Češi tráví volný čas výlety, sledují televizi
Výlety a turistika, sledování televize a trávení času na internetu patří k nejoblíbenějším volnočasovým aktivitám. Podíl dovolených a výletů se s nástupem léta navýšil, ukazuje výzkum OMG Research.
Teplejší počasí a rozvolňování protikoronavirových opatření se v červnu odrazilo na vyšším podílu času, který lidé trávili procházkami a výlety. Z šesté „červnové“ vlny výzkumu OMG Research o chování Čechů v pandemii koronaviru vyplývá, že výlety a turistika se před prázdninami staly nejčastější aktivitou trávení volného času, včetně uskutečněných dovolených u nás i v zahraničí. Ve srovnání s letošním únorem se také zvýšily sportovní aktivity, jízda autem a četba novin a časopisů. Většina populace (61 %) plánovala trávit letní dovolenou v Česku a kvůli covidu už své plány omezovat nechtěla.
K nejčastějším volnočasovým aktivitám po turistice i nadále patří přes příchod léta sledování televize a surfování na internetu a sociálních sítích. Do pětice nejčastějších volnočasových aktivit se ještě zařadila četba knih a sledování filmů nebo seriálů z placené videotéky. Ve srovnání s únorem ale zmíněné aktivity poklesly. Ženy tráví více času na internetu a sociálních sítích a také četbou knih. Muži naopak více hrají hry. Nejmladší věková skupina od 16 do 24 let častěji tráví čas na internetu, sportuje, dívá se na filmy z placené videotéky, hraje hry, poslouchá podcasty a hudbu online ve streamovací službě. Televizi nejvíce sleduje věková skupina od 55 do 65 let.
Průměrný čas věnovaný sledování televize je podle dat oficiálního měření sledovanosti ATO-Nielsen Admosphere i letos vyšší než v roce 2019, tedy před příchodem pandemie koronaviru a také než loni. Za první pololetí letošního roku (leden až červen 2020) představoval průměrný denní čas věnovaný sledování televize 4:15 hodin, což bylo o pět procent víc než ve stejném období loňského roku. Také doba strávená na internetu byla podle dat výzkumu NetMonitor v letošním prvním pololetí vyšší, a to o 7 %. V průměru představovala denně 1:30 hodin. Data výzkumu poslechovosti Radioprojekt i čtenosti tisku Media projekt za první pololetí pak naznačují stabilizaci poslechovosti i čtenosti s nástupem jarních a letních měsíců.
O výzkumu
Šestá vlna výzkumu Jak se Češi změnili v době koronakrize se uskutečnila v rozmezí 21.-25. června 2021. Předchozí data se do výzkumu sbírala v únoru 2021, v listopadu 2020, v červnu 2020 a loni v březnu (dvě časové fáze). Uskutečňuje se metodou CAWI na reprezentativním vzorku 500 respondentů populace 16-65 let. Výzkum realizuje OMG Research.