Pro Facebook a Apple je audio formátem budoucnosti

pátek, 23. dubna 2021, 11:25 Internet & Mobil Aktuality

Technologičtí obři naskakují na vlnu zájmu o podcasty a Clubhouse. Chtějí navíc dát vydělat tvůrcům.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Mediálním formátem budoucnosti je audio. Domnívá se to šéf největší sociální sítě světa Mark Zuckerberg a nejen on. Facebook i Apple představily několik novinek, kterými se chtějí firmy na očekávaný další růst popularity mluveného slova připravit. Výrobce iPhonů na úterním vysoce sledovaném Apple Eventu mimo jiné ohlásil další příklon k podcastům. Hodlá konkurovat placené streamovací platformě Spotify zavedením předplatného pro audiopořady. Ceník si určí sami tvůrci a k vyúčtování má docházet každý měsíc, autoři však budou muset firmě odvádět poplatek ve výši 20 dolarů ročně. Platící posluchači se mají dočkat mimo jiné časovou exkluzivitou u nových dílů podcastů, případně možností poslouchat je bez reklam. Zpoplatněn má být i audioobsah, který na jiné platformě než té od Applu k dispozici nebude.

Zatímco Apple se inspiruje primárně u Spotify, kde popularita a důležitost podcastů roste, facebookové novinky značí spíše zaujetí fenoménem Clubhouse. Firma Marka Zuckerberga potvrdila, že v rámci Facebooku a Messengeru spouští audioslužbu Live Audio Rooms. Všem uživatelům by měla být dostupná nejpozději během léta. Fungováním se od konkurence neliší, sociální síť by však měla být schopná audiohovor snadno přetransformovat na podcast. Jak ale název Rooms napovídá, hlavním principem je zakládání debatních místností. Jejich moderátoři a tvůrci dostanou příležitost k výdělku podobným způsobem, jaký chystá i provozovatel Clubhouse – pomocí spropitného, výhledově i prostřednictvím předplatného. V případě Facebooku však zpeněžení audiomístností funguje na kreditním systému Stars, Facebook nicméně plánuje rozšíření platebních možností.

Zuckerbergerova korporace se nesnaží ukousnout z postavení Spotify také z toho důvodu, že se švédskou streamovací službou stále úžeji spolupracuje. Spíše než na nemilosrdnou konkurenci spoléhá na synergie. Příští týden by měl Facebook začít spouštět integrovaný přehrávač obsahu Spotify do vlastní aplikace. Hlavním přínosem má být prosté zvýšení pohodlí uživatelů – už by nemuseli při dlouhém scrollování sociální sítí opouštět stránku jen kvůli tomu, aby si upravovali hudební podkres. Možná ještě zajímavější než samotné novinky je i doprovodné prohlášení Marka Zuckerberga: „Domníváme se, že z audia se stane prvotřídní médium, kolem kterého vznikne celé spektrum produktů. Samozřejmě je nutné zahrnout i některé oblasti, které se vezou na vlně nedávné popularity jako podcasty a konverzační audiomístnosti. Kromě toho si ale myslím, že ne všechny zajímavé nápady jsou v rámci audioformátu dostatečně ozkoušeny,“ citoval slova zakladatele Facebooku portál TechCrunch. Na velké experimentování to ale v nejbližší době zřejmě nevypadá. Jako by nejdřív musela úplně každá sociální síť přinést vlastní obdobu Clubhouse, než přijde čas originálnějších nápadů. Seznam nejspíš kromě Facebooku rozšíří i Reddit se svým Reddit Talk. Ten se prozatím nachází v testovacím režimu. Z větších síťových médií se svou variací na Clubhouse stále nepřišly třeba Pinterest či Snapchat.

-riv-