Mýty kolem SEO: Není zdarma a nedosáhnete vrcholu za pár minut
V SEO si musíte úspěch odpracovat. Nestačí zaplatit za úvodní analýzy a pak jen čekat, že se něco stane, píše Dominik Liebezeit.
V poslední době kolem sebe vidím tolik nepochopení, možná i úmyslného zkreslování toho, co je SEO a co od SEO očekávat, že cítím potřebu se vyjádřit. Začínají se totiž objevovat dva extrémy, které jsou oba nebezpečné a mohou napáchat hodně škody. Chci vám tedy osvětlit, co můžete čekat, pokud se do SEO opravdu rozhodnete investovat.
Extrém #1: Prozradím vám, jak během měsíce vyrůst o 150 % ve vyhledávání
Prvním extrémem jsou bizarní postavy českého online marketingu, které nabízejí, že vás v kurzu za 1 999 Kč naučí, jak pomocí SEO vydělat během měsíce první miliardu. SEO se tady úmyslně snižuje na sadu jednoduchých rad, které po aplikaci během několika dnů stránky posunou na první pozice ve vyhledávání.
Občas vám místo kurzu rovnou nabídnou spolupráci. A díky ní zvýšení návštěvnosti z vyhledávání o 200 %, zvýšení tržeb o 100 %, k tomu první pozice na důležitá klíčová slova a klidně i to, že se vaší manželce o dvě čísla zvětší prsa.
Zní to lákavě, že? A nebezpečné je to právě v tom, že tyhle nabídky cílí na naši přirozenou snahu hledat snadná, přímočará a jednoduchá řešení. Všichni chceme být úspěšní, ideálně rychle. A moc se u toho nenadřít, prosím!
Člověk zkrátka chce věřit tomu, že na první pozice ve vyhledavačích ho vystřelí jediná magická formule, kterou se dozví na kurzu, nebo kterou „odborník“ na druhé straně pronese poté, co zaplatíte fakturu.
Ale takhle to (bohužel/bohudík) nefunguje. Chcete-li být úspěšní ve vyhledávačích, neobejde se to bez dlouhodobé práce. Pokud chcete být před konkurencí, musíte být lepší než konkurence. Žádná zkratka není. Stejně jako v životě, i v SEO si člověk úspěch musí odpracovat.
Extrém #2: SEO = E = mc2
Druhý extrém byl krásně viditelný v diskuzi na LinkedInu. Potkali se v ním známí zahraniční experti. Pokud ji četl laik, který nemá vhled do SEO, musel nabýt dojmu, že jde o vysoce rafinovanou vědu srovnatelnou s kvantovou fyzikou. Člověk, který pomůže získávat více relevantních návštěvníků z vyhledávání z diskuze vycházel jako génius.
SEO ale žádná raketová věda není. A i když se od SEO strategie pro jednotlivé weby liší, základ mají vždycky stejný:
- Web, který je dobře odladěný po technické a UX stránce. Vyhledávače se na web musí dostat a stáhnout si na něm obsah. Web musí být i rychlý a uživatelsky přívětivý.
- Kvalitně a pečlivě provedenou onpage optimalizaci. Tady mám na mysli primárně interní prolinkování, práci s titulky a podnadpisy.
- Kvalitní, užitečný a přínosný obsah, který lidé vyhledávají.
- Odkazy z kvalitních, a především relevantních webů, které tomu vašemu dávají v očích vyhledavačů autoritu.
Pozor, výše zmíněné nemá zlehčovat náročnost SEO. Ďábel se totiž ukrývá v detailech. Aby člověk dokázal výše uvedené naplnit, musí mít přesahy do technického pozadí fungování webů i kontakty pro získávání odkazů. Schopného a méně schopného specialistu odlišují i zkušenosti. Díky nim navrhne smysluplnou strategii, prioritizuje a dokáže odhadnout přínos jednotlivých aktivit pro byznys.
Pokud hledáte rychlé ROI nedělejte SEO
SEO je běh na dlouhou trať. Dřív sice stačilo doplnit pár klíčových slov tady a tam, přidat blogovou sekci, získat několik málo zpětných odkazů a interně prolinkovat zásadní stránky, pozice letěly vzhůru a vy jste se starat nemuseli. Dnes je to už jinak.
Co se od té doby změnilo? Téměř nic a zároveň všechno. Jasně, dnes také stačí přidat klíčové slovo do titulku, abyste se začali zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Jen se zobrazíte na 91. pozici, zatímco před 10 lety by vám tahle aktivita dost možná stačila i na pozici v první trojce.
Důvody jsou zřejmé: Dříve dělalo SEO pár webů. Stačilo do něj jen minimálně investovat a už jste byli před konkurencí. Ta totiž neudělala ani to minimum. A na internetu byla výrazně menší konkurence než dnes. Vždyť i obsah tvořili především affiláci, kteří se tak na své weby snažili dostat návštěvnost zdarma.
Dneska platí, že chcete-li prorazit kvalitním obsahovým marketingem, nebudete první. Naopak – tenhle nápad před vámi mělo už minimálně 5 až 10 velkých hráčů. A vašimi konkurenty tak budou jedničky v oboru. Některé brandy jsou tak daleko, že mají armádu vlastních SEO specialistů a vlastní redakci. Ostatně, krásným příkladem je třeba Alza.cz.
Navzdory tomu se stále setkávám s tím, že klienti přijdou se 2 typy nereálných očekávání:
- Zainvestujeme na začátku jednorázově do úvodních analýz, zapracujeme pár doporučení a ovládneme organik.
- Budeme investovat pár tisíc měsíčně a ovládneme organik.
Nalijme si čistého vína: První případ nenastane nikdy. SEO je dlouhodobá práce. Musíte kontinuálně pracovat na optimalizaci, vytvářet kvalitní obsah, testovat a získávat odkazy.
Druhá varianta může nastat u málo konkurenčních oborů (těch už bude ale minimum) nebo při zaměření se na málo konkurenční vyhledávací dotazy. U většiny oborů s ní neuspějete. Konkurence je dnes obrovská a návštěvnost z vyhledávačů chtějí všichni.
Má tedy smysl SEO dělat, když jsou vstupní bariéry větší než kdykoli předtím? Ano! Konkurence je velká především proto, že je ve vyhledávačích daleko větší potenciál než dřív. Lidé tráví více času u internetu, více nakupují online a to logicky firmy vede k tomu, že do SEO investují. Do SEO se pusťte, jen si přenastavte očekávání.
Autor textu: Dominik Liebezeit, Head of SEO&UX, H1.cz