Fenomén dezinformací se netýká jen aktuálního očkování, migrantů, politiky nebo celebrit. I Česká republika má příklady dezinformačních kampaní, které způsobily obchodním značkám a firmám milionové škody. Asociace komunikačních agentura (AKA) a Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy proto spouští vzdělávací projekt pro marketéry na ochranu značky – Brand Safety Academy.
Na celodenním semináři se účastníci dozvědí, jaká nebezpečí číhají na značky, jak snižují jejich hodnotu a jak se bránit případným ztrátám. Typicky jde o různé útoky na věrohodnost, spolehlivost, kvalitu nebo zdravotní nezávadnost produktů, smyšlenky o představitelích značek nebo managementu firmy. Takové, internetem či mailem šířené dezinformace, mohou být fatální. Například falešné zprávy o insolvenci bank mohou vést až k jejich faktické likvidaci.
„Značky mají v penězích vyčíslitelnou hodnotu. Ty nejznámější v desítkách miliard dolarů. Živelně se šířící falešné zprávy pak letité investice do značky znehodnocují. Ztráta na hodnotě značky může být závažnější než vyhořelá továrna,“ říká Denisa Hejlová, vedoucí marketingové komunikace a public relations na FSV UK.
První běh semináře Brand Safety Academy se odehraje 22. září na půdě Karlovy univerzity. Je určen především pro brand manažery a marketingové specialisty na straně firem, ale počítá se i s účastí expertů z komunikačních agentur, médií nebo se studenty.
Brand safety je termín, který marketingoví profesionálové dobře znají, málokterá z firem má ale propracovaný systém na ochranu značky. Během semináře se o své zkušenosti a zjištění podělí odborníci z fakulty sociálních věd a reklamního byznysu, organizace Prague Security Studies a spolku Nelež, stejně jako manažeři firem, kteří už řešili konkrétní případy napadení svých značek jako například Notino, T-Mobile nebo L´Oréal. Seminář nabídne i praktický postup pro obranu proti dezinformacím. Představí se jim software, který oddělí jejich online reklamu od toxického kontextu.
Akademie je zařazena do systému celoživotního vzdělávání, a tak každý účastník obdrží i certifikát. „I když předpokládáme, že seminář proběhne prezenčně, hledáme i cesty jako ho zpřístupnit především mimopražským zájemcům online,“ říká ředitel AKA Marek Hlavica.
Zájemci o Brand Safety Academy se mohou registrovat přes www.brandsafetyacademy.cz. Webové stránky i vizuální identitu vytvořila agentura Triad. Její spolumajitelka Petra Jankovičová je ostatně vedoucí pracovní skupiny Etika oboru, na jejíž půdě akademie v AKA vznikala. Cena za účast byla stanovena na 500 korun za osobu tak, aby se pokryly nejnutnější výdaje.
-stk-