Navzdory pandemii a uzavřeným kamenným obchodům na český trh vstupují nové zahraniční značky. Za první pololetí jich bylo či bude devět – kromě irského oděvního řetězce Primarku, který svou první českou prodejnu otevře 17. června na Václavském náměstí, sem zavítá Versace, Cinemax či Mr. Jeff, které s příchodem vyčkávaly na stabilizaci situace.
„Retaileři si uvědomují přetrvávající potenciál centra Prahy, která vždy byla, je a bude vyhledávanou turistickou destinací – tato významná část zákazníků se sem, jakmile to půjde, začne vracet. Roste zároveň také kupní síla místních obyvatel. Česko je tedy nadále ideálním místem pro expanzi maloobchodních značek,“ popisuje Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield.
Značky, které do ČR vstoupily či vstoupí v prvním pololetí 2021
Značka |
Země původu |
Segment |
Prodejna |
Umístění |
Město |
Primark |
Irsko |
Oblečení |
Centrum města |
Václavské náměstí |
Praha |
Versace |
Itálie |
Oblečení |
Centrum města |
Pařížská |
Praha |
Dedoles |
Slovensko |
Oblečení |
Obchodní centrum |
Galerie Butovice |
Praha |
Fielmann |
Německo |
Oční optika |
Obchodní centrum |
Westfield Chodov |
Praha |
Cozy Home |
Rusko |
Nábytek a bytové doplňky |
Obchodní centrum |
Centrum Černý Most |
Praha |
Cinemax |
Slovensko |
Volný čas |
Obchodní centrum |
Olympia Olomouc |
Olomouc |
Dobro & Dobro Cafe |
Polsko |
Stravování |
Centrum města |
Purkyňova |
Praha |
Motiko |
Moldavsko |
Stravování |
Obchodní centrum |
OC Nový Smíchov |
Praha |
Mr Jeff |
Španělsko |
Čistírna |
Centrum města |
Chebská |
Karlovy Vary |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Primark si pro svou první prodejnu v České republice vybral novou budovu Flow Building na Václavském náměstí. Zároveň to bude největší obchod značky ve střední a východní Evropě. Ostatní obchody řetězce v regionu fungují zatím v obchodních centrech – v Polsku a Slovinsku, další se chystá v rámci rozšíření bratislavského nákupního centra Eurovea.
„Otevření Primarku v Praze je bezesporu nejvýznamnějším vstupem nové značky ze segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh – nejen letos, ale za uplynulých téměř 20 let. Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím například značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker,“ popisuje Jan Kotrbáček, který očekává i pozitivní dopad Primarku na celou lokalitu. Do horní části Václavského náměstí přivede silná značka významné množství zákazníků, z tohoto důvodů Cushman & Wakefield jiževiduje zvýšený zájem retailerů o maloobchodní prostory v blízkém okolí.
Na „high street“, tedy hlavní nákupní ulice v centru města, míří čtyři z letošních devíti příchozích značek – tři do Prahy, jedna do Karlových Varů. Pět jich pak otevře svou provozovnu v obchodním centru – většina v Praze, slovenská síť kin Cinemax v Olomouci. Poměr centrum města versus obchodní centrum je tak jako již dlouhodobě vyvážený.
V souladu s dalším dlouhodobým trendem je i v letošním prvním pololetí nejvíce příchodů v módním segmentu. V Pařížské ulici se otevřela prodejna značky Versace, která tak opětovně vstoupila na český trh – dříve měla obchod v ulici U Prašné brány.
Svou první prodejnu v Praze otevírá slovenský výrobce ponožek, prádla a doplňků Dedoles, který v roce 2020 dosáhl tržeb 400 milionů korun a prodává zboží 600 tisícům zákazníků již ve 20 zemích.
Dvě nově příchozí značky jsou se segmentu Food & Beverages (občerstvení): v Praze otevřela svou první českou provozovnu polská kavárenská síť Dobro & Dobro Cafe a také prodejce japonských dezertů Motiko. Popularitě bytových doplňků a vybavení domácnosti vychází vstříc ruský koncept Cozy Home.
Otevřít v letošním roce prodejnu v České republice plánují i další maloobchodní značky, opět z velké části módní – například Chanel a Balenciaga, které obě směřují do Pařížské ulice v Praze, v obchodních centrech pak Anson’s, Modivo či eObuv.cz, dále třeba fitness centrum Clever Fit. Celkem by mohlo jít o srovnatelný počet brandů jako v předchozích letech – v roce 2020 jich k nám vstoupilo 25, o rok dříve 24.
„Věřím, že maloobchod již nebude muset čelit dalším omezením, jež na něj samozřejmě mají velký dopad, a na český trh budou přicházet nové značky v podobné míře, jako tomu bylo dosud,“ předpovídá Jan Kotrbáček.
-stk-