Instagram dál experimentuje se schováním lajků

neděle, 18. dubna 2021, 07:45 Internet & Mobil MediaGuru

Obrázková sociální síť se vrací k pokusům se zakrýváním počtu udělených srdíček. Dává uživatelům více kontroly.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Facebook si zahrává s jedním svých symbolů: udílením lajků. Mateřská společnost Instagramu a zároveň největší sociální síť světa navazuje na loňské experimenty, které ale následně ve Facebooku upozadil nástup pandemie koronaviru a nutnost zaměřit korporátní síly na úplně jiné věci. Šéf Instagramu Adam Mosseri nyní potvrdil   spuštění testu, který uživatelům umožňuje zvolit si, zda chtějí v aplikaci vídat počítadlo lajků. Pokud ne, lze v nastavení ještě upřesnit, jestli má být součet udělených srdíček schován buď jen u vlastních příspěvků, nebo také u postů ostatních uživatelů.

 „Minulý rok jsme jej zkoušeli malé skupině lidí zakrývat, abychom viděli, jestli to povede ke snížení společenského tlaku při publikování příspěvků na Instagram. Někdo takovou funkci ocenil, dalším ale vadila mimo jiné proto, že by si prý jinak hůře dělali představu o tom, co je na síti zrovna populární. Necháváme tedy na každém, aby si síť přizpůsobil dle sebe,“ doplňuje manažer.  Neupřesnil však, o jak rozsáhlý test se má jednat, respektive kterých zemí světa se týká. Podotkl však, že firma rozjede obdobný experiment i na Facebooku.

Mosseri tím navazuje na veřejnou polemiku na téma vlivu síťových médií na duševní zdraví. Zejména adolescenty by podle skeptických náhledů mohla společenská „hra“ na získávání co nejvíce lajků dovést k tomu, že si na svůj život a sebe samé kladou nepřiměřeně vysoké nároky, aby se vyrovnali vycizelovaným momentkám šťastného života kolujícím na Instagramu, Facebooku a dalších sítích. Některé výzkumy naznačují, že zrušení počítání srdíček či palců nahoru může být pro uživatele prospěšné. Na druhou stranu samy technologické firmy se během koronavirové pandemie profilují tak, že představují de facto jeden z mála možných nástrojů socializace, čímž mají naopak pomáhat bojovat proti rozvinutí pocitů osamění a úzkosti u lidí zavřených doma.

Portál SocialMediaToday zároveň ale připomíná, že většina uživatelů se obecně nějakým pokročilejším nastavením u svých aplikací nezabývá. Pokud by tak Facebook chtěl brát duševní hygienu uživatelů vážně, nejspíš by měl prostě přistoupit k plošnému opatření. Částečně by si tím ale zkomplikoval vlastní byznys, respektive zkomplikoval influencer marketing. V případě influencerů představuje počet interakcí jedno z objektivních měřítek, kterými lze vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých příspěvků – jakkoliv platí, že i lajky si lze nechat naklikat falešnými účty.

Nelze ovšem vyloučit, že Facebooku někdy ukáže cestu jeho konkurence. Také šéf Twitteru Jack Dorsey vyjádřil obavy nad tím, k čemu může vést neustálá honba za novými sledujícími a lajky. V roce 2019 současně poznamenal, že pokud by měl svou sociální síť odstartovat znovu, velmi by prý zvažoval, jestli  by počítadlo lajků vůbec zavedl. Současně by se snažil snížit význam počtu followerů. Od té doby ale zůstalo u podmiňovacícho způsobu. I to naznačuje, jak je zdánlivě banální součást sociálních médií v podobě počítadla lajků zásadně spojená s jejich základním fungováním.

-riv-