CNN Prima.cz je v TOP 3, nevylučuje částečné zpoplatnění

úterý, 4. května 2021, 12:00 TV, Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

„Úzké propojení mezi onlinem a televizí dává našemu projektu sílu. Chceme se zařadit pravidelně mezi TOP 3 zpravodajské weby,“ říká vedoucí online sekce CNN Prima News Tomáš Večeřa.

Tomáš Večeřa, zdroj: FTV Prima

Tomáš Večeřa, zdroj: FTV Prima

Zpravodajský web CNNPrima.cz pokračuje ve zvyšování návštěvnosti a věří, že se pravidelně zařadí mezi tři nejsilnější zpravodajské weby na českém internetu. Jeho průměrná návštěvnost vystoupala v letošním březnu zatím nejvýše na 3,77 mil. reálných uživatelů (zdroj: NetMonitor), což byl čtvrtý nejlepší výsledek v této kategorii, v dubnu web CNNPrima.cz tento výsledek potvrdil a poprvé se dostal mezi TOP 3. Vedoucí online sekce CNN Prima News a zástupce šéfredaktora Tomáš Večeřa se v rozhovoru ohlíží za prvním rokem fungování webu a nastiňuje plány do budoucna. „V internetovém prostředí začneme zkoušet nové formáty, které, když se osvědčí, zařadíme do televizního programového schématu,“ popisuje.

V pondělí 3. května uplynul přesně rok od startu portálu CNNPrima.cz. Na internetovém zpravodajském trhu šlo asi o jeden z nejvýraznějších počinů, protože web se rychle zařadil k největším na českém internetu. V prvním letošním čtvrtletí patřil do TOP 6, v dubnu podle dat NetMonitoru dokonce do TOP 3. Jak zpětně ten rok hodnotíte?

Od začátku jsme měli ambiciózní cíl a bylo naším záměrem dostat se co nejrychleji mezi top deset zpravodajských webů. Plánovali jsme to tak do konce roku 2020. Později k tomu přibyla i spolupráce se Seznamem, což náš cíl posunulo ještě výš, a chtěli jsme být na začátku roku 2021 pravidelně mezi pěti nejsilnějšími. Na přípravu spuštění projektu byl relativně krátký čas, nastoupil jsem loni v únoru, a už v květnu web zahájil. Bylo to náročné i pracné, ale díky celému týmu jsme stihli být připraveni nad očekávání dobře. Zpětně to vidím jako malý zázrak, že se nám to povedlo. Zájem o značku CNN nám hodně pomohl, a proto jsme nechtěli začátek ošidit a web rozvíjet až po startu. Opřeli jsme se do toho od začátku a výsledkem bylo, že jsme hned za první měsíc dosáhli víc než jednoho milionu reálných uživatelů. Velký potenciál jsem viděl ve spojení televize a webu. Nebyli jsme limitováni žádnými bariérami při přebírání obsahu a věděl jsem, že díky tomu to můžeme dotáhnout na zajímavá čísla. Přesto byl ale milion uživatelů za první měsíc překvapením.

Prostředí, do kterého jste vstupovali, se jevilo jako zahlcené a karty ve zpravodajském internetovém segmentu rozdané. Dostat se takto rychle mezi největší není snadné. Bylo rozhodujícím faktorem právě to zmiňované propojení s televizí? Nebo značka CNN? Nebo něco jiného, co je v pozadí?

Od začátku jsem věděl, že pro tento projekt na trhu místo je, přestože to tak možná zdánlivě nevypadalo. Právě úzké propojení mezi televizí a onlinovým prostředím dodává našemu projektu výjimečnost. Jsou weby, které mohou mít hodně videoobsahu, ale zase nemají celodenní kontinuální zpravodajství, a nemohou tak pokrýt všechno to, co se během dne děje.

Takovým kritériím může vyhovovat například ČT24.cz…

Ano, může, ale tím, jakým způsobem jsme se do projektu pustili, tak si myslím, že jsme nabídku obsahu ještě posunuli.

Jak bylo propojení mezi internetem a televizí od začátku nastavené? Co všechno jste plánovali na web přejímat? Jedna věc je kontinuální vysílání CNN Prima News, které na webu CNNPrima.cz nabízíte, druhá věc je obsah, který sami vytváříte.

Naším hlavním záměrem bylo naplno využít televizní obsah a poté vytvářet náš vlastní obsah. Jistě ale ne všechno z televizního vysílání se hodí na web. Vytipovali jsme si proto obsah, který bude na onlinu fungovat. Další obsah tvořila témata z pořadů K věci, Interview, 360°, čímž jsme jednak promovali televizní vysílání a za druhé posilovali náš obsah. Vedle toho jsme postavili silnou autorskou část. Naši weboví autoři od začátku chodí do televizního vysílání poskytovat rozhovory jako experti, abychom se zase my zviditelnili v televizi. Původní představa byla, že to asi nebude probíhat tak často, jak se teď děje, ale je to dobře a nám to jako multiplatformě ve výsledku pomáhá.

Lze vyjádřit početně nebo procentuálně, kolik obsahu na webu – pokud dáme stranou kontinuální vysílání – se s televizí propojuje?

Řekl bych, že je to určitě polovina obsahu. Ze začátku to bylo víc, ale jak jsme postupně na web přidávali nový obsah, tak jsme se začali věnovat i oblastem, které v televizním vysílání nejsou.

Jak velká je redakce, která se o web stará?

Základem redakce je část, která se věnuje především CNN Prima News, a využíváme i část redaktorů, kteří píšou pro lifestylové weby skupiny Prima jako Prima Zoom, Prima Living či Prima Ženy. S nimi jsme od začátku propojeni a spolupracujeme na denní bázi. Obsahová redakce CNNPrima.cz měla od startu kolem dvaceti editorů, redaktorů či specialistů na sociální sítě. Tým se postupně rozrůstal, teď už míříme ke třicetičlenné redakci.

A pokud jde o rozdělení práce v rámci jednoho dne? Jsou vybraní redaktoři, kteří monitorují především pořady CNN Prima News?

Způsob naší práce asi není ničím výjimečný od jiných redakcí, vycházím ze svých dosavadních zkušeností. Část redakce se zaměřuje na televizní vysílání, které chceme vytěžit co nejvíc. Od začátku vysílání CNN Prima News se také proměnil program v televizním vysílání – ubylo dokumentů, přibylo zpravodajských relací. Přidával se ranní obsah a prodlužovalo se zpravodajství do 23.00. Od května se také rozšiřuje časová stopáž pořadu 360° na dvě hodiny. S tím pravděpodobně naroste počet témat, která na webu odbavíme. Od startu jsme do našich televizních pořadů pozvali přes tisíc hostů, což skýtá řadu témat pro náš obsah na webu.

Velký potenciál jsem viděl ve spojení televize a webu. Nebyli jsme limitováni žádnými bariérami při přebírání obsahu a věděl jsem, že díky tomu to můžeme dotáhnout na zajímavá čísla.

Říkáte, že chcete vytěžit televizní obsah. Můžete na příkladu jednoho pořadu uvést, kolik materiálu chcete na web publikovat?

Záleží, kolik témat v pořadu zazní, ale většinou z pořadů jako Interview a K věci se dělá pravidelně jeden článek. Pořad 360° bývá rozdělen na více témat. Také v Partii se témat a hostů protočí víc, a tak počet článků z tohoto pořadu je vyšší. Navíc většinou zazní věci, které se dále rozvíjejí a dělají se na ně další reakce.

Kolik textů jste za ten rok publikovali a kolik videí to bylo?

Od začátku jsme chtěli vydávat „rozumné“ množství článků a „nehonit“ čistě jen jejich počet. Teď vytváříme některé dny až ke sto článkům denně, původní představa byla na polovině. S plány ale dost výrazně zahýbal covid-19, který agendu našeho prvního roku jasně obsadil. Třeba frekvence tiskových konferencí se výrazně zvýšila a věcí, o kterých je třeba informovat, je tolik, že se to promítlo do počtu článků. Věříme, že až koronavirové období skončí, přinese to našim tématům větší pestrost. Z pohledu fungování webu a cílů, které máme, je ale padesát článků denně minimum, které bychom měli splnit. Navíc nechceme dělat novinařinu pouze „od stolu“, to bylo také jedno z kritérií, které jsme si při startu stanovili.

Ještě se vraťme k té výtěžnosti obsahu z televizního vysílání na webu. Funguje to také obráceně, tedy že z webu se věci přebírají do televizního vysílání CNN Prima News?

To se děje. Máme autory, kteří přicházejí s vlastními informacemi a kolikrát se nejprve zpracují na webu, a až poté do televizního vysílání. Klíčové je, aby naše televizní i onlinová redakce byly propojeny a věděly, co se připravuje pro online a co pro televizi. Posledním příkladem může být informace o odvolání ministra zdravotnictví Jana Blatného. Informaci jako první přinesl náš web a poté se okamžitě začala zpracovávat do televize. Integrace obou redakcí funguje dobře, i když teď v době covidu je to těžší, protože musíme dbát na přísná hygienická opatření. Až tato opatření pominou, tak s Pavlem Štruncem (šéfredaktor CNN Prima News, pozn. red.) plánujeme ještě větší propojenost obou redakčních týmů.

Jak často se scházíte s vedením televizní redakce?

S Pavlem Štruncem se scházíme každý den a pak máme v obou redakčních týmech zástupce, kteří koordinují denní provoz.

Na českém internetu se přece jen pomalu rozvíjí placený obsah. Také televizní komerční skupiny začínají tímto směrem uvažovat. Vidíte možnost, že byste nějakou část obsahu zpoplatnili na CNNPrima.cz?

Diskutujeme o tom, ale ta doba pro nás ještě nenastala. Rádi bychom co nejdříve zvýšili počet registrovaných uživatelů, a pak se v druhém kroku zaměřili na prémiový obsah. Registrace bychom rádi navázali třeba na soutěže, kvízy, newslettery. Výhledově registrace umožní uživatelům sledovat celé pořady. Pokud se nezaregistrují, uvidí jen aktuální reportáže a sestřihy z pořadů. Čeká nás v tomto ohledu ještě opravdu hodně práce.

Pokud bychom uvažovali o placeném obsahu, co by mohlo být jeho součástí?

Máme exkluzivní videoobsah, a zároveň připravené studio, které budeme využívat jako prostor pro televizi a pro online. V internetovém prostředí začneme zkoušet nové formáty, které, když se osvědčí, zařadíme do televizního programového schématu. Součástí toho bude i prémiový obsah. Takže tento rok chceme tyto různé formáty rozjet, rozvoj prémiového obsahu by byl další fází.

O jaké formáty půjde?

Bude jich víc, od politiky se posuneme určitě do dalších oblastí. Určitě by měly být také interaktivnější, chceme více zapojovat naše čtenáře a diváky. Jak jsem zmiňoval, pokud se osvědčí, zakomponujeme je do televize. Interaktivita platí stoprocentně pro web, ale pro televizi také. Budeme pracovat s QR kódy, přes které budeme chtít dostat interaktivitu i do televizního vysílání – například pomocí těchto QR kódů si budou moci televizní diváci spouštět pořady a reportáže v mobilu.

Výhledově registrace umožní uživatelům sledovat celé pořady. Pokud se nezaregistrují, uvidí jen aktuální reportáže a sestřihy z pořadů.

Co tedy letos ještě plánujete?

Chceme dát víc prostoru komentářům a názorům, a to jak od členů redakce, tak od externích autorů. Vedle nových speciálních pořadů se ještě více zaměříme na podcasty, plus bychom chtěli umožnit silnější interakci se čtenáři prostřednictvím nových internetových diskuzí. Současně stále vylepšujeme nový redakční systém, který se připravoval pro web CNNPrima.cz. Na tento redakční systém převedeme všechny weby. Díky tomu budeme moci lépe propojovat obsah napříč všemi obsahovými weby skupiny Prima.

Kdo jsou návštěvníci CNNPrima.cz a jak se liší od televizních diváků CNN Prima News?

To se zatím obtížněji posuzuje, protože nemáme tolik stabilizované publikum. Televizní podíl CNN Prima News se zvyšuje a spolu s tím se proměňuje i publikum. Z dat, která máme k dispozici, plyne, že zastoupení mužů je v případě značky CNN Prima News vyšší než například u hlavního kanálu skupiny Prima a také že jsou tato publika bonitnější. Zpracováváme detailnější analýzu, jak se prolínají publika u televizní a internetové CNN Prima News. Víme, že celkový zásah celé multiplatformy CNN Prima NEWS – tedy internetu, televize a sociálních sítí – dosáhl v březnu 7,7 mil. uživatelů.

Už jste uvedl, že jste navázali spolupráci se Seznamem a CNNPrima.cz se objevuje v nekonečném zpravodajském feedu na home page Seznamu. Předpokládám, že je to asi důležitý zdroj návštěvnosti. Co ostatní zdroje návštěvnosti?

Od začátku hrají jako u každého nového webu klíčovou roli sociální sítě, především Facebook, ale využíváme i Instagram a Twitter. Pokud lidé chodí z vyhledávání, tak vidíme, že dotazy jsou hodně směrovány k našemu brandu. Jsme zatím nový web, takže předpokládáme, že síla domény ve vyhledávání poroste a také že ještě postupně poroste přímá návštěvnost.

Jakou roli má mobilní návštěvnost?

Od začátku jsme měli silnou mobilní návštěvnost, a to až ze 70–80 %. Poté, co jsme navázali spolupráci se Seznamem, tak se nám zvýšil i poměr desktopových uživatelů. Celkový podíl přístupů z mobilů se tak snížil asi na 60 %, zbytek tvoří přístupy z desktopu.

S ohledem na vaše televizní pozadí nelze ani opomíjet hybridní televizi (HbbTV) jako možný kanál, na kterém diváci obsah přijímají. Chcete ho rozvíjet?

Je to pro nás další platforma, kde chceme být vidět. Jsou věci, které máme propojené mezi televizí, webem a HbbTV. Například zobrazování breaking news máme na všech platformách, budeme ho ale chtít odbavovat z jednoho místa pro všechny tyto platformy. Chtěli bychom to do podzimu dopracovat. Odstraníme tím zbytečné dublování a budeme rychlejší a efektivnější.

A jaké máte cíle z pohledu návštěvnosti?

Naším cílem je dál se pohybovat mezi TOP pěti zpravodajskými weby – nebo ještě lépe mezi TOP třemi, v budoucnu ideálně pravidelně. Chceme také víc pracovat s uživateli, kteří k nám přijdou, a tuto návštěvnost více vytěžit také po obchodní stránce.

Je reálné pokořit hranici pěti milionů reálných uživatelů měsíčně?

Tak to je ještě hodně daleko, ale někdy v budoucnu to asi možné je. Nicméně každý další posun vyžaduje opravdu hodně práce. Návštěvnost webu je nejdřív potřeba postavit na pevných základech a bude určitě nutné dál rozšířit obsah – chceme více zpráv ze zahraničí, více se zaměříme na ekonomiku, kulturu a sport. Ale nejdřív nás čekají podzimní volby, to je samozřejmě jasná priorita. V každém případě jsme v onlinovém prostředí vidět a ve spojení s televizí se můžeme stát silným zpravodajským médiem.

Tomáš Večeřa, CNN Prima News

Tomáš Večeřa je od září 2020 zástupcem šéfredaktora zpravodajství a publicistiky CNN Prima News a ředitelem online zpravodajství FTV Prima. Do Primy nastoupil v únoru 2020, nejprve na pozici Head of Digital CNN Prima News. Před tím působil necelých jedenáct let ve společnosti Czech News Center, podstatnou část této doby zastával pozici zástupce šéfredaktora deníku Sport a šéfa portálu iSport.cz. Před příchodem do CNC pracoval v mediální skupině Mafra jako sportovní redaktor deníku MF Dnes a webu iDnes.cz.