Twitter zkouší další zdroje příjmů, testuje i vertikální reklamu
Provozovatel mikroblogovací služby experimentuje s vertikální reklamou. Zároveň se stává hostitelem placeného newsletteru o počasí.
Twitter se pokouší vydělávat novými způsoby. Tento týden firma oznámila, že ve své obdobě multimediálního formátu Stories (na Twitteru pojmenované Fleets) zkouší zobrazovat vertikální celoobrazovkovou reklamu. Ta se ukazuje v předělu mezi jednotlivými „fleety“. Pokud by se ji sociální síť rozhodla nasadit do ostrého provozu, šlo by u ní o první využití inzerce, která zabírá 100 procent displeje. Před čtyřmi roky nicméně stejným způsobem experimentovala v rámci formátu takzvaných momentek. Ty do značné míry Stories napodobují, srovnatelnou popularitu ale zdaleka nezískaly. Twitter zároveň připouští, že by vertikální reklamu výhledově rád viděl i na jiných místech.
„Chceme porozumět tomu, jak tento typ celodisplejového obsahu funguje z pohledu spotřebitelů nejen kvůli fleetovým reklamám, ale i kvůli jeho případným budoucím twitterovým variacím,“ uvádí blogový příspěvek, pod kterým jsou podepsání produktoví manažeři Justin Hoang a Austin Evers. Situaci Twitteru nejspíš neulehčuje specifičnost jeho vlastní variace na Stories. „Přilákala jiné publikum, než které naše služby obvykle používalo. Nicméně pořád toho existuje spoustu, co musíme zjistit a naučit se,“ poznamenal k tématu Fleets na konci dubna v reakci na dotaz investorů zakladatel Twitteru Jack Dorsey.
Vertikální reklama ale není jediný nový způsob monetizace obsahu, do kterého se Twitter pouští. Prostřednictvím dceřiné firmy Revue specializované na nástroje na tvorbu newsletterů bude hostovat službu Tomorrow, která představuje placený informační kanál s detailní předpovědí počasí pro vybrané podoblasti amerických států. Za deset dolarů měsíčně ovšem předplatitelé získají také časově exkluzivní přístup k podcastům a možnost pokládat týmu meteorologů neomezené množství otázek na téma počasí a klimatu. Twitter si za transakce v rámci Revue strhává pětiprocentní provizi. V případě Tomorrow nemá jít prozatím o obsah či formát, který by přímo měnil mikroblogovací službu – newsletter funguje samostatně přes Revue. Ukazuje ale praktický příklad, jak by Twitter mohl na podobných „alternativních“ mediálních projektech vydělávat.
Tomorrow počítá se zapojením až třicetičlenného týmu píšících odborníků a zároveň s nulovými příjmy z reklamy. Hlavní zdroj financí mají představovat předplatitelé. Placení za obsah by ale mělo být poměrně běžnou záležitostí přímo i na Twitteru coby sociální síti. Firma před dvěma týdny přišla s nápadem, že by část debatních audiomístností à la Clubhouse bylo placených. Také z těchto transakcí by si Twitter účtoval provizi, tentokrát však dvacetiprocentní. Jak podotýká server Quartz, Dorseyho firma by se teoreticky do podobných peněžních experimentů příliš pouštět nemusela. Na reklamě se jí daří vydělávat poměrně dobře. Za první letošní čtvrtletí skončila v zisku 68 milionů dolarů. Cena akcie se navíc od začátku koronavirové pandemie zvýšila na dvojnásobek. Na druhou stranu sám Dorsey v březnu přiznal, že jeho firma zavádí inovace pomalu a neobratně. Pokud by snahy o rozšíření zdrojů příjmů nechala až na dobu, kdy toho z reklamy už příliš nevytěží, mohlo by být pozdě.
-riv-