Online nakupování sílí i po otevření kamenných prodejen

pondělí, 16. srpna 2021, 07:40 Výzkum, Retail MediaGuru

Otevření obchodů přivedlo zákazníky zpět do kamenných prodejen, zájem o online nakupování tím ale neklesá, vyplynulo z nové vlny výzkumu o chování Čechů v době pandemie od OMG Research.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Počet lidí, kteří v Česku nakupují online, se zvyšuje i po znovuotevření kamenných prodejen. Podle šesté vlny výzkumu Jak se Češi změnili v době koronakrize od výzkumného oddělení OMG Research, nakupovalo letos v červnu online víc než dřív 50 % lidí. U žen je nárůst online nákupů vyšší než u mužů. Na druhou stranu u 40 % lidí nevedla pandemie covid-19 k vyššímu množství jejich uskutečněných online nákupů. Tito lidé nakupují online stejně jako nakupovali dříve. Covid nejčastěji neměl vliv na množství online nákupů u nejstarší věkové skupiny a u jednočlenných domácností.

Nová data výzkumu ukázala, že tendence setrvat u online nákupů byla v letošním červnu nejvyšší od začátku koronavirové pandemie. Podle výzkumníků tak lze předpokládat, že lidé ani v budoucnu nebudou chtít online nakupování opustit a že tento trend bude sílit. Dokládá to i fakt, že za období posledních dvanácti měsíců nakupovalo online poprvé některou z kategorií zboží až 58 % lidí. Největší nárůst vůbec prvního nákupu online se týká právě starších nad 60 let (zdroj dat: MML-TGI 2019-2021). Frekvence online nákupů se zvýšila zejména v kategoriích oblečení a boty, léky a doplňky stravy, ale také potraviny a kosmetika a drogerie. Do budoucna je největší potenciál online nákupů vidět u počítačového vybavení, oblečení, léků, kosmetiky a mobilů.

Q: Jak se změnil Váš nákup v následujících kategoriích, když porovnáte současnost s dobou před rozšířením koronaviru?, n=500, zdroj: OMG Research

Q: Jak se změnil Váš nákup v následujících kategoriích, když porovnáte současnost s dobou před rozšířením koronaviru?, n=500, zdroj: OMG Research

Z hlediska celkového nákupního chování (offline i online) stále platí, že více se kupují čistící a dezinfekční prostředky, jídla z výdejních okének, volně prodejné doplňky stravy a také čerstvé potraviny. Lidé rovněž víc nakupují zboží od českých výrobců a víc si hlídají to, za co utrácejí peníze. Vylepšování epidemické situace a rozvolňování opatření na přelomu jara a léto se odrazilo v návratu lidí do kamenných prodejen. Z dat vyplývá, že nakupování v kamenných obchodech se vrací do stavu podobného období před vypuknutím pandemie. 66 % lidí do průzkumu uvedlo, že kamenné obchody po rozvolnění navštěvují podobně jako před covidem. Platí to pro všechny typy kamenných obchodů. Stále ale existuje asi třetina zákazníků, kteří zboží dlouhodobé spotřeby v kamenných prodejnách nakupují méně než před covidem.

Q: Jak se změnil Váš nákup v následujících kategoriích, když porovnáte současnost s dobou před rozšířením koronaviru?, n=500, zdroj: OMG Research

Q: Jak se změnil Váš nákup v následujících kategoriích, když porovnáte současnost s dobou před rozšířením koronaviru?, n=500, zdroj: OMG Research

Šestá vlna výzkumu rovněž ukázala, že se lidé obávají příchodu nové podzimní vlny epidemie. Obavy z další vlny koronaviru má téměř 80 % populace. Přestože pocit omezení v osobním životě se po rozvolnění opatření v květnu ve srovnání s letošním únorem výrazně snížil, nejstarší věková skupina 55-65 let nadále víc omezuje kontakt s lidmi. Celkově v porovnání s únorem méně lidí pracuje z domova a méně se také vyhýbá pohybu mimo domov. Větší počet lidí venku tak může být stimulem pro venkovní reklamu (OOH).

O výzkumu

Šestá vlna výzkumu Jak se Češi změnili v době koronakrize se uskutečnila v rozmezí 21.-25. června 2021. Předchozí data se do výzkumu sbírala v únoru 2021, v listopadu 2020, v červnu 2020 a loni v březnu (dvě časové fáze). Uskutečňuje se metodou CAWI na reprezentativním vzorku 500 respondentů populace 16-65 let. Výzkum realizuje OMG Research.

-mav-