Radiožurnál potvrdil vedení mezi celoplošnými rádii
Nová data výzkumu Radioprojekt potvrdila vedoucí postavení Radiožurnálu na českém rádiovém trhu.
Celková poslechovost rádií se v české populaci snížila, ukazují nová data výzkumu Radioprojekt za poslední čtvrtletí 2020 a první čtvrtletí 2021. O něco vyšší snížení se dotklo denního poslechu rádií (-3,6 pb.) na 56,2 % populace 12-84 let, týdenní poslech se ve srovnání s obdobím druhého pololetí 2020 snížil o 1,7 pb. na 83,1 %. Naopak průměrná doba poslechu se mírně zvýšila na více než 4,5 hodiny denně.
Výzkumníci se domnívají, že na snížení poslechovosti rádií se odrazila především data za první letošní čtvrtletí. „Uvidíme, kam se trh bude posouvat a jak se bude měnit chování lidí," zaznělo na prezentaci výsledků. Pandemická opatření se projevila v omezení mobility, což snížilo poslechovost rádií v automobilech, vliv měla i distanční výuka a home office. „Mění se příležitosti především ke kulisovému poslechu rádia, zejména v kancelářích a aktivitách mimo domov," uvedl Přemysl Čech, ředitel agentury Median, která se na výzkumu podílí.
Nejposlouchanější celoplošnou rozhlasovou stanicí zůstává Radiožurnál, který ve sledovaném období denně poslouchalo 915 tisíc posluchačů, následují Rádio Impuls a Evropa 2. U všech nejposlouchanějších celoplošných stanic je viditelný pokles poslechovosti ve srovnání s obdobím druhého pololetí 2020. Nejnižší je u Radiožurnálu a u Rádia Blaník. Naopak si polepšily stanice Dvojka, ČRo Plus, ČRo Vltava a i další specializované stanice ČRo.
Také v týdenních datech se na pozici nejposlouchanějšího celoplošného rádia dostal Radiožurnál, v týdenní poslechovosti si navíc mírně polepšil na 1,608 mil. posluchačů. S výjimkou stanic Českého rozhlasu se poslechovost komerčních celoplošných stanic v týdenních datech snížila.
Poslechovost včera celoplošných stanic (tis. osob), 4Q/2020+1Q/2021
4Q/2020+1Q/2021 | 3+4Q/2020 | kvartální změna (%) | |
ČRo Radiožurnál | 915 | 937 | -2,3 |
Rádio Impuls | 778 | 841 | -7,5 |
Evropa 2 | 644 | 766 | -15,9 |
Rádio Blaník | 622 | 640 | -2,8 |
Frekvence 1 | 499 | 584 | -14,6 |
ČRo Dvojka | 366 | 344 | 6,4 |
ČRo Plus | 104 | 98 | 6,1 |
ČRo Vltava | 56 | 52 | 7,7 |
ČRo Rádio Wave | 7 | 6 | 16,7 |
Rádio Junior | 7 | 7 | 0,0 |
Zet | 5 | 6 | -16,7 |
ČRo D-dur | 5 | 4 | 25,0 |
ČRo Jazz | 5 | 4 | 25,0 |
Poslechovost týdně celoplošných stanic (tis. osob), 4Q/2020+1Q/2021
týdenní | 4Q/2020+1Q/2021 | 3+4Q/2020 | kvartální změna (%) |
ČRo Radiožurnál | 1651 | 1623 | 1,7 |
Rádio Impuls | 1608 | 1664 | -3,4 |
Evropa 2 | 1312 | 1420 | -7,6 |
Rádio Blaník | 1069 | 1093 | -2,2 |
Frekvence 1 | 1002 | 1122 | -10,7 |
ČRo Dvojka | 610 | 579 | 5,4 |
ČRo Plus | 188 | 166 | 13,3 |
ČRo Vltava | 163 | 154 | 5,8 |
Čro Rádio Wave | 43 | 40 | 7,5 |
Zet | 24 | 27 | -11,1 |
Čro D-dur | 19 | 12 | 58,3 |
Díky tomu se tak podíl stanic Českého rozhlasu zvýšil na 27,1 %, což je o tři procentní body víc než v posledním měření za období druhého pololetí 2020. Pandemie covid-19 měla podle výzkumníků posílit především zpravodajské stanice a stanice, které jsou obsahově specificky profilované, a to i mezi komerčními stanicemi (např. Country rádio, Rock Rádio).
Nejposlouchanějším nadregionálním rádiem je nadále síť Hitrádií, nejposlouchanější regionální stanicí ČRo Brno.
Poslechovost včera nadregionálních stanic (tis. osob)
nadregionální | 4Q/2020+1Q/2021 | 3+4Q/2020 | kvartální změna (%) |
Hitrádio total | 528 | 625 | -15,5 |
Rádio Kiss | 352 | 361 | -2,5 |
Country rádio | 267 | 259 | 3,1 |
Rádio Beat | 236 | 252 | -6,3 |
Fajn Radio total | 168 | 208 | -19,2 |
Rock Rádio | 141 | 114 | 23,7 |
Rádio Čas | 93 | 101 | -7,9 |
Podíl stanic na poslechovosti (%), 4Q/2020+1Q/2021
Poslechovost včera regionálních stanic (tis. osob)
regionální | 4Q/2020+1Q/2021 | 3+4Q/2020 | mezikvartální změna (%) |
ČRo Brno | 114 | 96 | 18,8 |
Rádio Krokodýl | 73 | 78 | -6,4 |
Rádio Haná | 57 | 65 | -12,3 |
Rádio Rock Max | 56 | 49 | 14,3 |
ČRo Ostrava | 52 | 34 | 52,9 |
Radio Čas Rock | 47 | 50 | -6,0 |
ČRo Hradec Králové | 40 | 41 | -2,4 |
Rádio Zlín | 36 | 29 | 24,1 |
Rádio Jih | 34 | 33 | 3,0 |
ČRo České Budějovice | 34 | 31 | 9,7 |
Z pohledu obchodních rozhlasových sítí je nejsilnější Media Club se 40,3% podílem (pokles o necelé 3 pb.), následuje Radiohouse s podílem 29,2 % (+0,3 pb). Podíl Českého rozhlasu dosahuje zmiňovaných 27 % (+3 pb.).
Podíl rozhlasových obchodních sítí (%)
Výzkum Radioprojekt také prošel některými změnami metodiky a počet jeho realizátorů se rozšířil o Nielsen Admosphere na tři.
-mav-