MTV vysílá čtyřicet let, nezůstala jen u hudby
Na začátku srpna uplynulo čtyřicet let od doby, kdy poprvé začala vysílat televizní stanice MTV.
Málokterý projekt ovlivnil televizní zábavu tak jako ikona mezi specializovanými stanicemi MTV. Na její produkci vyrostly celé generace diváků a popularitu díky ní získaly mnohé globální hvězdy hudební i výtvarné scény. Například kariéra Madonny se rozjela ruku v ruce s rostoucí popularitou stanice. Nic nebylo příznačnější než samotný start stanice 1. srpna 1981, kdy jako první videoklip byla odvysílána písnička Video Killed the Radio Star od The Bugles. Osmdesátá a devadesátá léta byla ve znamení videoklipů a televize vůbec. Přestože od třetího milénia video štafetu přebral internet, respektive zejména Youtube, legenda MTV se udržela dodnes.
Snažila se totiž vyhovět diváckým preferencím a podařilo se ji odhadnout nové trendy. Fenomén reality show má počátky právě u MTV, která tento formát zpopularizovala. A stejně jako v předešlých dekádách, i v novém tisíciletí umožnila vytvořit případně udržet status vybraných celebrit. Kdo by si dodnes nepamatoval seriál Osbournovi. Začal se vysílat 5. března 2002 a ihned se katapultoval mezi historicky nejsledovanější pořady stanice. Diváci mohli nahlédnout do života zpěváka Ozzyho Osbourna. V témže roce dokonce získal ocenění Emmy. Jen pro srovnání jiná ikonická reality show, která skončila teprve nedávno – Držte krok s Kardashians – se začala vysílat až 5 let po vstupu Osbournových na obrazovky.
I v třetí dekádě nového tisíciletí se snaží MTV držet krok s dobou. Stanice patří do portfolia ViacomCBS, kam spadá rovněž VH1, CMT, POP TV, Paramount Netvork a Comedy Central. Celá tato skupina dostala nedávno nový název MTV Entertainment Group. Jejich studia stojí za produkcí ceněných dokumentů a úspěšných seriálů, které se objevily i na streamovacích platformách. Pod produkci MTV Entertainment Studios spadají Emily in Paris nebo Reno 911. Z dokumentů jde o The Real World Homecoming: New York nebo 76 Days.
Přestože si tyto projekty běžný divák hned tak s MTV nespojí, síla brandu zůstává i po 40 letech významná. Povědomí o značce MTV mělo ve věkové kategorii 13 až 49 let 98 % uživatelů. Jen pro srovnání: u VH1 to bylo 55 % dotázaných. Data vycházejí z interního průzkumu provedeném v roce 2019 ve 13 zemích. Aktuálně stanice vysílá ve více než 180 zemích světa, kde ji může sledovat až 1,4 miliardy diváků. Na sociálních sítích má dosah 700 milionů fanoušků. V České republice MTV vysílala v letech 2009-2013.
Autorka textu: Erika Luzsicza, Axocom