Streamovací služby umí sjednotit národní vkus
Streamovací služby sjednocují milióny diváků u televize, a to napříč kulturami i různými jazyky, píše Erika Luzsicza.
Co mají společného seriály Dámský Gambit, Hra o Trůny, Lupin, Koruna nebo Příběh služebnice? Streamovacím službám se povedlo takřka nemožné. Během několik dnů či týdnů sjednotily milióny diváků u televize, a to napříč kulturami i různými jazyky. To, co se daří televizi, se v rámci kultury nepodařilo zatím nikomu. V minulosti byly tyto momenty, kdy se Britové, Češi, Francouzi nebo Řekové dívali na stejnou věc a ve stejný moment, ojedinělé. Především šlo o sportovní přenosy či pěveckou soutěž Eurovize, obojí ze své podstaty sjednocuje národy. Tyto okamžiky byly řídké až do nástupu streamovacích služeb. Ty podobné fenomény chrlí téměř každý měsíc.
Naposledy rekordy sledovanosti bořil Dámský Gambit, který si pustilo přes 62 milionů domácností během prvních 28 dní a tudíž se stal nejsledovanější hranou minisérií. Původní seriál streamovacího gigantu Netflix se stal číslem jedna na této platformě v 63 zemích světa a to od Izraele, přes Jižní Afriku až po Argentinu. Žebříček TOP 10 pak atakoval dokonce v téměř stovce zemí světa.
Klíčem tohoto úspěchu není jen atraktivní podívaná v podobě zasazení děje do stylových 50. a 60. let, rozpočet, nebo do té doby nepříliš známá herečka Anya Taylor-Joy, která za svůj výkon dostala nakonec i Zlatý glóbus, ale fakt, že se investovalo především do dabingu a titulků. Tam, kde v minulosti národní televize sázely pouze na jistotu, protože nakupovaly již osvědčené hity, tam streamovací služby aktuálně hrají prim. Nové seriály a pořady uvádí jednotně napříč Evropou a vlastně i kontinenty s dabingem adaptovaným na jednotlivé země a teritoria. Díky tomu mohou prorazit i nenápadné, nebo nepříliš ambiciózní náměty. Příkladem může být loňský hit Tiger King. Obskurní podívaná mezi mentální i finančně slabé jedince, kteří si ujíždí na chování šelem, se stala nečekaným hitem. Seriál využívající prvky dokumentu na hranici freak show přitáhl k obrazovkám během jednoho měsíce přes 64 milionů diváků.
Díky dabingu se do mainstreamu mají šanci dostat i produkce z malých zemí, potažmo minoritních jazyků. Naposledy se to podařilo Francouzům s Lupinem. Otázkou je, jestli by takový potenciál mohli naplnit i Češi. Do tuzemska jezdí natáčet produkce z celého svět. Našel by se tu taky ambiciózní projekt, který by díky Netflixu uspěl i za hranicemi a třeba dokonce dobyl celý svět?
Autora textu: Erika Luzsicza, jednatelka a majitelka společnosti Axocom, která se zaměřuje na konzultační, distribuční a servisní služby pro televizní společnosti.