Rychlost webu je základ, Core Web Vitals se mění
Google klade ve výsledcích čím dál větší důraz na uživatelskou přívětivost stránek, rychlost i plynulost jejich načítání.
Google na jaře představil další verzi Page Experience Update. Jak již název napovídá, opět jde o posílení váhy uživatelské přívětivosti stránek ve výsledcích vyhledávání. Především rychlosti, ale také plynulosti načítání webu. Co přesně to s sebou obnáší pro provozovatele webů, popisuje Michal Šroubek, SEO Supervisor skupiny Omnicom Media Group.
Page Experience Update je postupně nasazován už od jara a je dalším z řady vylepšení mechanismu, kterým Google hodnotí webové stránky a podle toho je řadí ve výsledcích vyhledávání. V tomto updatu nejde o žádné převratné novinky, ale „pouze“ o zpřesnění a posílení vlivu uživatelské přívětivosti na hodnocení.
Kromě již zmíněné rychlosti a plynulosti načítání jde ale i o další prvky, zejména bezpečnost webu: HTTPS neboli šifrovaného přenosu dat a celkově bezpečnost webu, dále pak použitelnost webu na mobilních zařízeních. Vše lze poměrně snadno ověřit přímo v nástroji Google Search Console.
Rychlost a plynulost
Všechny zmíněné prvky nejsou nic nového. V roce 2021 je spíše na pováženou, pokud váš web tyto základní předpoklady kvalitního webu nesplňuje. Větší proměnou pak prochází tzv. Core Web Vitals, které jsou etalonem rychlosti a plynulosti načítání webu.
Proč stále kromě rychlosti zdůrazňuji i plynulost? To, že by se webové stránky měly načítat uživateli co nejrychleji, už je víceméně samozřejmost (byť velká většina webů má v tomto směru nedostatky). Pro řadu uživatelů je ovšem důležitá i stabilita stránek, u Google pojmenovaná CLS – Cumulative Layout Shift. Zkráceně jde o to, aby již načtené prvky webu zůstaly na svém místě a nebyly ovlivněny načítáním dalšího obsahu. Což se velmi často děje ve chvíli, kdy web obsahuje nějaké reklamní bannery nad hlavičkou. Ty se načtou až jako poslední, a tím odsunou hlavičku a zbytek obsahu o něco níž. A nebohý uživatel pak místo kliknutí na položku v menu kliká na náhle zobrazený banner a putuje na stránky inzerenta, což ho může rozčílit.
Sentiment uživatele
Z výzkumu chování uživatelů vzešla statistka, že 3 % uživatelů už někdy zlostně praštila telefonem kvůli pomalému načítání stránek. A minimálně dalších 90 % jistě někdy tento úmysl mělo, ale dokázalo se na poslední chvíli ovládnout. Weby jsou čím dál větší, pestřejší, barevnější a naléhavější. Nicméně je potřeba si uvědomit, že pokud netrpělivý uživatel čeká sekundy, nebo i desítky sekund, pak jeho ochota konzumovat web rapidně klesá a nepomohou ani skvělé texty či jímavé obrázky. A co hůř, uživatel si vytváří negativní sentiment k brandu.
Rychlostí načítání se primárně zaobírá statistika LCP – Largest Conteitfull Paint, která říká, za kolik sekund se načte to nejdůležitější na webu. Už tedy není potřeba řešit skutečnost, že se váš web načítá třeba i jednu minutu. Většinou jde o prvky, které uživatel nezaznamená (např. chatbot a další procesy na pozadí).
Poslední klíčovou metrikou je FID – First Input Delay, která vyhodnotí, za jak dlouho se web stane interaktivním pro uživatele. Lze kliknout na tlačítka, skrolovat a zjednodušeně řečeno, používat web.
Vylepšování s rozmyslem
A jak jednoduše zjistit, jestli jsou uživatelé a Google s vaším webem spokojeni? Pokud nemáte pro svůj web aktivovanou zmíněnou Google Search Console, lze využít stránky developerů.
Určitě není třeba se děsit, že nemá váš web 100% skóre – to nemá skoro žádný. Pokud máte unikátní obsah a skóre pod 10, určitě vás tento update nezruinuje. Nicméně je potřeba se podívat na důvody, proč máte špatné hodnocení – a nástroj vám je poměrně explicitně popíše. Dalším krokem je pak zhodnocení, jak snadno lze problémy odstranit, například příliš velké obrázky nebo načítání nepoužívaných skriptů. A pak si můžete sami vyhodnotit vynaloženou námahu vs. přínos.
Nejlepší variantou je samozřejmě nechat si vypracovat doporučení od zkušeného SEO experta. Ale nezahálejte. Google sice svůj update zapracovává postupně, ale již v září by měl fungovat naplno.
Autor textu: Michal Šroubek, SEO Supervisor, Omnicom Media Group