Efko: Sílící zájem o společenské hry zvedl výrobu o 24 %
Ze zavřených obchodů přesunulo Efko-Karton prodeje do onlinu a zájem o společenské hry zvedl objem výroby na zakázku o 24 %. „Chystáme desítky nových výrobků a Igráček snad dostane i slibované dítě,“ říká Miroslav Kotík, majitel firmy.
Firma Efko – Karton, český výrobce hraček, společenských her a Igráčka, se během koronavirové krize pustila do výroby nedostatkových ochranných štítů. Ačkoli byly zavřené kamenné obchody, které firmě tvoří většinu tržeb, podařilo se navýšit objem prodejů u zakázkové výroby o 24 % a tržby meziročně vzrostly i o stovky procent. Vzhledem k tomu, že děti tráví znatelně více času doma a rodiče jim hledají smysluplnou zábavu, zvýšil se zájem o společenské hry. A tak firmě, která nevyrábí hry pouze pod svou značkou, ale také zakázkově, narostl i podíl této výroby. O zkušenostech z loňského roku a plánech na rok letošní jsme hovořili s Miroslavem Kotíkem, majitelem Efko – Karton.
Vaše tržby jdou z více než 80 % přes kamenné obchody. Původně jste loni předpovídal propad tržeb v hračkách o 70 %. Jak to nakonec dopadlo?
Naše celkové tržby máme naštěstí hodně diverzifikované. Zaznamenali jsme zvýšený zájem o zakázkovou výrobu a v oblasti prodeje našeho katalogového zboží se nám podařilo začít dodávat do pro nás nových distribučních kanálů. Celkově nám nakonec tržby meziročně vzrostly.
Můžete k tomu říci více? O kolik procent vzrostly, předpokládám především online prodeje. Jaké kanály se vám osvědčily nejlépe?
Náš vlastní on-line jsme dříve tolik netlačili. Od konce roku 2019 jsme ale pracovali na nových stránkách a také novém e-shopu. Vše se tak sešlo a zaznamenali jsme nakonec loni nárůst o stovky procent. Ale bylo to z relativně nízkého základu. U ostatních e-shopů jsme rostli, také o desítky až stovky procent. Osvědčilo se nám dát si práci hlavně s těmi významnými hráči na on-line trhu.
V rekordním čase jste také vytvořili limitovanou řadu Igráčků s rouškou, která zaznamenala velký úspěch. Kolik se jich prodalo a změnilo se v posledním roce nějak vnímání zákazníků?
Byl to velký úspěch. Nejdříve jsme nestíhali vyrábět. Postupně se ale podařilo trh nasytit a celkově se prodalo téměř 90 tisíc kusů z této limitované série. Igráček byl vždy vnímaný jako český, „nečínský“ výrobek. Nyní v době korony navíc začíná sílit trend deglobalizace. Proč máme vše vyrábět někde desítky tisíc kilometrů daleko, když spoustu věcí dokážeme vyrobit sami, kvalitněji a z ověřených materiálů? Dáváme tak práci našim lidem, kteří vytváří skutečnou přidanou hodnotu v naší zemi.
Došlo u vás v loňském roce ke změnám ve struktuře výroby nebo obchodu?
Struktura výroby se zásadně nezměnila. Spíše se citelně zvedl objem. Děti tráví znatelně více času doma a rodiče jim hledají smysluplnou zábavu. Takže sílí zájem o společenské hry, zvláště edukativní. Jelikož nevyrábíme hry pouze pod svou značkou, ale také zakázkově, zvýšil se i podíl této výroby. Prodej se přesunul na on-line a do širokosortimentních prodejen. Specializované prodejny to bohužel nebudou mít po otevření jednoduché.
Můžete uvést o kolik procent se zvedl objem zakázkové výroby?
Objem zakázkové výroby narostl o 24 %. Jak jsem již podotknul, máme nové webové stránky, které nám pomáhají s prezentací naší firmy coby výrobce, který je schopen zakázkově realizovat od malé krabičky na léky po rozsáhlou deskovou hru s největším herním plánem na světě.
Určitě se nám vyplatilo, že máme více různých prodejních kanálů. Nově pracujeme s možností prodeje některých produktů na Amazonu. A také chceme dotáhnout slovenskou verzi našeho e-shopu.
Měnili jste nějak v loňském roce komunikaci? Přesouvali jste prostředky na sociální sítě?
Z kraje minulého roku jsme ještě stihli dva největší veletrhy hraček v Hongkongu a Norimberku. Potom už zbylo komunikovat se zákazníky převážně online. Tímto způsobem se dá vyřešit spousta věcí, ale osobní kontakt určitě chybí. Je to hlavně při kreativních projektech a hledání nových řešení. V oblasti propagace se staly sociální sítě ještě více důležité a museli jsme se tomuto trendu také přizpůsobit.
Plánujete přidat nějako nové prodejní kanály? Osvědčilo se vám něco během koronavirové krize?
Určitě se nám vyplatilo, že máme více různých prodejních kanálů. Nese to sebou podstatně více práce, ale obchod je díky tomu daleko méně zranitelnější. Snáz se dají ustát obdobné problémy, které tu nastaly například vloni. Pracujeme s možností prodeje některých produktů na Amazonu. A také chceme dotáhnout slovenskou verzi našeho e-shopu.
Co nového chystáte pro zákazníky v roce 2021 a dá se vůbec v této době plánovat? Na co se budete v komunikaci soustředit letošní rok? Máte v plánu nějakou větší kampaň?
Plánovat musíte vždy, i kdyby bylo nutné následně díky vlivům přeplánovat. Máme nachystané desítky nových výrobků. Moc se těším na kolekci Igráčkových pohádek. Nezkříží-li nám nic plány, dostane Igráček konečně slibované dítě. V oblasti her navážeme na úspěšnou edukativní řadu Hry pro předškoláky. Jak jsem již zmínil, komunikace bude převážně online. Stále ale doufáme v otevření provozoven, výstavních prostor a muzeí. Počítáme sice omezeně, ale stále s eventy. Propagovat budeme jak Igráčka, tak společenské hry.
Hovořil jste o nárůstu objemu zakázkové výroby. Kdo jsou vaši klienti a o jaký druh výrobků je v této oblasti zájem?
Naši nejčastější zákazníci v zakázkové výrobě jsou ze zahraniční. Ale nemalé procento tvoří i čeští vydavatelé her, kteří nemají svoje výrobní prostředky. U nás taková firma dostane komplexní servis od přípravy, optimalizace, kalkulace, zajištění komplexní výroby až po logistiku k zákazníkovi. Momentálně například plníme dlouhodobější objednávku na výrobu několika set tisíc kusů her do zámoří. Má se celkem jednat o cca 20 velkých čtyřicetistopých kontejnerů her, které budou směřovat převážně do USA.
Kam do zahraničí vyvážíte hry nejvíce? A jak je úspěšný Igráček, kterého prodáváte v zahraničí pod názvem Pokeeto?
V divizi společenských her se jedná téměř výhradně o výrobu zakázkovou podle požadavků zákazníka, a to do Francie, Německa, Nizozemí, ale i zmíněných Spojených států amerických. Trochu jiná situace je u Igráčka Pokeeto. V zahraničí tuto skupinu produktů táhnou především naše auto MultiGo, ve kterých je postavička Igráčka. Samotná postavička v provedení, jak se prodává na našem trhu v zahraničí moc nezaujme. I proto vznikl a realizoval se projekt pro španělského zákazníka, kde postavičky Igráčka dostaly podobu místních policistů, hasičů a v poslední zakázce dokonce fotbalistů deseti neznámějších klubů Španělska.
Na jaře byl zrušen plánovaný mezinárodní veletrh hraček v Norimberku, kde jste pravidelně vystavovali. Bude to mít na hračkáře dopad?
Myslím, že se toho v této oblasti hodně změní. Určitě mě to mrzí, mám rád tradiční obchody, kde si lze zboží pořádně prohlédnout. Navíc nákup hraček často probíhá impulzivně. Ale musíme se přizpůsobit novým podmínkám. Veletrhy podle mě úplně nezaniknou, lidé mají potřebu se potkávat, to ano, ale nebude jich tolik, jako dříve. Dle mého budou určitě menší s menšími rozpočty.
Kolik let jste do Norimberku jezdili a hledáte nějakou alternativu?
Myslím, že jsme tento veletrh navštívili již 16krát. Připravit každý rok novou expozici není úplně jednoduché, stojí to hodně času, sil i peněz. Ale je to i takový svátek a možnost se setkat s obchodními partnery nebo kolegy, se kterými se jinak během roku nepotkáte. Komunikace s partnery nyní probíhá převážně elektronicky a skrze videokonference. Ale v mnoha případech to jde bez osobního kontaktu opravdu špatně. Těším se, až tato doba pomine a budeme se zase moci normálně potkávat.
Nedávno jste se stal předsedou Sdružení pro hračku a hru. Co bude jinak, nebo naopak se nic měnit nebude?
Je to velká výzva. Chtěl bych postupně změnit více věcí. Začít více pracovat jako oborové sdružení, které se bude zasazovat za práva hračkářských firem, začít znovu vydávat oborový časopis a prosazovat českou hračku v zahraničí. Nebude to ale jednoduché. Sdružení zatím nemá na takto zvýšenou agendu prostředky. Jsem ale rád, že se mi ozývají hračkáři, kteří nechtějí jenom tyto změny, ale nabízí také svoji pomoc.
Miroslav Kotík je majitelem společnosti EFKO-karton z Nového Veselí, která byla založena v roce 1993 a zaměřuje se na výrobu her, hraček a zakázkovou výrobu kartonážních obalů. Od roku 2009 vlastní ochrannou známku značky Igráček. Postavičku Igráčka exportuje na západní trhy pod brandem Pokeeto. Ve svém portfoliu má Efko rovněž konstrukční stavebnici Roto, dříve známou jako Plasticant. Na poli stolních her patří k nejúspěšnějším titulům hra „Jožin z Bažin“ s originálním herním plánem propadávání figurek, na jehož vývoji se aktivně podílel Ivan Mládek. Z tradičních her vyrábí např. populární „Kloboučku hop!“. Řada her a hraček byla oceněna známkou kvality Správná hračka, třeba „Moje první hry“, hra „Vyprávěj“, konstrukční stavebnice Roto ABC nebo set nákladních aut Multigo FIRE set a Multigo BUILD set a desková hra Picasso.