Affiliate za rok významně vzrostl, skokanem jsou knihy

pátek, 14. května 2021, 07:35 Marketing, Reklama MediaGuru

Affiliate marketing za uplynulý rok zaznamenal skokový nárůst. Největší relativní nárůst tržeb zaznamenaly knihy.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Oblast affiliate marketingu z pohledu meziročního vývoje tržeb za uplynulých šest měsíců skokově vzrostla. Významný nárůst je možné pozorovat od poslední třetiny loňského roku i v prvních letošních měsících. Vliv na to má zvýšený podíl nákupů online za pandemie i stále běžící podpůrné programy, které drží spotřebu na vysoké úrovni. Vyplývá to z dat společnosti VIVnetworks, která byla prezentována na jarní Affiliate konferenci. 

Zdroj: VIVnetworks

Zdroj: VIVnetworks

Výrazně se zvýšil také počet objednávek, přičemž jejich průměrná hodnota se drží již druhým až třetím rokem na stejné úrovni. „V průměru činí hodnota objednávky přes affiliate 1550 korun,“ uvedla za VIVnetworks Magdalena Vojtová. 

Zdroj: VIVnetworks

Zdroj: VIVnetworks

Nejvyšší průměrné hodnoty objednávky za uplynulých 12 měsíců panovaly v segmentu automotive (5513 korun), cestování (4773 korun) a elektroniky (3691 korun). Naopak nejnižší u knih a médií (654 korun), pojištění (766 korun) a her a hraček (843 korun). 

Nejsilnějším segmentem v affiliate, který utržil za posledních 12 měsíců přes 990 mil. korun, je zdraví a krása, kam kromě kosmetiky a parfémů spadají také doplňky stravy, volně prodejná léčiva a zdravotnické pomůcky. V závěsu je vybavení domácnosti a zahrady (836 mil. korun), elektronika (823 mil. korun), móda (593 mil. korun) a vybavení pro sport a fitness (357 mil. korun). „S růstem těchto segmentů se pojí i vznik nových zajímavých publisherských projektů,“ popsala Magdalena Vojtová. 

Segmentem s největším relativním nárůstem tržeb se staly knihy, elektronické knihy, hudba a filmy, které zaznamenaly meziroční změnu ve výši 230 %. Následuje sport a fitness se 159% růstem, vybavení pro dům a zahradu se 72 %, zdraví a krása s 59 % a elektronika s 50 %. 

Podíl nákupů na mobilních zařízeních se drží okolo 40 %, přičemž na mobilních telefonech zůstávají na 25,4 %. Větší podíl si ukrajují tablety (12,89 %). Průměrná hodnota objednávky je stále nejvyšší na desktopech. „Vidět je také větší nárůst nákupů na herních konzolích, chytrých televizích a set-top boxech. Podíl je to sice stále ještě marginální, ale do budoucna může jít o zajímavý trend,“ podotkla Vojtová. 

Zdroj: VIVnetworks

Zdroj: VIVnetworks

Trendem v affiliate marketingu je také nutnost reagovat na změny zaváděné samotnými prohlížeči, které neustále zpřísňují pravidla pro tracking za účelem ochrany soukromí svých uživatelů.

Dalším trendem je téma atribuce, jež se dívá na jednotlivé affiliate položky detailně a nebere je jako celek. Hodnotí kategorii partnera, časové hledisko, placené kanály či druh zákazníka. Jinými slovy zohledňuje, zda se jedná o bloggera, cenový srovnávač či magazín, o jaké druhy placených kanálů jde či se jedná o zákazníka, který nakupuje poprvé nebo se vrací. 

Za tímto účelem testuje VIVnetworks nový nástroj VIVatribution, který partnery kategorizuje, hodnotí z pohledu přínosu v rámci konverzní cesty a následně optimalizuje, přičemž pomáhá i rozhodovat o výši provize. 

-stk-