Marketing Meeting: Sociální sítě budují zásah i povědomí

pondělí, 21. června 2021, 15:25 Internet & Mobil MediaGuru

Reklama na sociálních sítích může přinášet vysoké zásahy srovnatelné s tradičními masovými médii, zároveň ji ale mohou využívat i malí podnikatelé s omezenými rozpočty, ukázala konference Marketing Meeting.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Sociální sítě mohou vybudovat potřebný zásah a povědomí, a to dokonce na úrovni srovnatelné s televizní reklamou. Zaznělo to na úterní konferenci Marketing Meeting: Jak na sociální sítě. Podle Vojtěcha Lamberta, výkonného ředitele LCG New Media, je výhodou sociálních sítí ve srovnání s televizní reklamou nižší cena. Spolu s tím, jak se v populaci čas strávený konzumací těchto sítí zvyšuje, roste podle Lamberta také jejich efektivita. Na příkladu podpory pro značku Supradyn na Slovensku, která byla postavena jen na sociálních sítích, ukázal, že zásah na Facebooku se vyšplhal na několik milionů a kampaň přinesla růst povědomí o značce o stovky procent. Díky tříměsíční kampani se měla značka posunout na pozici dvojky v segmentu a dosáhnout tržního podílu 8,2 %.  

Z hlediska tvorby strategie komunikace na sociálních sítích je třeba si podle Lamberta uvědomit, kdo je adresátem komunikace a jaký styl komunikace k vybrané skupině zvolit, a to vzhledem k cílům a zvoleným KPIs. Důležitá může být například barevnost, a to především na Instagramu, nebo umísťování claimu do vizuálu. „Je to podobné jako u billboardu. Máte jen několik vteřin na to, abyste uživatele upoutali, proto se doporučuje claimový vizuál,“ sdělil.

Zdroj: instagramový účet Boutique Weddings Prague

Zdroj: instagramový účet Boutique Weddings Prague

Jak znovu nastartovat byznys

Že sociální sítě mohou být dobrým pomocníkem pro malé nebo začínající podnikatele, ukázaly dvě případové studie. Pro Boutique Weddings Prague se ukázal Instagram jako nástroj, který pomáhá prodávat luxusní svatby. „V období, kdy mé podnikání stagnovalo, jsem přemýšlela, jestli skončit, nebo jak posunout podnik dál. Věděla jsem, že musím změnit přístupy k marketingu. Došlo k rebrandingu, změně názvu a upravil se další způsob prezentace. Tušila jsem, že Instagram je správnou volbou. Prodávám lidem sny a Instagram je postavený na tom, že se věci prezentují hezčeji, než v reálu jsou. Dříve jsem používala Facebook, ale teď je pro mě primárním kanálem Instagram,“ popsala posluchačům majitelka Světlana Uldrichová.

Na Instagramu tak komunikuje prostřednictvím příspěvků na profilu (fotografie i videa), využívá také formátů Reals a Instagram Stories (k uživatelům promlouvá přímo majitelka butiku) a carouselů. Reportáže ve stories má sledovat 2,5 tisíce lidí, což je polovina z celkového počtu sledujících.

Přiznala zároveň, že zpočátku si s komunikací na Instagramu nevěděla příliš rady, a tak zkoušela, co je možné. Později si ale našla jednotnou komunikační linku. Placenou reklamu na Instagramu používá omezeně, zhruba tři měsíce v roce, pokud je potřeba nabrat zákazníky. Jinak spoléhá na organickou komunikaci. „Dokud mám dost práce, komunikaci nevyhodnocuju,“ odpověděla na otázku, jak důležitý je Instagram pro návštěvnost firemního webu a zároveň naznačila, že instagramová komunikace pomohla k opětovnému nastartování jejího podnikání.

Komunikace značky Tetesept na Instagramu, zdroj: instagramový účet Tetesept

Komunikace značky Tetesept na Instagramu, zdroj: instagramový účet Tetesept

Tetesept: Formát Stories se osvědčil

Za efektivní kanál označily instagramové Stories i Tereza Horňáková z MSL Groupe a Andrea Kačíková z Publicis Groupe. Na příkladu komunikační strategie pro značku Tetesept ukázaly, že i díky nově založenému instagramovému účtu a jeho obsahu se podařilo v rámci integrované kampaně (PR, influenceři, sociální sítě) zvýšit povědomí o značce a její zalistování u nových e-shopů. Celkový rozpočet na všechny části tříměsíční kampaně se měl pohybovat v nižších jednotkách statisíců korun. Průměrná cena za tisíc zobrazení reklamy na Instagramu pak představovala 14,71 Kč, celkový reach dosáhl 654 tisíc uživatelů. Kampaň vygenerovala přes tři tisíce interakcí, frekvence zobrazení reklamy byla 4 a celkový počet zobrazení reklamy dosáhl 2,7 milionu. Průměrné nárůsty prodejů značky v řetězci dm drogerie přesáhly 160 %. Kampaň byla komunikována ve třech základních líních podle typu výrobků (děti, welness, sport) a tomu byl na Instragramu přizpůsoben i styl komunikace a výběr influencerů.

Na LinkedIn přes amabasadory

Sociální síť LinkedIn jako vhodný nástroj pro B2B komunikaci představily Šárka Daňková, zakladatelka firmy Ergo Working Space, a Radka Legerská z Linked Akademie. Protože firma Ergo Working Space cílí především na střední a vyšší třídu a pohybuje se v segmentu B2B, zvolila si jako svůj primární kanál na sociálních sítích LinkedIn. „S webem si nevystačím, protože cílím na střední a malé firmy, a ani Instagram a Facebook mi nepřipadaly vhodné,“ vysvětlila Šárka Daňková, proč se rozhodla pro pravidelnou komunikaci na LinkedIn, která je podle jejích slov efektivní. „Poptávek je hodně a zvyšují se,“ přiblížila.

Cesta k úspěšné komunikaci na LinkedIn ale nevede podle jejích zkušeností přes firemní profil, ale přes ambasadorské profily. „Strategie, která zde vede k úspěchu, je ambasadorství,“ sdělila Radka Legerská. Proto komunikace probíhá přes ambasadory – vedle majitelky je to i kolegyně z firmy Tereza Náplavová. Díky tomu se daří dosah příspěvků zvyšovat a síť kontaktů postupně rozšiřovat. Dosah pomáhají zvyšovat komentáře, které jsou v organickém algoritmu LinkedInu podporovány. Příspěvky mají dosahovat v průměru 30 tisíc zobrazení za měsíc. Obsah se snaží publikovat zhruba třikrát týdně.

Základem je strategie

Úspěšná komunikace na sociálních sítích se odvíjí od dobře zvolené strategie. Ta by se podle Petra Kurtze, project directora World of Online, měla držet pravidla SMART. Měla by být tedy specifická, měřitelná, dosažitelná, realistická a časově vymezená. Pro komunikaci je zároveň třeba zvolit vhodný tón podle cílové skupiny uživatelů a profilace značky (seriózní, humorný, lidský, entusiastický atp.) a toho se držet. Rovněž je třeba mít na paměti, že sociální komunikace je obousměrnou komunikací. Základní dotazy lze přitom uspokojit pomocí chatbotů.

-mav-