky expanze i neustále se rozrůstající portfolio nabídky zboží a služeb sítě Žabka.
-zue-