BrandZ: Nejhodnotnější zůstává Amazon, rostou čínské značky
Nejhodnotnější značkou je Amazon, do pětice nejsilnějších poprvé pronikl Tencent, ukazuje nový žebříček nejhodnotnějších světových značek BrandZ.
Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Žebříček také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala hodnotu největších značek z Evropy. Pořadí značek na prvních čtyřech místech je stejné jak v loňském žebříčku. Do pětice nejsilnějších poprvé pronikl Tencent, Facebook zůstává šestý.
Internetový obchod Amazon, který v roce 1994 založil Jeff Bezos, má nyní značku oceněnou podle odhadů na 684 miliard USD (14,7 bilionu Kč). Hodnota Applu, založeného v roce 1976, podle Kantaru činí 612 miliard USD. Meziročně obě značky posílily, a to na úrovni 60-70 %.
Deset nejhodnotnějších značek světa
Pořadí | Značka | Hodnota (v mld. USD) |
Meziroční změna hodnoty (%) |
1. | Amazon | 683,852 | +64 |
2. | Apple | 611,997 | +74 |
3. | 457,998 | +42 | |
4. | Microsoft | 410,271 | +26 |
5. | Tencent | 240,931 | +60 |
6. | 226,744 | +54 | |
7. | Alibaba | 196,912 | +29 |
8. | Visa | 191,285 | +2 |
9. | McDonald's | 154,921 | +20 |
10. | MasterCard | 112,876 | +4 |
Celková hodnota 100 značek dosahuje 7,1 bilionu USD a žebříčku stále dominují značky ze Spojených států. Do první desítky se dostaly dvě čínské značky, a to sociální síť Tencent a internetový obchod Alibaba.
„Čínské značky pomalu, ale vytrvale postupují a dosáhly už významného pokroku. Stále více firem totiž využívá svůj vlastní technologický vývoj a prokazuje schopnost přizpůsobit se hlavním trendům, které utvářejí Čínu a světový trh," uvedl ředitel oddělení globální strategie v Kantar BrandZ Graham Staplehurst.
Pěti značkám se podařilo více než zdvojnásobit hodnotu. Jsou to čínští internetoví prodejci Pinduoduo a Meituan, čínský výrobce likéru Moutai, čínská síť TikTok a americká automobilka Tesla.
Tesla, založená v roce 2003, je také nejrychleji rostoucí značkou a nejhodnotnější automobilovou značkou. Meziročně zvýšila hodnotu o 275 procent na 42,6 miliardy USD.
Americké značky se na celkové hodnotě značek v žebříčku podílejí 74 procenty. Čínské značky 14 procenty a evropské osmi procenty. Před deseti lety měly čínské značky v žebříčku podíl 11 procent a evropské 20 procent, upozornil Kantar.
Největší evropskou značkou je na 21. místě značka luxusních doplňků Louis Vuitton, další je na 26. místě německá softwarová skupina SAP. Jedinou britskou značkou v seznamu je Vodafone na 60. místě.
-čtk, -mav-