V Česku nejdynamičtěji roste TikTok, vrací se i Snapchat

pondělí, 28. června 2021, 13:15 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

I když na špici sociálních sítí se v České republice stále drží dvojice YouTube a Facebook, z pohledu růstu začíná být zajímavý i TikTok a Snapchat.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Nejpoužívanější sociální sítí v České republice je i nadále YouTube s Facebookem, které užívá 91 %, respektive 89 % české internetové populace starší 15 let. Instagram, který navštěvuje více než polovina Čechů (54 %), setrvale roste. Dynamický růst však zažívají zejména TikTok a Snapchat. Vyplývá to z letošní studie AMI Digital Index, kterou realizuje agentura AMI Digital. 

Studie vychází z průzkumu agentury Stem/Mark, jenž byl realizován v květnu letošního roku na českém a poprvé i na slovenském trhu, vždy na vzorku 1000 respondentů. Zatímco v předchozích letech byli dotazovaní rekrutováni z populace ve věku 15 až 59 let, letos byly zařazeny i starší ročníky, tedy všichni nad 15 let.

Sociální sítě už nejsou pro mladé

Na denní bázi používá sociální sítě 76 % české populace, na Slovensku dokonce 87 %. Alespoň jednou týdně je využívá v Česku 94 % lidí, na Slovensku 98 %. „Dá se tedy říct, že ten, kdo u nás užívá internet, je většinou i na sociálních sítích,“ komentuje Vladan Crha, ředitel AMI Digital.

Z pohledu věku jsou aktivnější mladší uživatelé – svůj čas na sociálních sítích tráví 95 % respondentů ve věku 15 až 29 let. „Dávno už ale neplatí, že sociální sítě jsou jen pro mladé,“ upozorňuje Crha s tím, že z nejstarší skupiny starší 60 let je zde přítomno 56 %. Nejvíce zastoupenou skupinou jsou lidé bez maturity (79 %), což je ale mnohdy dáno i věkem. Více jsou na sociálních sítích aktivnější ženy (82 % vs. 69 % mužů), naopak co se týče velikosti obce či regionu, nejsou patrné rozdíly.

Průměrná doba strávená na sociálních sítích se oproti loňskému roku nezměnila. I letos zde tráví Češi 159 minut denně. Nárůst nastal v loňském roce, pravděpodobně v souvislosti s vypuknutím pandemie. Starší ročníky většinou patří mezi „lehčí uživatele sociálních sítích“ a tráví na nich méně času. Slováci sítím věnují naopak ještě více času, a to v průměru více než tři hodiny denně.

Za pandemie se průměrná doba strávená na sociálních sítích výrazně zvýšila, zdroj: AMI Digital Index.

Za pandemie se průměrná doba strávená na sociálních sítích výrazně zvýšila, zdroj: AMI Digital Index.

Snapchat nabírá druhý dech, TikTok dynamicky roste

Na vrcholu žebříčku nejpoužívanějších sítí se i nadále drží dvojice YouTube a Facebook, které se řadí rovněž k těm nejdéle sloužícím a oslovuje v průměru nejstarší uživatelskou základnu. Vedle nich si svůj prostor již několik let vydobývá o poznání „mladší“ Instagram, který své uživatele láká na nové formátu, jako jsou Stories nebo Reels. Kromě toho však posilují i sociální sítě, které jsou určeny primárně pro mladé. TikTok dnes používá v průměru 21 % Čechů, Snapchat 17 %. 

Nejpopulárnější sociální sítí stále zůstává YouTube a Facebook, zdroj: AMI Digital Index.

Nejpopulárnější sociální sítí stále zůstává YouTube a Facebook, zdroj: AMI Digital Index.

„U TikToku jsme za uplynulý rok zaznamenali 50% nárůst celkového množství uživatelů,“ popisuje Vladan Crha. U Snapchatu je zase vidět vysoká míra aktivita – z uživatelů ve věku 15 až 29 let na něj přispívá 46 % z nich. Podle Crhy lze tak obě dvě sítě označit za „sítě budoucnosti“

Z pohledu růstu je nejzajímavější Instagram a jeho Stories, ale i TikTok, zdroj: AMI Digital Index.

Z pohledu růstu je nejzajímavější Instagram a jeho Stories, ale i TikTok, zdroj: AMI Digital Index.

AMI Digital zjišťovala tradičně i důvěru české veřejnosti k médiím. Všem mediálním formátům dohromady (TV, rádio, tisk, weby) v průměru důvěřuje 61 % Čechů, nejvíce rádiu. Informace o koronaviru ale novinářům věří jen 28 % lidí. Největší míru nedůvěry si v souvislosti s koronavirem vysloužila vláda.

AMI Digital: Češi z médií nejvíc důvěřují ČT, Seznamu a ČRo

pondělí 28. června 2021

-stk-