Olympiáda se blíží, s ní se objevuje i ambush marketing
Využívání olympijské symboliky i těmi, kdo nepatří mezi oficiální partnery, je nedílnou součástí každé olympiády.
Letní olympijské hry v Tokiu se nezadržitelně blíží. Celosvětově sledovaná sportovní událost k sobě přitahuje pozornost nejen diváků, ale i zadavatelů. Marketingově však mohou olympijskou symboliku využívat jen oficiální partneři. Zapojí-li například olympijské kruhy, vlajku, heslo, oheň, pochodeň, hymnu, emblémy nebo výrazy „olympijský“ a „olympiáda“, jedná se o tzv. ambush marketing.
Dodržování podmínek užívání výše zmíněných symbolů je vyžadováno zákonem č. 60/2000 Sb., o ochraně olympijských symbolik. Na jeho plnění dohlíží Český olympijský výbor (ČOV), který na to má i speciální oddělení, které tvoří právní zástupci. Monitorují nejen tradiční média, ale i sociální sítě, kde je ambush marketing poměrně častým jevem. Firmy mohou na nich sdílet příspěvky z oficiálních olympijských kanálů či stránek olympioniků, už se ale nesmí na olympijském obsahu přiživovat.
Často se ambush marketingu dopouštějí prodejní řetězce, které olympijské symboly dávají do svých reklamních letáků. Aktuálně tak učinil například Albert, který ve svém letáku platném od 14. do 20. července využil olympijské kruhy, medaile i sousloví „Fanděte s námi olympijským hrám“.
Na upozornění, že se dopustili porušení zákona, zadavatelé většinou reagují kladně a věci uvedou do pořádku. Pokud tak neučiní, Český olympijský výbor přistupuje k právním krokům. V minulosti tak musel například Budvar zaplatit pokutu ve výši 2,25 mil. korun za to, že před zimní olympiádou v Turíně v roce 2006 využil olympijských symbolů ve své kampani s Bobem a Davem na „hokejiádě“. Podle soudu se tehdy pivovar dopustil nekalé soutěže a kromě zaplacení pokuty se musel Českému olympijskému výboru také omluvit.
Finance získané z pokut, které musí následně „neposlušní“ zadavatelé zaplatit, putují do Olympijské nadace na podporu sportování dětí z finančně znevýhodněných rodin.
-stk-