Zájem o coworking roste, firmy chtějí více flexibility
Coworking a flexibilní kanceláře začínají být atraktivní i pro velké firmy, které doposud spoléhaly na vlastní prostory. Do popředí se dostávají potřeby lidí.
Pandemie, dlouhý lockdown a s ním spojený home office pomohly coworkingu a flexibilním servisovaným kancelářím. Právě o tyto prostory mají firmy všech velikostí čím dál větší zájem. Důvodem je nejen snaha ušetřit, ale také diverzifikovat rizika nákazy a rovněž více zohlednit potřeby zaměstnanců.
Po počátečním propadu se zájemci o coworking vrací
Fenomén coworkingu a flexibilních a servisovaných kanceláří už tu byl několik let i před pandemií, nicméně koronavirus jej velmi ovlivnil. Ruku v ruce s lockdownem zájem nejprve poklesl, nyní se však opět zvyšuje. Například společnost Impact Hub ČR, jež své prostory provozuje v Praze, Brně i Ostravě a na podzim otevře nové také ve Zlíně, má své kanceláře obsazeny z 95 %, členství se nyní pohybuje na úrovni 80 % normálního stavu. WorkLounge, nabízející prostory v Praze na Václavském náměstí, v Karlíně a od května letošního roku také na Smíchově, se v obsazenosti pohybuje přibližně na 80 %. HubHub, jenž je usazen v pražském Paláci Ara a také v ulici Na Příkopě, se pohybuje s obsazeností kolem tří pětin. A Scott.Weber Workspace má ve všech osmi centrech v hlavním městě téměř plno.
Zájemci se přitom začali hlásit od začátku letošního roku, přičemž jich stále více přibývá s postupným zpomalováním pandemie. „Od začátku roku 2021 vnímáme, že klienti vyhledávají především menší kanceláře a co nejmenší závazek, který jim v této nejisté době umíme poskytnout. Například jednomístné kanceláře máme komplet obsazené. O velké kanceláře nad šest osob není tak velký zájem a rozhodování trvá déle než obvykle vzhledem k vyšší investici. Zvýšený zájem je i o členství v coworkingu či denní vstupy, které využívají především jednotlivci, kteří byli během pandemie převážně na home office a nyní hledají produktivní pracovní prostředí a sociální kontakt,“ popisuje za WorkLounge marketingová manažerka Markéta Kučerová.
Zvýšený zájem v poslední době potvrzuje i Petr Vondruš, výkonný ředitel Impact Hub ČR, do jehož prostor se jednotliví členové pomalu vrací rovněž od začátku roku, přičemž největší zájem přichází právě v posledních týdnech s rozvolňováním protipandemických opatření.
Scott.Weber Workspace pozoruje zvyšující se poptávku od druhého čtvrtletí letošního roku. „Je zřejmé, že společnosti pociťují blížící se konec pandemie, která jim ukázala výhody našeho konceptu, ať už se to týká flexibility nájemní doby, snížení nákladů s ohledem na zvyšující se podíl home office, nebo celkové změny pracovního prostředí formou práce odkudkoliv či možnosti rotací týmů,“ komentuje za společnost Martin Holý, Head of Growth.
I větší firmy si uvědomují výhody benchmarkingu
Kromě jednotlivců a menších firem však poptávky přicházejí v poslední době i od velkých hráčů. „Mnohé firmy přestaly lpět na vlastních prostorách, se kterými se vždy pojila vyšší míra investic. Větší společnosti nás pak mnohdy poptávají s prostorem pro určitou část týmu (třeba pro vývojáře), čímž se snaží diverzifikovat riziko,“ říká Petr Vondruš. Zájem větších firem potvrzuje i HubHub, který vedle freelancerů či start-upů poskytuje kancelářské zázemí i zavedeným korporátům. „Z našich memberů můžeme jmenovat například kanadský Mitel,“ prozrazuje marketér Petr Míka.
Sdílené prostory se ale firmám hodí i pro jiné účely, například když jejich sídlo prochází rekonstrukcí, nebo zaměstnanci jednoduše potřebují změnit prostředí. „Pro větší firmy funguje náš coworking skvěle jako flexibilní řešení na přechodné období. Například firma Fokus Optik u nás měla usazený obchodní a marketingový tým po dobu přestavby vlastních kanceláří. Naše zasedací místnosti pak využívají na pravidelné bázi firmy jako například Tipsport nebo Redbull, často pro změnu prostředí,“ přibližuje Markéta Kučerová z WorkLounge.
V neposlední řadě nástup alternativních kancelářských prostor vychází vstříc potřebám zaměstnanců, kteří chtějí například méně času trávit dojížděním do kanceláří. S tím se setkává například WeWork, jenž působí v 38 zemích světa a v Česku své „kanceláře“ nabízí v pražském domě Drn na Národní třídě. „Ve WeWorku pociťujeme zvýšenou poptávku ze strany podniků, které vnímají nejen výhody flexibilního pracovního prostoru pro zajištění své budoucnosti, ale také kladou potřeby a očekávání svých zaměstnanců do středu svých obchodních rozhodnutí,“ vysvětluje Frayda Leibtag.
Některé firmy tak zaměstnancům, kteří mají nyní za sebou dlouhou zkušenost s home office, nyní umožňují pracovat odkudkoliv, například z nejbližšího coworkingového centra poblíž jejich bydliště. Společné kanceláře se tak stále více přibližují k místu pro společné meetingy, koordinaci a kreativitu než pro samotnou práci.
Jedním z příkladů na českém trhu je firma Avast, jež nedávno svůj přístup k práci výrazně změnila. Její lidé si mohou nově vybrat mezi pravidelným chozením do kanceláře a příležitostným docházením například kvůli schůzkám či setkávání s kolegy. Většinu své pracovní agendy však budou moct řešit z domova či odjinud.
Snahu firem nabídnout svým zaměstnancům flexibilní kanceláře pozoruje v současnosti také Scott.Weber Workspace, jenž zaznamenává zvyšující se poptávku po tzv. modelu Hub and Spoke, tedy rozdělení týmů mezi jeho jednotlivá centra po městě. Zároveň větším firmám vyčleňuje celá patra či oddělené části budov. „Příkladem může být nedávné otevření budovy Praga Office Garden, kterou jsme již od začátku připravovali pro velkého klienta. Své kanceláře si v této budově pronajala skupina V sharp Ventures, do které mimo jiné patří logistický startup DoDo. Kanceláře jsou připravené přímo na míru tohoto klienta a ve spolupráci s ním,“ dodává Martin Holý.
Kancelářské budovy bez přidané hodnoty budou mít problém
Poskytovatelé coworkingu však zdaleka nenabízejí jen flexibilní pracovní prostory. Ve větší míře než „klasické administrativní budovy s prostory k pronájmu“ umožňují také setkávání ať už nad kávou, či během eventů. Na tom staví například HubHub, který se intenzivně věnuje budování své podnikatelské komunity. „K tomu dochází díky eventům a aktivitám, které pro naše členy pravidelně organizujeme, nebo naprosto organicky, kdy se lidé z různých odvětví denně potkávají a networkují v našich prostorech například u dobré kávy. Právě společná výměna know-how v naší jedinečné komunitě je velice často tím nejsilnějším podnětem pro práci v HubHub,“ vysvětluje Petr Míka.
Podle Petra Vondruše do budoucna opadne „zájem o dlouhodobé pronájmy a o čistě kancelářské budovy bez přidané hodnoty“. „Firmy se ,přepnou' na více flexibilní model, kdy z fixních míst udělají místa sdílená a více místa vyčlení na schůzky a neformální setkávání. Inspirací pro ně může být právě coworking, který je na tomto principu postaven,“ předpovídá.
-stk-