Voyo se chce postavit vedle Netflixu a Disney+
Prostor na trhu placených videosloužeb si chce vybudovat portál Voyo. „Abychom se dostali dál, budeme muset každý rok zdvojnásobit počet předplatitelů," říká ředitel digitálních médií CME Daniel Grunt.
Vedení internetových aktivit společnosti Central European Media Enterprises (CME) se od letošního března ujal Daniel Grunt. Spolu s tím převzal zodpovědnost i za digitální směřování tuzemské TV Nova. Právě o prioritách v digitální strategii TV Nova v letošním roce a o proměně této strategie jsme v rozhovoru s Danielem Gruntem mluvili.
Začněme tím, jaké jsou úkoly ve vaší nové roli ve skupině CME a TV Nova. Tato pozice je poměrně široká a zahrnuje jak všechny země skupiny, tak i tuzemské online aktivity skupiny Nova. Na co se chcete letos primárně zaměřit?
Na starosti mám celé digitální aktivity CME, ale protože letos chceme rychle postoupit hlavně s videportálem Voyo, tak se moje pozornost v prvním roce zaměří téměř výhradně na český a slovenský trh. Právě rozvoj Voya vidíme jako klíčový. Stanovili jsme si ambiciózní cíl dosáhnout v Česku a na Slovensku do pěti let na jeden milion předplatitelů. Vedle toho chceme posunout web TN.cz a víc ho přiblížit k Televizním novinám. Třetím bodem v plánu je relaunch AVOD (videoslužby založené na příjmech z reklamy, pozn. red.) služeb skupiny Nova.
Voyo je ve všech zemích skupiny CME. Znamená to, že v Rumunsku, Slovinsku a Bulharsku se tedy letos Voyo řešit nebude?
Je to tak, že v Česku, na Slovensku a v Rumunsku máme čerstvě nasazenou novou platformu, v ostatních zemích se využívá jiná platforma. Do budoucna ji chceme sjednotit, ale pro nás je teď důležité zaměřit se na klíčové trhy a na nich rychle rozjet Voyo. A teprve potom se zaměřit na další státy. To ale neznamená, že v ostatních zemích bude letos Voyo stát, jen hlavní pozornost budeme věnovat Česku a Slovensku.
Zajímavé je, že Nova už v roce 2012, kdy videoportál Voyo spouštěla, měla poměrně ambiciózní cíl v počtu předplatitelů, které chtěla získat. Tehdy se podařilo přilákat asi třicet tisíc předplatitelů, pak se fokus skupiny zaměřil jinam, podpora Voya ustala a počet předplatitelů se nerozrůstal.
Je pravda, že počet předplatitelů byl v zásadě konstantní. Změna ale nastala loni, kdy se zdvojnásobil. Obecně si myslím, že uvedení Voya v roce 2012 trochu předběhlo svou dobu. Rozvojově to byl naprosto správný projekt, který ale nastoupil výrazně dříve, než byli lidi připravení a ochotní platit za video služby. Teď je situace jiná. Pomohla taky penetrace vysokorychlostního internetu a rovněž aktivita nadnárodních hráčů typu Netflixu. Abychom se dostali dál, budeme muset každý rok zdvojnásobit počet předplatitelů na Voyu.
Je tedy reálné dostat se v Česku i na Slovensku souhrnně do 5 let na milion předplatitelů?
Kdybych měl na tuto otázku odpovídat ještě před půl rokem, řekl bych, že to asi reálné není. Teď jsem ale už pár týdnů „uvnitř“ a vidím velkou ochotu a chuť skupiny CME a Novy do rozvoje Voya investovat značné prostředky – a to jak do obsahu, tak do marketingu. Máme promyšlenou strategii a tým, který chce s Voyem pohnout. Touto optikou ten cíl smysl dává a do pěti let bychom se na obou trzích na milion předplatitelů dostat mohli. Hraje pro nás i vývoj na trhu, kdy se český uživatel stále víc učí využívat placené služby. To nám úkol ulehčuje.
Na druhou stranu s rozvojem placených videoslužeb i právě ze strany nadnárodních hráčů se trh zahušťuje a zbývá méně prostoru.
Nadnárodní konkurence může těžit z výhody ekonomiky rozsahu – natáčí sice draze, ale náklady může krýt tím, že své produkty nabízí na globálních trzích. My hrajeme na výrazně menším hřišti. I ty naše velké investice jsou neporovnatelně menší ve srovnání s globálními hráči. Odhaduji ale, že i na našem trhu by se měla naplnit „teorie tří“, podle které na každém rozumně velkém trhu můžou koexistovat tři hráči s šancí na profitabilní život. Jsem přesvědčený o tom, že Nova jako významný výrobce českého obsahu má právo být mezi těmi třemi. Jako jediná totiž nabídne profesionální a lokální obsah. Vedle Netflixu, který se v pandemii významně rozjel, se podle mého názoru u nás výhledově prosadí Disney+ jako druhý nejdůležitější hráč. Věřím, že když uděláme svoji práci správně a konzistentně v ní budeme pokračovat, tak bychom měli být tím třetím do party k Netflixu a Disney+.
Vedle Netflixu, který se v pandemii významně rozjel, se podle mého názoru u nás výhledově prosadí Disney+ jako druhý nejdůležitější hráč. Věřím, že Voyo bude třetím do party.
Pak tu máme ale ještě dva silné lokální hráče – Českou televizi, která připravuje novou podobu iVysílání.cz, a skupinu Prima, kde jste se v posledních letech podílel na rozvoji digitálních médií a spolu s tím na rozvoji klíčové videoplatformy iPrima.cz.
V předešlé otázce jsem měl na mysli především trh placených videoslužeb (SVOD). Ale je pravda, že aby placená videotéka dosáhla požadované velikosti, tak samozřejmě bude soupeřit i s AVOD službami, které jsou dostupné zdarma. Je proto třeba ukázat, že máme zásadně lepší nabídku než ta, která je dostupná zdarma. Obecně nám jde hlavně o získání pozornosti lidí. O tu budeme bojovat nejen s AVOD službami, ale i s lineární televizí, Spotify a dalšími, takže bojiště je poměrně velké.
Na setkání s novináři šéf CME Didier Stoessel a programová ředitelka Silvia Majeská nastínili strategii Voya. Jak ji budete naplňovat?
Máme se od čeho odrazit, značka Voyo je za těch devět let existence známá. Měli bychom výrazně zlepšit uživatelskou zkušenost, která by měla vycházet z dat a měla by se přizpůsobovat konkrétnímu uživateli. To znamená například nabízet mu takový obsah, který s největší pravděpodobností bude chtít vidět. Uživatelé musí dostávat obsah v dostatečném množství a přes co nejlepší uživatelské rozhraní. Bedlivě budeme sledovat metriku stráveného času, která vyjadřuje spokojenost s nabízeným obsahem. Po obsahové stránce musíme nabízet nejlepší pořady lokální vlastní tvorby. Tím se můžeme odlišit. Nebude asi reálné dosáhnout na nějaké zajímavé akvizice. Nadnárodní hráči si staví vlastní AVOD nebo SVOD služby a od všech potenciálních konkurentů stahují vlastní tvorbu k sobě. Disney stahuje z televizí a Netflixu své pořady a dává je k sobě a stejné je to i u dalších hráčů. Nepočítám s tím, že bychom v horizontu pěti let, kdy se trh začne přeskupovat znovu, získali nějakou silnou akvizici. Musíme mít proto silný lokální obsah.
Jak chcete obsah na Voyu rozšiřovat?
Už v letošním roce plánujeme zařazovat minisérie, které budou jen na Voyo a nebudou v televizi. Plánujeme novou reality show Love Island, která bude mít těžiště na Voyo. Pokračujeme s předpremiérami našich původních seriálů, které nám dobře fungují. Nemůžeme ale stavět jen na nich. Investice už letos budou poměrně významné a příští rok by to mělo být ještě násobně víc a takto budeme pokračovat. Oslovili jsme spoustu lokálních produkcí, které by pro nás měly točit seriály, abychom našim divákům nabídli každý měsíc nový seriál. Ve skupině se mění pohled na životní cyklus obsahu, který tady vzniká. Dosud to bylo tak, že se původní seriál odvysílá v televizi a pak se umístí na internet NovaPlus.cz. Ještě před uvedením v televizi se nabídne dopředu předpremiéra na Voyo. Do budoucna by to mělo fungovat tak, že prémiový obsah bude primárně dělaný pro Voyo. Jako uvedení filmu v kině. Nejprve se promítá v kině a teprve potom jde do televize. Chceme proto, aby nejexkluzivnější tvorba byla primárně na Voyo. Po roce a půl nebo dvou se dostane na televizní obrazovky a z nich na týden až 14 dní do AVOD služby jako catch up a pak se vrátí na Voyo do plného archivu. Toto by nám mělo pomoci efektivně investovat do lokálního obsahu.
Několikrát už padlo, že si rozvoj Voya vyžádá značné investice a že je má CME pro tento účel připravené. O jaké investice půjde?
To bohužel nemůžu komentovat.
V čem bude spočívat snaha vylepšit uživatelskou přívětivost pro návštěvníky Voya?
Voyo prošlo v nedávné době zásadním relaunchem, služba je přepracovaná a myslím si, že správně. Pracovat ale budeme na některých detailech, aby například uživatel nemusel tolikrát klikat, než se dostane k tomu, co chce sledovat. Abychom mu předkládali obsah se znalostí jeho preferencí a co možná nejvíce zkrátili cestu ke spuštění videa. Čím déle bude něco hledat nebo přemýšlet, tím je větší riziko, že odejde. Tyto detaily by měly vést k výraznému vylepšení služby.
Do budoucna by to mělo fungovat tak, že prémiový obsah bude primárně dělaný pro Voyo. Po roce a půl nebo dvou se dostane na televizní obrazovky a z nich na týden až 14 dní do AVOD služby jako catch up a pak se vrátí na Voyo do plného archivu.
Vezmeme-li v úvahu pětiletý cíl skupiny Nova významně navýšit počet předplatitelů Voya, tak pokud se naplní, přinese z placených služeb výrazně větší výnosy. To by vedlo k jinému rozložení výnosů z reklamy a z placených služeb celé skupiny. Lze říci, jak by měl být digitál v rámci skupiny Nova výnosově silný?
V dlouhodobém výhledu si dokážu představit, že příjmy od uživatelů a z reklamy by měly být v rovnovážném zastoupení. Je to v souladu s celkovým vývojem na trhu. Příjmy z reklamy už skokově neporostou, ale příjmy od uživatelů můžou vyskočit zásadně, což skupině může dát velký zdroj peněz.
Vedle Voya, které je placené, má Nova na internetu stránky Nova.cz a Nova Plus.cz, kde jsou videa dostupná zdarma. Zmínil jste, že na AVOD služby se letos také podíváte. Jak by se měly dál profilovat?
Cílem je zpřehlednit a zjednodušit naše AVOD služby. Jako rozcestník existuje Nova.cz, ze které přecházejí uživatelé na Nova Plus.cz. Nepřijde mi to jako uživatelsky přívětivé. Je to zbytečně moc značek, představuji si to jednodušeji a tak, abychom budovali jednu značku Nova.cz. To by měl být další digitální kanál TV Nova, který umožňuje uživatelům zhlédnout to, co v televizi z nějakého důvodu neviděli. V jádru této služby by tak měla být dlouhá videa. Nova Plus je teď hodně zaměřená na bonusové materiály a na články. Uživatelé ale nejvíc chtějí dlouhá videa, která jsou v televizi. Proto chci obrátit logiku AVOD služby tak, aby se více zaměřovala na celé epizody, které doplní bonusové materiály.
Nebylo by lepší ve vztahu k Voyu a jeho rozvoji umísťovat celé epizody pořadů jen na Voyo?
Pro rozvoj Voya by to jistě bylo nejjednodušší a nejčistější. Videoreklama ale dělá na Nově nezanedbatelně vysoké částky. Ve chvíli, kdy budeme mohutně investovat do Voya, nemůžeme odstřihnout takto velký zdroj příjmů. V centru našeho zájmu teď bude SVOD místo AVOD. Sem se upíná primární část našeho přemýšlení, zdrojů a marketingu. Vedle toho ale chceme AVOD ponechat, protože funguje velmi dobře i pro naše inzerenty. Službu je potřeba jen poladit a vyčistit, aby fungovala ještě lépe.
Už delší dobu je možné na Voyu sledovat předpremiéry televizních původních seriálů. Osvědčují se jako zdroj návštěvnosti?
Rozhodně ano, je to jeden z největších taháků. U nových předplatitelů tvoří minimálně půlku první návštěvy. V celkové sledovanosti představují předpremiéry desítky procent. Je to důležitá složka nabídky Voya a také nejsnazší cesta, jak přetáhnout televizního diváka do placené služby. Jak už jsem ale řekl, jen na předpremiérách stavět nemůžeme a musíme Voyo rozšířit i o pořady, které v televizi nebyly.
Uvažujete o jiné ceně předplatného na Voyu, než je stávajících 159 Kč měsíčně?
Cena se průběžně testuje a zatím se zdá, že je položena správně. Uvidíme, jak dál. Teď je pro nás důležité nabrat co nejvíc předplatitelů. Profitabilita jde až v druhém řádu a nad případnými novými balíčky se můžeme zamýšlet později.
Nova.cz by měla být tedy hlavním pilířem v AVOD nabídce a Voyo.cz zase hlavním pilířem v SVOD nabídce. Je reálné uvažovat o rozvoji webů napojených na tematické stanice skupiny Nova? Takové weby Nova na rozdíl od konkurence nemá.
S tím nepočítáme. Tyto weby měly význam v době, kdy bylo možné z displayové reklamy získávat zajímavé příjmy. Ta teď ale pro televizní hráče netvoří ani třetinu digitálních příjmů. Naopak velkou část představuje videoreklama, která je pro nás klíčová. Cílem je spíš to, aby naše AVOD služba dokázala koncentrovat obsahy všech těchto stanic.
Web Nova.cz by měl být dalším digitálním kanálem TV Nova, který umožňuje uživatelům zhlédnout to, co v televizi z nějakého důvodu neviděli. V jádru této služby by tak měla být dlouhá videa.
Kdy se představí web TN.cz v nové podobě?
Novou podobu TN.cz chceme stihnout ještě letos, teď na ní začínáme pracovat. Nová podoba TN.cz by měla být více propojena s Televizními novinami a měla by být jejich extenzí.
Poslední otázka se týká HbbTV, kde Nova nebyla tolik aktivní. Změní se to?
V plánu výraznější rozvoj HbbTV rozhodně máme, teď se ale soustředíme na tři základní body, které jsem popsal – Voyo, TN.cz a AVOD. Červené tlačítko ale vnímám jako nejsnazší cestu k navýšení inventory. Má také velmi dobrou konverzi z lineárního vysílání, protože se snadno používá. Víme, že na HbbTV bychom měli zapracovat. Byl bych spokojený, kdybychom letos udělali alespoň novou podobu vstupní stránky do světa červeného tlačítka a také spustili verzi Voyo pro HbbTV.
Daniel Grunt, Head of Digital, CME
Do vedení digitálních aktivit CME přišel v březnu 2021. Spolu s tím převzal i funkci ředitele sekce nových médií a diverzifikace TV Nova. Od roku 2012 do jara 2020 byl ředitelem nových médií FTV Prima. Před příchodem na Primu vedl nová média v tehdejším vydavatelství Sanoma Media Praha, kde pracoval přibližně rok a půl. Ještě předtím více než dva roky řídil veškeré internetové aktivity TV Nova. Byl také marketingovým a produktovým ředitelem internetového portálu Centrum.cz. Působil také jako manažer pro oblast multimédií ve společnosti Nokia Czech Republic.