Grafika CNN Prima News směřuje k větší čistotě
K větší vizuální čistotě chce nasměrovat grafiku CNN Prima News vedoucí grafického oddělení Petr Závorka. Během roku by se měly designově upravit i Hlavní zprávy.
Za graficky kultivované považuje vedoucí grafického oddělení zpravodajství FTV Prima Petr Závorka například severské zpravodajské televizní stanice. Jeho cílem proto je, aby grafika CNN Prima News směřovala podobným směrem, říká v rozhovoru.
Co se vám na grafice severských televizí líbí?
Především vizuální jednoduchost a hlavně jejich televizní studia. Myslím si, že český divák je nakonec konzervativní a vizuální čistota mu vyhovuje. Proto je naším novým cílem grafiku v pořadech CNN Prima News „zklidnit“. Do některých pořadů není třeba vůbec zasahovat, do jiných ano. Například posunout design Hlavních zpráv by bylo fajn, na to se chystáme. Za rok a půl vysílání se stanice CNN Prima News divácky vyprofilovala, a tomu se chceme teď graficky víc přizpůsobit. Nemluvím o redesignu, ani o faceliftu. Nepotřebujeme se vymezovat vůči konkurenci, zajímá nás hlavně náš divák a to, aby stanice vypadala celkově dobře.
Pro textové lišty používáte několik barevností. Jak s nimi chcete do budoucna pracovat?
Pro večerní pořady používáme lištu v modré barvě, pro denní pořady máme bílou lištu, ve zpravodajských relacích máme červenou a pro zásadní zprávy lištu žlutou. Vycházíme z barev loga stanice až na jednu výjimku. Mě osobně se nejvíc líbí bílá lišta. Americká CNN ji má nasazenou téměř nepřetržitě. Nechci, abychom měli zbytečně moc barev a stejně tak nechci, abychom měli různé velikosti lišt. Lišta je na obraze většinu času a musí být hlavně čitelná. Používáme stejně jako CNN kapitálky. Font jsme si ale upravili pro vlastní potřeby. Diakritika omezuje možnost využití plné šířky textového pole. Typograficky to máme o dost těžší než za „velkou louží". Každá zpravodajská televize potřebuje mít funkční systémovou grafiku, která pracuje na principu skládačky. Jednotlivé části do sebe musí perfektně zapadat. Je to dáno i kombinací různých zdrojů grafiky. Divák už na obraze vidí mix z různých krabiček, střižen a režií.
Pokud jde o barevnost lišt, je spektrum omezeno na několik barev. Proč např. červená a žlutá? Je doloženo, že by přitahovaly větší pozornost, než třeba zelená?
Je to spíš otázka zvyku. Studio Najbrt navrhlo pro ČT24 žlutou barvu lišty a lidi si postupně na ni dlouho zvykali. Diskutovali jsme o tom s Američany, kteří nám doporučili, abychom se drželi diváckého návyku. Žlutou používá třeba i SkyNews. Oranžová je barva velké Primy, a pokud se na nějakou barvu lidé už naučí, byla by chyba toho nevyužít. Je to jak s panáčky na semaforu.
Jaké jsou konkrétně základní principy grafiky CNN Prima News?
Grafický design je projekcí obsahu. Grafika ve studiu vytváří nutné změny prostředí pro konkrétní formáty pořadů. Pomáhá je tak od sebe oddělit a zároveň propojit. Vizuální podobu CNN Prima News definovalo na začátku americké studio Renderon. Nastupoval jsem už do rozjetého vlaku, snažili jsme se je trochu krotit. Další změny přišly s obměnou vedení stanice a s nástupem Pavla Štrunce loni v září. Vznikly nové pořady a grafika se jim přizpůsobila. Jistá míra korekce probíhá nepřetržitě. Neděláme velké změny, protože značka je nová a teprve se dostává do podvědomí lidí. Probíhá spíš evoluce.
CNN je licenční televize, nakolik máte možnost s grafikou pracovat podle svých představ a co naopak musíte vzhledem k licenci dodržovat?
Máme celkem volné pole působnosti. Jak už jsem zmínil, grafický koncept připravilo americké studio a my jsme zpočátku fungovali spíš v módu doporučení CNN a jejich manažerů. Zajímavostí je logo CNN Prima News, které funguje jako dvě značky. Musel jsem původní logo CNN Prima News od Renderonu trochu upravit a vrátit do něj logo Primy. Původně bylo slovo PRIMA jen textově. Velký oříšek pak bylo umístění loga na mikrofon, tzv. vinčus. Vyráběli jsme trojhranný 3D model a ten se pak na zakázku tiskl a dále zpracoval pomocí formy do plastu. CNN nám třeba dovolila polepit auta velkým logem CNN. Co se týče samotného obrazu v televizi, tak jsme nastavili širší bezpečnostní zóny podle mateřské CNN. To bylo určitě správné rozhodnutí.
Jaké další věci jste vedle loga ještě měnili?
Logo CNN Prima News je velmi výrazné. Kombinace tří bloků do jisté míry obraz zatěžkává, a to je důvod, proč jsme nakonec přehodili hodiny z levé strany obrazu na pravou. Odlehčil se tím začátek textu v liště. Napravo kolem loga vznikl prostor pro systémové informace jako například odpočet. Obecně má být samotná lišta výrazná a čitelná z dostatečné vzdálenosti, no a zároveň nesmí rušit obraz pod sebou. Kompromis je vždy otázkou mnoha testů. Výšku lišty definuje výška loga.
Je grafika nástrojem, pomocí kterého se zpravodajské televize od sebe odlišují?
Doufám, že není tím hlavním nástrojem. Grafika je obal, ale obsah tvoří zpravodajství. Pokud by CNN Prima News vysílala něco diametrálně jiného, změní se i grafika. Na prvním místě je obsah a grafika ho doplňuje. Musí odpovídat obsahu a musí si s ním rozumět. Lidé se nedívají na televizi kvůli grafice. Je ale nesporné, že grafických prvků ve vysílání přibývá. Dříve zpravodajství dominoval velký obraz moderátora a někde vedle něj na stole byla malá obrazovka. Dnes je to malý moderátor a za ním obří zobrazovač. Grafika je ve studiích a ve zpravodajství poměrně dominantní.
Loni v létě jste oznámili, že jste otestovali využití rozšířené reality. Nakolik v současné grafice pracujete s technologickými nástroji?
Pokud jde o využívání rozšířené reality, budeme s ní pracovat, ale nechceme ji nadužívat. Máme také jen jedno zpravodajské studio, a tak je příprava náročnější, protože ze studia se stále vysílá a není možné ho využívat na delší přípravy během dne. I tak jsme ve studiu prezentovali velký model covidu nebo Cadillac One. Běžíme po několika cestách zároveň. AR grafika není to nejdůležitější. Teď jsem zatím spokojený s dronovými záběry pod tabulkami počasí. Podle mě diváky neruší a vypadá to dobře. Máme už natočený celý kalendářní rok.
Pod vaším vedením vznikla i kompletní grafika pro pořady spojené s říjnovým sněmovními volbami. Na čem staví?
Grafická podoba navazuje na loňské krajské a senátní volby, kde jsme používali motiv čtvercové obálky. Z té se teď stala krychle. Hledali jsme něco, co spojuje dění kolem voleb dohromady a s čím se dobře pracuje. Z kostky lze vytvořit volební urnu, stavebnici, grafy atd. Vytvořili jsme nakonec tvar srdce. To proto, že po pandemii jsem hledal spíš pozitivní motiv. Srdce tvoří tři kostky v barvě trikolory. Motiv srdce z kostek se nám skládá v malé příběhy ve znělkách volebních pořadů. Lipový list, řeka Vltava nebo Strakova akademie. Celá volební grafika je postavená z kostek.
Petr Závorka, vedoucí grafického oddělení zpravodajství, FTV Prima
Profesní kariéru televizního grafika zahájil v roce 2007 v televizi Prima. Poté se přesunul na pozici grafika do společnosti UPP. Po dvou letech se do Primy vrátil, na pozici senior grafika pracoval více než čtyři roky. Následně se stal art directorem televizních stanic ČT24 a ČT sport. Po pěti a půl letech strávených v České televizi pracuje od roku 2019 jako vedoucí grafického oddělení zpravodajství FTV Prima.