Žebříček TOP mediálních vlastníků vede Google, koncentrace sílí
Koncentrace médií na reklamním trhu je stále výraznější, za posledních pět let se téměř zdvojnásobila, ukazuje studie GroupM.
Největšími mediálními společnostmi podle příjmů z reklamy byly v loňském roce Google, Facebook a Alibaba. Vyplývá to ze studie skupiny GroupM, která si všímá rostoucího podílu nejsilnějších mediálních firem na reklamním trhu. Na TOP 25 největších mediálních světových vlastníků připadá téměř 67 % celkových inzertních příjmů mediálního odvětví. Ještě v roce 2016 to přitom bylo jen 42 %.
Čtyři nejsilnější za rok 2020 – Google, Facebook, Alibaba a Bytedance (vlastník sociální sítě TikTok) – dohromady získaly z reklamy podle studie 296 mld. USD, což představuje téměř polovinu (46 %) celkových reklamních příjmů médií. Před deseti lety, v roce 2010, tvořily nejsilnější pětici Google, Viacom společně s CBS, News Corp. dohromady s Fox, Comcast a Disney. Jejich celkový souhrnný příjem byl 70 mld. USD, což představovalo 17 % celkových reklamních příjmů mediálních vlastníků v celém světě.
„K hlavním rozdílům patří to, že v roce 2010 byl Google jediným prodejcem mezi největšími mediálními vlastníky se značnými operacemi na většině hlavních světových trhů. Ostatní z největších vlastníků byli velkými hráči především v USA, a i přes veškerý globální vliv v té době měla většina největších společností v oboru pouze minimální globální přítomnost na reklamním prodeji. Naproti tomu dnes jsou největší prodejci buď zaměřeni primárně na Čínu, nebo mají významné zastoupení ve většině zemí na světě. Google a Facebook patří k největším na téměř každém trhu mimo Čínu a Amazon je na mnoha místech trojkou,“ zdůvodňuje zesilující podíl největších vlastníků na reklamním trhu v posledních letech GroupM.
Z pětiletého srovnání vyplývá, že na reklamním trhu výrazně posílily digitální a technologické mediální společnosti (vedle zmiňované nejsilnější čtveřice také Amazon, Tencent, Baidu nebo Microsoft), zatímco mediální provozovatelé tradičních lineárních médií (Comcast, Disney, Viacom CBS, Verizon aj.) svůj podíl na reklamním trhu za stejné období snížili.
TOP 20 mediálních vlastníků podle příjmů z reklamy (mld. USD)
pořadí | mediální společnost | 2020 | 2016 | změna (%) |
1. | 131,9 | 72,9 | +81 | |
2. | 86,7 | 27,9 | +211 | |
3. | Alibaba | 28,6 | 9,5 | +201 |
4. | Bytedance | 28 | 0,8 | +3400 |
5. | Amazon | 20,3 | 4,2 | +383 |
6. | Comcast | 12,8 | 13,5 | -5 |
7. | Tencent | 12,6 | 3,9 | +223 |
8. | Disney | 11,2 | 11,8 | -5 |
9. | Baidu | 11,2 | 8,8 | +27 |
10. | Microsoft | 10,3 | 6,8 | +51 |
11. | Warner Discovery | 9,9 | 10,1 | -2 |
12. | Viacom CBS | 9,8 | 11,9 | -18 |
13. | Pinduoduo | 7,3 | 0 | +7300 |
14. | JD.com | 6,6 | 2,1 | +214 |
15. | Fox | 5,5 | 5 | +10 |
16. | Verizon Media | 5 | 7,2 | -31 |
17. | Z Holdings | 4,8 | 2,9 | +66 |
18. | RTL | 4,1 | 4,4 | -7 |
19. | Kuaishou | 3,3 | 0 | +3300 |
20. | 3,2 | 2,2 | +45 |
-mav-