Studie: Až 45 % účtů na Instagramu je falešných

úterý, 4. května 2021, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Falešné účty i falešní fanoušci, to je běžná realita dnešního Instagramu, jak vyplývá ze studie HypeAuditor.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

45 % účtů na sociální síti Instagram je falešných. A více než polovina tamních influencerů (55 %) se nějakým způsobem podílí na podvodné činnosti, například nákupem falešných fanoušků. Vyplývá to z aktuální studie HypeAuditor. 

Podvodu se nevyhýbají influenceři všech velikostí. V řadách celebrit a megainfluncerů, dosahujících více než milionu sledujících, podíl „podvodníků“ dokonce přesahuje průměr – týká se to až 66 % profilů. Mezi ně patří například Ellen DeGeneres, Katy Perry nebo Taylor Swift. U nanoinfluencerů, kteří mají od 1000 do 5000 sledujících, tvoří tento podíl jen 42 %. 

Podvodnou činnost nejčastěji představuje nákup falešných fanoušků, jejich lajků a komentářů, zhlédnutí ve Stories či interakce s komentáři, kdy se skupina uživatelů systematicky zapojuje do vybraných příspěvků. Jak ale autoři z HypeAuditor upozorňují, ne vždy jsou si podvodné činnosti influenceři vědomi vzhledem k tomu, že jen 55 % profilů patří na Instagramu skutečným lidem. 

I přes tato odstrašující čísla studie předpovídá, že trh influencer marketingu na Instragramu letos poroste o 15 % a celkově dosáhne tržní hodnoty ve výši 5,87 mld. amerických dolarů. Za každý investovaný dolar na Instagramu do influencer marketing by měli reklamní zadavatelé tento rok dostat v získané mediální hodnotě až 4,87 dolarů. Navíc 62 % marketérů, kteří byli v rámci studie dotazováni, uvedlo, že díky influencer marketing zaznamenali i zvýšení prodejů. 

Studie analyzovala nejen více než 12 milionů profilů na Instagramu, ale také 4,5 mil. účtů na YouTube a 5,2 mil. na TikToku, který v poslední době zažívá nejdynamičtější růst ze sociálních sítí. Jeho báze aktivních uživatelů vzrostla loni o 60 % na celkových 800 milionů, přičemž 69 % z nich je mladší 24 let. Ve věku 18 až 24 let se zde pohybuje 39 % uživatelů, z nichž se 41 % řadí mezi nanoinfluencery. 

-stk-