Dezinformační weby získávají z reklamy globálně 2,6 mld. USD

pátek, 20. srpna 2021, 11:30 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Až 2,6 miliard dolarů investují ve světě reklamní zadavatelé do reklamy na dezinformačních webech.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Dezinformační weby si ve světě přijdou díky reklamě na 2,6 miliardy dolarů ročně (56 mld. korun). Většina z toho přitom proudí přes programatickou reklamu. Vyplývá to z nové studie společností NewsGuard a Comscore. 

Reklamní zadavatelé často ani netuší, kam jsou jejich reklamní investice poslány a že ve velkém podporují dezinformace spojené s právě probíhající pandemií covid-19, antivakcinačním hnutím či politickými dezinformačními kampaněmi. 

Studie, jež analyzovala na 7500 webových stránek, ukázala, že až 1,68 % výdajů na displejovou reklamu putuje do kapsy provozovatelů dezinformačních webů. Na americkém trhu, kde je problém obzvlášť citelný, se z celkových výdajů na programatickou reklamu, dosahujících 96,89 mld. dolarů, dostane na dezinformační weby 1,62 mld. dolarů. 

Podle jiné studie společnosti NewsGuard se více než 4 000 top značek, mezi nimiž figurovaly například Pepsi, Starbucks nebo Marriott, podílelo svými reklamními výdaji, často nevědomky, na podpoře dezinformací spojených s covid-19. Téměř 1700 značek umístilo svou reklamu na dezinformace spojené s americkými prezidentskými volbami.

K českému trhu aktuální informace chybí. Nicméně podle odhadu Nadace Open Society Fund z roku 2017 si mohly české a slovenské dezinformační weby vydělat díky reklamě celkově 2,3 milionu korun měsíčně. Ročně se mohly jejich příjmy z reklamy dostat až na úroveň 32,4 milionů korun. 

Podle letošního odhadu spolku Nelež, jenž na tuzemském trhu bojuje proti obohacování dezinformačních webů z reklamy, si jednotlivé největší dezinformační weby díky reklamě přijdou přibližně na 80 tisíc korun měsíčně. Častým jevem přitom je, že jeden člověk spravuje více webů najednou, kde informace jen duplikuje.

S příchodem covid-19 se dezinformace začaly týkat každého

sobota 23. ledna 2021

Během pandemie se skladba dezinformací v tuzemském online prostoru navíc proměnila, soustředí se nyní ve větší míře na samotný covid-19, jeho původ, vládní nařízení i očkování. Z jarního průzkumu společnosti STEM vyplynulo, že konspiracím a fámám o pandemii koronaviru zhruba 40 % české internetové populace.

-stk-