EU a Británie vyšetřují Facebook, Německo zase Google
Evropská komise začala vyšetřovat, zda Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Německý antimonopolní úřad zase vyšetřuje platformu Google News Showcase.
Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží přes Facebook Marketplace. Podobné vyšetřování zahájila i Británie.
„Facebook používají každý měsíc skoro tři miliardy lidí a dohromady téměř sedm milionů firem na Facebooku inzeruje. Facebook shromažďuje rozsáhlé soubory dat o aktivitě uživatelů své sociální sítě a dalších služeb, což mu umožňuje zaměřit se na konkrétní skupiny zákazníků," uvedla místopředsedkyně komise a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „My se podrobně podíváme na to, zda tyto údaje Facebooku dávají nespravedlivou konkurenční výhodu," dodala.
Facebook v reakci uvedl, že bude plně spolupracovat jak s Evropskou komisí, tak s úřady v Británii. Ukáže se podle něj, že k vyšetřování není důvod. „Marketplace i seznamování lidem nabízejí více možností, oba produkty fungují ve vysoce konkurenčním prostředí, kde je mnoho velkých a zavedených služeb," uvedl Facebook podle agentury Reuters.
Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci, plní zároveň roli antimonopolního úřadu EU. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřil pokutu až deset procent z ročních tržeb. Facebook měl za loňský rok tržby 85,96 miliardy dolarů, pokuta v jeho případě by tedy mohla činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard Kč).
Firmy, které přímo konkurují i Facebooku, při propagaci svých služeb na jeho platformě mohou Facebooku poskytovat i komerčně využitelná data. Facebook by pak mohl tato data využít, aby konkuroval firmám, které mu právě tyto údaje poskytly.
„To se týká především poskytovatelů on-line inzerce, platforem, na kterých mnoho spotřebitelů v Evropě nakupuje a prodává zboží. On-line poskytovatelé inzerce propagují své služby na sociální síti Facebook a zároveň konkurují on-line inzertní službě Facebooku, která se jmenuje Facebook Marketplace," upřesnila komise. Služba Facebook Marketplace funguje od roku 2016 a k nákupu a prodeji zboží se používá v 70 zemích. EU se jí zabývá od roku 2019, poznamenala agentura Reuters.
Stejné vyšetřování zahájil i britský antimonopolní úřad CMA. „Snahou Evropské komise je s tímto úřadem úzce spolupracovat, jak bude nezávislé vyšetřování postupovat," píše se v tiskové zprávě EK.
Německý antimonopolní úřad vyšetřuje Google News Showcase
Německý antimonopolní úřad zase vyšetřuje platformu Google News Showcase, v rámci které americký internetový gigant Google platí médiím za zobrazování jejich zpravodajského obsahu. Informovala o tom dnes agentura Reuters. Google tuto platformu spustil loni na podzim.
Spolupráce s Googlem může být podle úřadu pro vydavatele zpráv atraktivní a může přinést spotřebitelům lepší informační služby. „Je nicméně potřeba zajistit, aby to nevedlo k diskriminaci mezi jednotlivými vydavateli," upozornil úřad. "Navíc nesmí silná pozice Googlu v přístupu ke konečným uživatelům vést k tomu, že bude vytlačena konkurenční nabídka vydavatelů či jiných poskytovatelů zpráv," dodal.
Google v reakci na vyšetřování uvedl, že jeho platforma News Showcase je jedním z řady způsobů, kterými podporuje novinařinu. „Showcase je mezinárodní licenční program pro zprávy. Výběr partnerů je založen na objektivních a nediskriminačních kritériích," řekl mluvčí podniku Kay Oberbeck. Dodal, že Google bude při vyšetřování spolupracovat.
Letos v dubnu Google oznámil, že spouští program Google News Showcase také v České republice. Firma uvedla, že uzavřela licenční dohody s vydavatelstvími Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N media.
Německý antimonopolní úřad v květnu oznámil, že vyšetřuje, jak společnost Google nakládá s osobními údaji uživatelů a zda nezneužívá dominantního postavení na trhu. V rámci vyšetřování chce zjistit, zda Google uživatelům dává na výběr dostatek možností ohledně toho, jak bude s jejich osobními údaji nakládat a k čemu je může využívat.
-čtk-