Vydavatelé se zaměřují na příjmy od čtenářů, inzerce dál klesá

pondělí, 19. dubna 2021, 07:30 Tisk MediaGuru

Pandemie urychlila digitální transformaci vydavatelů, která je i hlavní prioritou vydavatelů pro letošní rok, ukazuje výzkum WAN-IFRA.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Pandemie nového koronaviru urychlila digitální transformaci vydavatelů novin. Právě urychlení strategie digitální transformace označují vydavatelé také za nejdůležitější změnu pro nadcházející období. Vyplývá to z nového výhledu WPT Publishers Outlook mezinárodní světové asociace WAN-IFRA, který zjišťovala dotazováním světových vydavatelů. Celkově se do výzkumu zapojilo 90 zástupců významných vydavatelských organizacích v 51 zemích.

Konkrétně se vydavatelé chtějí v letošním roce zaměřit především na zvyšování příjmů od čtenářů, datovou analýzu a investice do technologií. Mediální manažeři nepovažují krátkodobý dopad pandemie za největší riziko pro další vývoj. Za největší hrozbu označili pokračující pokles podílu na reklamním trhu. Přestože se vydavatelům daří zvyšovat příjmy z digitální distribuce svých titulů, ty stále tvoří jen zlomek celkových výnosů vydavatelů.

Hlavní závěry a dopady pandemie v roce 2020

  • 43 % respondentů z řad vydavatelů novin do průzkumu uvedlo, že jejich výnosy „za posledních 12 měsíců“ poklesly o více než 20 %; dalších 7 % uvedlo, že pokles byl vyšší než 10 %.
  • Celkové výnosy vydavatelů v roce 2020 klesly v průměru o 11 %. Není to ale tak, že pokles se dotkl všech vydavatelů. Podle průzkumu 17 % vydavatelů loni vykázalo zvýšení výnosů, přičemž 11 % uvedlo, že tržby vzrostly o více než 20 %.
  • Příjmy z digitální distribuce vydavatelů se loni meziročně zvýšily o 27 %. Na druhé straně je třeba si uvědomit, že novinové odvětví je stále převážně závislé na příjmech z reklamy a z prodeje tištěných výtisků. Digitální distribuce se na celkových výnosech vydavatelů podílí pouze z 6 %.
  • Většina vydavatelů (65 %) věří, že se jejich podnikání z pandemie plně zotaví; zhruba třetina (35 %) si to nemyslí.
  • Téměř 60 % vydavatelů uvedlo, že jejich zaměstnanci budou pracovat z domova nebo budou mít možnost pracovat z domova do budoucna. Přesun všech zaměstnanců do redakcí očekává jen 5 % respondentů.
  • Největší nákladovou položkou jsou pro vydavatele náklady na chod redakce.

-mav-