TikTok testuje nové virtuální prodejny
Rychle rostoucí sociální síť hledá další cesty k výdělku. Začala experimentovat s nakupováním přímo v aplikaci.
Čínská platforma TikTok se snaží být výrazně atraktivnějším místem pro značky. Podle zdrojů agentury Bloomberg experimentuje na evropském trhu včetně britského v omezeném rozsahu s možnostmi nákupů přímo v aplikaci. Na vybraných profilech se má objevovat speciální nabídka produktů, které lze koupit přes TikTok. Podle Bloombergu spolupracuje síťové médium například se streetwearovou Hype. TikTok informace agentury v zásadě potvrdil, firma v prohlášení uvedla, že s takovou oblastí e-commerce experimentuje a „učí se pracovat s nabídkami a partnerstvími v oblasti online nakupování.“ Dodává, že neustále hledá nové cesty. Podobným směrem se přitom vydala už v minulosti, když navázala spolupráci s americkým maloobchodním gigantem Walmart a dodavatelem e-shopů na klíč Spotify. Společnosti měly pravomoc označit své produkty a služby v tiktokovém příspěvku, aby následně uživatele přes vložený odkaz dovedly na vlastní stránky. Přestože se okno internetového prohlížeče technicky vzato zobrazovalo „uvnitř“ TikToku, stále šlo o poměrně jasně zřetelný předěl. To se momentálně snaží firma změnit a dle Bloombergu doslova uzamknout spotřebitele ve svém ekosystému. Značky jako Hype budou mít své virtuální prodejny přímo na TikToku. Čínská technologická společnost doufá, že její kroky povedou k vyššímu zájmu zadavatelů a prodejců, z jejichž tržeb by si mohl TikTok část ukousnost.
„Čínské internetové společnosti se vrhnou do podpory toho chování, které budou dle vlastního mínění potřebovat k dalšímu budování vlastního ekosystému. TikTok může do jisté míry těžit ze zkušeností z Číny a své tamní verze pojmenované Douyin, jenže dynamika a infrastruktura mezinárodního trhu je odlišná. Musejí si proto být jisty, že se dokáží adaptovat,“ vysvětluje Rui Maová z investiční společnosti Synaptic Ventures. Portál SocialMediaToday upřesňuje, že Douyin získává většinu svých tržeb právě z e-commerce. Tímto způsobem loni vygeneroval téměř 80 milionů dolarů (kolem 1,7 miliardy českých korun). Podobně by se rád prosadil i TikTok orientovaný na globální trhy.
Z jeho strany může ale představovat výrazný problém skutečnost, že zajímavé komerční možnosti najde u konkurence ta zřejmě nejdůležitější složka sociální sítě – výrazní tvůrci. A nejde už jen o to, že videoportál YouTube dlouhodobě nabízí propracovaný systém provizí z reklamy, případně že Instagram výrazně napomohl spolupráci s influencery. Tento týden navíc provozovatel YouTube oznámil, že připravil speciální fond v hodnotě 100 milionů dolarů (přes 2,1 miliardy korun) na podporu autorů videí ve speciálním formátu Shorts. Ten představuje přímou konkurenci tiktokovým hudebním klipům. Peníze plánuje YouTube vyplácet během následujících 24 měsíců. V létě přišel s podobnou iniciativou sám TikTok, přičemž hodnota jeho fondu dosahuje dokonce 300 milionů dolarů. Otázkou však je, zda to bude stačit na vyvážení síťového efektu největšího videoportálu světa. YouTube.com tak láká tvůrce už jenom proto, že patří mezi trojici nejnavštěvovanějších webových stránek světa. Na lukrativním domovském čínském trhu však majitel TikToku podobné starosti řešit nemusí, neboť přístup na YouTube tam blokuje Peking.
-riv-