Tipy na oborové knihy na letní dovolenou

pátek, 9. července 2021, 12:05 Marketing, Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Období letních dovolených je tu. Přinášíme tipy na letos vydané oborové knihy, které stojí za pozornost.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Během léta je možné využít vyšetřený čas na četbu. Kromě detektivek a románů, od kterých se nejde odtrhnout, lze sáhnout i po oborových knihách, které rozšíří obzory. Přinášíme tipy na knižní tituly, které vyšly během letošního prvního roku. 

Nakladatelství Jan Melvil Publishing letos vydalo knihu Roryho Sutherlanda s názvem Alchymie: Kouzlo značky a podivuhodná věda úspěchu marketingových nápadů, které nedávají smysl. Bývalý kreativní ředitel OgilvyOne, nyní místopředseda Ogilvy Group ve Velké Británii v ní popisuje, jak lze řešení problémů hledat ve sférách zdánlivé iracionality. Zabývá se analýzou lidského chování a vybízí ke kladení triviálních a někdy i hloupých otázek. Na praktických příkladech ukazuje, že úspěch je zřídkakdy vědecký. 

Ve stejném nakladatelství vyšla také kniha označená jako „podnikatelský thriller o start-upu, který měl našlápnuto mezi giganty typu Apple, Google nebo Amazon“. Jedná se o novinku Mikea Isaaca s názvem Válka o Uber: Příběh zběsilé ctižádosti, jež pojednává o zrodu společnosti s miliardovou hodnotou i o jejím pádu kvůli toxické kultuře a metodám na hraně zákona. 

Zatím jen v originále by neměla ujít pozornosti ani novinka nobelisty Daniela Kahnemana, který se spolu s Olivierem Sibonym a Cassem R. Sunsteinem v knize Noise: A Flaw in Human Judgement zabývá nestabilitou lidského úsudku. Srovnává lékaře, kteří u stejného pacienta stanovují rozdílné diagnózy, či soudce vydávající rozdílné rozsudky u stejného kriminálního činu. Stejně tak rozdílnost panuje i ve firmách, ať už u přijímání nových zaměstnanců, nebo při řešení stížností od zákazníků. Pomocí jednoduchých rad se však může kvalita rozhodování zlepšit.

Fotografiemi, které pořizujeme mobilními telefony a digitálními fotoaparáty, se ve své knize Postdigitální fotografie (Karolinum) zabýval nedávno zesnulý Filip Láb. Povaha těchto fotografií je algoritmická a lidský prvek při ní hraje stále menší roli, narůstá význam umělé inteligence a sama vizualita začíná mít výpočetní povahu; do nové éry vstoupily i fotografické manipulace a jejich vnímání ve fotožurnalismu.

Rolí digitálních médií ve společenské diskusi se zabývá kniha kolektivu autorů Na moři, za plotem, na síti. Digitální média a debata o migraci (Kniha Zlín). Věnuje se občanské participaci v prostředí sociálních sítí, internetových fór a online diskusí. Zkoumá na základě vlastních výzkumů autorského kolektivu a na příkladu debat o evropské migrační krizi, jak lidé v online prostředí komunikují o významných společenských a politických tématech. Především ale s pomocí poznatků z oboru komunikačních studií pomáhá porozumět velké polarizační síle tématu migrační krize, která se projevovala i v prostředí digitálních médií. Zabývá se také vlivem emocí nebo genderových vztahů ve společnosti na vyhrocenost veřejné debaty o migraci.

Z trochu jiného pohledu se na vliv digitálních médií, zejména sociálních sítí dívá švédský psychiatr Ander Hansen. V knize Instamozek (Portál) se zabývá dopadem „digitálního věku“ na fungování našeho mozku. Zásoba dopaminu přes mobilní telefony, narušená schopnost soustředění, zhoršená kvalita spánku i neustálé porovnání se s ostatními, to jsou některé aspekty, které mají na lidskou psychiku přímý vliv. Kromě popisu však nabízí autor i „první pomoc“, jak změnit životní styl ve svůj prospěch. 

-stk-