Čtenáři časopis Puntík podrželi, chystají se i knihy
Nové vydavatelství dětských časopisů MediaKids Publishing plánuje své aktivity rozvíjet i na poli dětských knih.
Dětský časopis Puntík, který se postupně vypracoval do pozice lídra segmentu, se po anabázi spojené s vydavatelstvím Mladá fronta před koncem loňského roku nakrátko odmlčel. Letos v lednu se na trh vrátil a podle vydavatelství se díky reakci čtenářů podařilo výpadek z konce roku dorovnat. Prodeje se mají pohybovat mírně nad loňskými čísly, u Puntíku se jedná o 20-25 tisíc ve volném prodeji a 12 tisíc předplatitelů. Tečka dosahuje podle vydavatele celkových prodejů nad 10 tisíc.
Nově teď vydávání Puntíku zajišťuje společnost MediaKids Publishing. Etablovat se chce jako vydavatel dětských titulů, vedle měsíčníku Puntík, který se zaměřuje na děti předškolního věku, vydává také časopis Tečka!. Ten je určen dětem starším šesti let. Vedle toho chce letos uvést speciály a plánuje i knižní tituly, přibližuje šéfredaktorka a spolumajitelka Eva Bavorová.
Odpovědi na otázky pro Evu Bavorovou můžete číst níže.
Otázky pro Evu Bavorovou
Časopis Puntík se vrátil na trh v letošním lednu. Myslíte si, že se vám podařilo udržet si čtenářskou základnu, kterou jste si vybudovali do té doby, než se vydavatelství MF dostalo do problémů?
Ano, podařilo. Čtenáři nás neskutečně podrželi, hlavně díky nim jsme boj o Puntíka a Tečku nevzdali. Dosahujeme stejně vysokých prodejů, díky věrným čtenářům se nám velmi rychle podařilo dorovnat výpadek z konce roku, kdy časopisy přestaly kvůli problémům původního majitele dočasně vycházet. První číslo Puntíku jsme v našem novém vydavatelství MediaKids Publishing dokázali vydat v rekordním čase, což bylo pro další vývoj zásadní. Radost nám dělá i Tečka!, která je určena dětem od šesti let a navazuje tak na Puntík. Získává si čím dál větší oblibu, velkým hitem je pak sourozenecké předplatné obou časopisů.
Ve vypjatých momentech byla na sociálních sítích vidět silná podpora, kterou jste zde od čtenářů měli. Jak sociální sítě využíváte?
Daří se nám budovat silnou komunitu fanoušků na Facebooku a postupně i na Instagramu, kde s námi naši čtenáři (jejich rodiče) rádi komunikují. Dostáváme zde okamžitou zpětnou vazbu. Pokud se čtenářům něco líbí, případně nelíbí, dokážeme na to už v příštím čísle reagovat. Tuto komunikaci oceňují i naši inzertní klienti a mají čím dál větší zájem se prostřednictvím našich sociálních sítí zviditelnit.
Vydavatelem časopisu Puntík je teď nově společnost MediaKids Publishing, kterou spoluvlastníte. Název naznačuje, že byste se chtěli věnovat médiím pro děti. Na co všechno se chcete zaměřit a jaké jsou vaše plány pro letošní rok?
Pro letošek chystáme kromě běžných čísel minimálně jeden až dva speciály. První z nich jde právě do prodeje, jedná se o soubor vystřihovánek. V rámci předprodeje byl o něj natolik velký zájem, že jsme se rozhodli jeho tištěný náklad navýšit. Značku chceme určitě dále rozvíjet, plánujeme vydávat i knižní tituly. Produkce časopisů a knížek se výborně doplňuje, máme s tímto propojením mnohaleté zkušenosti. V rámci merchandisingu pak chystáme rozšířit nabídku i o další produkty.
Proč jste se pro založení společnosti MediaKids Publishing rozhodli?
Náš redakční tým má značný potenciál, dokázali jsme vybudovat dva silné tituly a ustát velkou krizi při záchraně časopisů. Nikdo z redakce neodešel, zůstali nám věrní i všichni externí spolupracovníci, za což jim patří velký dík. I kvůli nim dává smysl, abychom naše aktivity dál rozvíjeli, a oni mohli být jejich součástí. Hlásí se nám i noví autoři, kteří by se s našimi tituly chtěli spojit, což nás samozřejmě těší. Našim projektům věří i náš většinový vlastník, který nechtěl, aby tak úspěšné tituly zanikly.
Zároveň si uvědomujeme velkou zodpovědnost, kterou tato práce přináší. Ovlivňujeme statisíce dětí v tom nejcitlivějším věku a máme tedy možnost podílet se na výchově budoucích generací. Osobně vnímám tuto práci i jako poslání. Jsem vzděláním, ale hlavně duší, pedagožka a cítím obrovské rezervy v tom, kam by se naše společnost mohla a měla posouvat.
Jak obecně hodnotíte situaci na poli dětských časopisů. Zvenku vypadá, že jde o velmi konkurenční prostředí.
Myslím, že v žádné jiné zemi na světě nevychází tolik dětských časopisů. Poté, co jsme před čtyřmi lety rozjeli úspěšně Puntík, inspirovali se další vydavatelé a vzniklo během krátké doby minimálně šest nových titulů pro stejnou věkovou kategorii, nepočítaje různé přílohy a speciály. Byli jsme například první, kdo začal vydávat časopis na silnějším papíru, aby se malým dětem netrhal pod rukama. Přinesli jsme několik nových rubrik, které se brzy poté objevily v konkurenčních titulech. Držíme si vedoucí postavení a dá se říci, že do značné míry i udáváme trend, kam se trh v této oblasti ubírá.
Myslím, že v žádné jiné zemi na světě nevychází tolik dětských časopisů.
Jak se podle vašeho názoru na vývoji dětských časopisů odrazila pandemie covid-19 a vnímáte, že by děti přistupovaly k časopisům pro ně určeným jinak než v období před nástupem pandemie?
Čtenáři přistupovali k časopisům stejně, jen rodiče museli doma děti intenzivněji zabavit, také se je snažili odvést od počítačů. Proto se dětské časopisy v době pandemie prodávaly dobře. Navíc naše tituly mohou v lecčems suplovat i domácí vzdělávání. Většina členů redakce jsme původní profesí učitelky, rodiče nám tedy mohou své děti „svěřit do péče“ s vědomím toho, že se u čtení nejen pobaví, ale určitě i něco naučí. Dbáme na kvalitu textů a nabízených informací, v Tečce máme například rubriku, ve které se čtenáři učí rozeznávat fake news. Všitá příloha s Miničtením podporuje čtenářskou gramotnost a kritické myšlení.
Nakolik do tohoto konceptu zapadá idea o komerčním využití dětských titulů? Jak je to s inzertním prostorem ve vašich časopisech?
K inzerci přistupujeme citlivě, její prostor je v našich časopisech omezen. Pro inzerenty jsou Puntík s Tečkou atraktivními tituly. Nabízíme klientům různé formy spolupráce, včetně interaktivní inzerce nebo možnosti propagovat svou značku na našich sociálních sítích. Klienti znají jak náš příběh, tak i úspěšné prodejní výsledky, a proto nás často i sami oslovují, aby se s námi mohli spojit. Daří se nám zaujmout i firmy, které dosud v segmentu dětských časopisů neinzerovali. Baví nás hledat nové cesty, kreativitu tedy vnášíme nejen do tvorby časopisů, ale i do obchodování. Díky tomu máme inzertní prostor v Puntíku do konce roku z velké části vyprodán a již teď domlouváme spolupráce na rok 2022.
-mav-