Apple vyžaduje souhlas se sběrem dat pro reklamu

neděle, 2. května 2021, 08:30 Internet & Mobil MediaGuru

Dlouho očekávané vylepšení operačního systému iOS je venku. K nelibosti sociálních sítí, Facebook spustil antikampaň.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Po dlouhých měsících očekávání, odsouvání a spekulování dostal podobu strašák, kterého se obávali zejména provozovatelé síťových médií. A obecně všichni, kdo vydělávají na cílené reklamě. Apple nasadil další verzi svého operačního systému iOS, aktuální označení zní 14.5. Kromě obohacení možností hlasových povelů pro Siri ale zaujme i tím, že má potenciál výrazně zkomplikovat sběr uživatelských dat pro potřeby personalizace reklamy.  Nově vyžaduje od uživatelů explicitní souhlas s tím, aby aplikace mohly sbírat data o jejich aktivitě napříč webem a ostatními programy pro potřeby inzerce. Na výběr dává operační systém od Applu dvě základní možnosti, přičemž svolení se sledováním se ve výčtu nachází až na druhém místě.

I takový detail může hrát roli. Přesné dopady opatření zůstávají stále jen v rovině odhadů, hlavní proměnnou představuje ochota lidí poskytnout svůj souhlas. Tu poměrně snadno ovlivní i okolnosti dalece přesahující vliv Applu, například kauzy s únikem citlivých uživatelských dat nebo pocit, že osobní svobody v digitální éře a během boje proti pandemii ubývá. Ani jednou udělené svolení s monitorováním uživatelského jednání není neměnné, podle Applu půjde vždy souhlas odvolat v sekci nastavení. Odborníci odhadují, že velká většina uživatelů sledování svých aktivit nepřitaká, uvádí server Social Media Today. Objevily se nicméně experimenty naznačující, že situace nakonec nemusí být tak dramatická. Podle průzkumu agentury AppsFlyer by kolem 40 procent respondentů monitorování svého chování pro inzertní účely povolilo.

Novinka Applu však zadělala na kontroverze už dávno před svým nasazením. Facebook proti ní dokonce brojil prostřednictvím reklamy, kterou si zadával v denících The New York Times, The Wall Street Journal a The Washington Post. Provozovatel největší sociální sítě v inzerci varoval, že krok firmy s jablkem ve znaku ve svém důsledku akorát uživatelům internetu znepřístupní a zdraží prohlížení webu. Správci a tvůrci obsahu se prý budou muset po osekání reklamních příjmů kvůli oslabené možnosti personalizace uchýlit k předplatnému či dalším alternativním způsobům monetizace. Firma Marka Zucberberga patřící mezi největší korporace světa se v rámci své kampaně zaštitovala i obranou malých a středních podnikatelů. Pro ně prý bude bez efektivních nástrojů propagace velmi obtížné dát o sobě vědět, a konkurovat tak o řád větším podnikům. V neposlední řadě se ale Facebook bojí i o vlastní byznys.

„Stále jasněji v Applu vidíme jednoho z našich největších konkurentů,“ uvedl podle CNBC letos v lednu Zuckerberg. Jeho firma ještě dříve přiznala, že facebooková reklamní síť Audience Network určená k zobrazování inzerce v aplikacích třetích stran by kvůli Applu mohla přijít o většinu příjmů. Naopak šéf výrobce iPhonů Tim Cook provozovatele sociálních sítí podobně vyhroceně nevnímá. „Domnívám se, že si konkurujeme v některých oblastech. Pokud byste se ale ptali, které firmy považujeme za největší vyzyvatele, tak by Facebook na takovém seznamu chyběl,“ uvedl Cook nedávno pro New York Times. I tak ale podobné slovní výměny ukazují, jak významný může být v digitálním světě aktuální update iOS. Brzy se nejspíš konečně na základě dat z praxe vyjasní, zda iOS 14.5 vyvolával obavy oprávněně.

-riv-