Díky koronaviru se začnou na trhu přepisovat hranice

pátek, 25. června 2021, 07:30 Marketing, Retail MediaGuru

Pandemie koronaviru způsobila na trhu krizi. Při návratu k normálu mají teď firmy nebývalou možnost k přepsání hranic.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Jak bude trvat dlouho návrat k normálu po stále probíhající pandemii? Mají být lidé připraveni spíše na utahování opasků, nebo na nebývalý růst? I na to se snažila odpovědět konference Contagious Re-starter, jež proběhla naživo ve středu 23. června v pražském Operu.  

Oživení přijde rychle, firmy by se neměly bát výzev

Podle Tomáše Pflanzera z agentury Wiseguys, kterou v květnu založil s lihovarníkem Martinem Žufánkem, nastane návrat k normálu vždy po každé krizi. Liší se vždy jen délka doby, kterou je k dosažení normálního stavu zapotřebí. V případě aktuální pandemie lze očekávat, že se situace překlopí do růstu v řádu měsíců. „Myslím, že nás čeká nová kuponovka, na trhu se přepisují hranice a právě teď nastává post-covidový boom,“ popsal Pflanzer. Firmy mají nyní zhruba dva roky, kdy lidé budou více utrácet i riskovat předtím, než začnou stupňovat i své společensko-politické požadavky. 

Rychlé oživení očekává rovněž David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny, který upozornil, že současná pandemie nerovná se finanční krize. „Naopak peněz je nyní opravdu hodně,“ uvedl s tím, že tentokrát proudí podpora od vlády přímo do ekonomiky. 

Pro budoucí rozvoj však vidí mnohá úskalí. Například v e-governmentu se Česká republika ve srovnání s ostatními zeměmi nachází na 39. příčce, těsně před Běloruskem. Stejně tak je pozadu tuzemský průmysl v oblasti robotizace. „Mluví se o investicích do průmyslu 4.0, tedy do jeho digitalizace a automatizace, ale my jsme zde neprošli ani průmyslem 3.0. Úroveň robotizace je u nás velmi nízká, počet robotů bychom měli zdvojnásobit,“ dodal Navrátil. Dalším problémem je nedostatek pracovní síly i model ekonomiky založeném na levné pracovní síle. Rovněž roste příjmová nerovnost i nerovnost ve vzdělávání. 

Míra robotizace průmyslu ve světě, Česká republika se ke světové špičce nevešla, zdroj: International Federation of Robotics.

Míra robotizace průmyslu ve světě, Česká republika se ke světové špičce nevešla, zdroj: International Federation of Robotics.

Z pohledu dat společnosti Simply5 bude v očích veřejnosti trvat návrat k normálu naopak déle – minimálně dva roky. Nejbližší budoucnost tak bude těžká, lidé se totiž obávají státního dluhu, vyšších daní i rostoucích nákladů na život. Až 60 % se domnívá, že bude muset šetřit. V očích 68 % již draho je a podle 89 % bude ještě dráž.

Do normálu se situace vrátí za dva roky či déle, myslí si 59 % Čechů, zdroj: Simply5.

Do normálu se situace vrátí za dva roky či déle, myslí si 59 % Čechů, zdroj: Simply5.

Své peníze, čas i aktivitu chtějí lidé nyní investovat do bydlení, zdraví, malých hříchů, a také slev a akcí. Naopak otálet budou s investicí do seberozvoje, módy, krásy, kultury či zážitků. Jinak nemají do budoucna jasnější plány – 43 % lidí se chce vrátit co nejvíce k životu, který žili před pandemií, 36 % si chce zjednodušit život a zabývat se jen tím, co je opravdu důležité, a 34 % si nechce připouštět tolik stresu, udržovat si pravidelný životní režim. Lidé sice sní o životě jako předtím, nicméně chápou, že se už nevrátí. Chybí jim nová „herní strategie“. Pro firmy tak bude podle výzkumníka Jana Al-Amela stěžejní hledat způsoby, jak v novém kontextu aktivovat zákazníky, kteří už výzvu nové doby vnímají, ale neví, jak jí čelit.

Do e-commerce vstoupili noví hráči, lidé brouzdají offline i online

Z pohledu nákupního chování byl během pandemie znatelný příklon lidí k e-commerce. Vstoupili do něj i noví hráči, kteří ho do pandemie ignorovali. Jen na platformu Shoptet přibylo v loňském roce 9,5 tisíce nových e-shopů, přičemž v roce 2019 to bylo jen 5,8 tisíce. „Během pandemie nám přibylo 600 gastro klientů,“ prozradil Radek Hudák, CMO & Head of Strategic Partnerships společnosti Shoptet. Důvodem byla snaha podniků být v době uzavřených provozoven méně závislých na rozvážkových službách typu Dáme jídlo nebo Wolt, které si berou nemalou marži.

Dále se do budování vlastního e-commerce kanálu pustili i samotní výrobci, kteří tak chtějí sami „vlastnit“ své zákazníky, a nepřenechávat je prostředníkům z řad prodejců. „Až 17 % e-shopů tvoří samotné značky,“ dodal Radek Hudák s tím, že přímý prodej dokáže výrobcům ušetřit nejen náklady, ale i marži, a to průměrně ve výši 25 až 30 %.

V neposlední řadě začínají e-commerce objevovat také B2B firmy. Jedné nejmenované společnosti pomohl e-shop ke zvýšení obratu o 23 % a snížení nákladů o 48 %.

Nakupující se však po rozvolnění opatření rádi vrátili do kamenných obchodů. Z dat společnosti Behavio Labs vyplývá, že jen 7 % lidí má v tuto chvíli strach z nákazy v obchodě. Ve fyzickém retailu oceňují, že si mohou zboží hned vyzkoušet (73 %) a po nákupu ho mají hned u sebe (52 %). I nyní lidé jen tak brouzdají po kamenných obchodech – před pandemií tak činilo alespoň jednou za měsíc 70 %, nyní je to 57 %. Nicméně nadále tak rádi činí i v online prostředí – 40 % si bez konkrétního cíle brouzdá po e-shopech párkrát za měsíc, 21 % jednou za měsíc a 21 % jednou za týden.

-stk-