Nárůst online služeb může ovlivnit cenu za televizní GRP

čtvrtek, 1. července 2021, 13:15 TV MediaGuru

Rostoucí poptávka po televizní reklamě na jedné straně, ale také očekávaný růst streamingových služeb na straně druhé mohou ovlivnit vývoj cen za televizní GRP.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Rostoucí poptávka po televizní reklamě na jedné straně, ale také očekávaný růst streamingových služeb na straně druhé mohou ovlivnit vývoj cen za televizní GRP. „Vzhledem k situaci na trhu předpokládáme inflaci až kolem 10 %,“ říká k možnému vývoji v dalších měsících Ladislav Dianiška, obchodní ředitel zastupitelství Media Club (na TV trhu zastupuje stanice skupin Prima, Barrandov, Óčko a další).

Media Club rovněž registruje rostoucí poptávku po televizní reklamě. „Přestože jsme se ze začátku báli krácení rozpočtů, zatím nic takového nepřichází a očekáváme zvýšený zájem i pro podzimní sezonu. Značná část zadavatelů se po loňských omezeních spojených s covidem-19 snaží maximálně využít rozvolnění a motivovat zákazníky k nákupu či využití jejich služeb. Pokud bude rozvolnění pokračovat, dá se očekávat trend zvýšené poptávky také v podzimní sezóně, což může ovlivnit i ceny u TV reklamy pro dodatečné rozpočty v druhé půlce roku. Aktuálně pracujeme na skladbě podzimního schématu, abychom uspokojili požadavky klientů a zvýšený zájem o TV reklamu,“ hodnotí situaci Ladislav Dianiška.   

Na druhou stranu si uvědomuje, že dělat jakékoli predikce v dnešní covidem ovlivněné době je velmi obtížné. Vliv může mít podle jeho slov také obava zadavatelů z nepředvídatelné situace v podzimním období. „Ale jsme rádi, že zájem zadavatelů o reklamu u Media Clubu sílí,“ říká.

Skupině Prima se zatím daří uspokojovat zvýšenou poptávku ze strany klientů. Otazník ale visí nad letními měsíci. „Odhadujeme, že komplikace s odbavováním kampaní nastanou v létě, kdy obecně u televize sedí menší počet diváků, což může být ještě umocněno chutí lidí jít v post-covidové éře do přírody,“ naznačuje možný vývoj.

Ladislav Dianiška, zdroj: FTV Prima

Ladislav Dianiška, zdroj: FTV Prima

Do vývoje ceny za televizní GRP pro příští rok mohou promluvit také trendy spojené s nárůstem sledovanosti streamingových služeb, o něž vyšší zájem podnítila pandemie covid-19, a naopak možný pokles sledovanosti lineární televize. „Obecně se začal projevovat odliv diváků od lineární televize již před delším časem. Tento trend byl nicméně v době covidu potlačen tím, že nebylo co dělat jiného, sledovanost rostla, a tím i počet GRP na trhu. Nerostla ale jen sledovanost lineární televize. Rostla také sledovanost celého trhu s videoobsahem, myslím tím placených služeb typu Netflix, HBO atd. Lidé se naučili konzumovat tento obsah a podle našich výzkumů se ve stejné míře k lineárnímu obsahu nevrátí. Takže pokud se trh vrátí k původnímu trendu a promítne se do něj odliv kvůli placeným službám, můžeme očekávat strmý pokles sledovanosti, a tedy GRP, což může – a bude – mít velký vliv na cenu GRP," odhaduje. Media Club podle jeho slov  reflektuje zvyšující se potřebu klientů přesnějšího cílení kampaní, a proto plánuje zaměřit se více na optimalizaci kampaní (eGRP), aby zachoval, resp. vylepšil poměr cena/výkon.

Pro druhé pololetí 2021 odhaduje Dianiška obdobný vývoj jako v prvním pololetí 2021 a druhém pololetí 2020, kdy byla poptávka ve srovnání s předešlými roky zvýšená. Objem reklamy před Vánocemi by měl podle odhadu růst stejně jako v loňském roce.

Všímá si také rostoucího oživení nejen v televizní reklamě, ale i v dalších mediatypech. „Vzhledem k předchozí pandemii covidu-19 pozitivně vnímáme současné oživení trhu ve všech mediatypech včetně rozhlasových stanic, zatímco předtím dominovala poptávka především po televizní, a online reklamě. Jsme rádi, že se opět rozšiřuje i portfolio klientů, v době mimořádných opatření vlády jsme evidovali především klienty z oblasti online služeb,“ dodává.

Tlak na umístění TV reklamy roste, ceny asi půjdou nahoru

středa 30. června 2021

-mav-