Svět reklamy po loňském špatném roce, způsobeném pandemií koronaviru, opět ožívá. Investice do ní rychle stoupají a aktuálně téměř dvojnásobně překonávají původní predikce pro letošní rok. Podle výzkumu společnosti WARC, který probíhal ve 100 zemích světa, se daří zejména online reklamě, kde se investice v meziročním srovnání zvýšily o téměř 28 procent.
Podle aktuálních statistik celosvětové výdaje na reklamu vzrostou během tohoto roku o 12,6 %, což je téměř dvojnásobně více (6,7 %), než se původně předpokládalo. Nárůst by měl vykompenzovat ztráty reklamního trhu způsobené pandemií koronaviru během minulého roku.
Růst investic do reklam byl během letošního půlroku navýšen především díky online formátům, které zaznamenaly nárůst výdajů o 27,7 %. Investice do on-line prostoru, jež putují do e-commerce, SEM, videa, bannerů a sociálních sítí, mají již od roku 2010 stoupající křivku. Podle dat WARCu tomu nebude jinak ani v příštím roce.
Reklama e-commerce hráčů roste ve světě i u nás
Největší nárůst během druhého kvartálu letošního roku zaznamenalo odvětví e-commerce, a to o 59,5 % oproti minulému roku. Majitelé kamenných prodejen byli restrikcemi nuceni přesunout svůj byznys na internet a stejně tak se změnilo i nákupní chování zákazníků.
„Nárůst v oblasti e-commerce potvrzují i reklamní a marketingové agentury, které se zaměřují na podporu e-shopů. Ty během plošné karantény neměly nouzi o zakázky, naopak rostly a zvyšovaly své obraty často dvojciferně,“ popisuje za český kontext ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica.
Podle Zprávy o reklamě z konce roku 2020, kterou každoročně vydává Asociace komunikačních agentur, bylo pro české firmy hlavní výzvou zaměřit se více na budování nových prodejních online kanálů, získávání dalších zákazníků a podporu značky. To se ostatně potvrdilo i u celosvětových firem.
„Pandemie neznamenala jen přesun z kamenných obchodů do online, ale také poučení ohledně hodnoty značky. Silné a strategicky podporované značky jsou odolnější. Lidé se více než kdy jindy rozhodovali, u koho nakoupí. A preferovali právě značky, které znají a mají o nich dobré mínění,“ dodává Hlavica.
Daří se i jiným mediatypům
Podle posledních červnových dat od agentury Nielsen Admosphere byl zaznamenán růst i u mediálních kanálů. Poptávka roste především po televizní reklamě. Z velké části je tento fakt ovlivněn návratem sportovních událostí, včetně letních olympijských her. Pozitivně dopadla v meziročním srovnání také OOH reklama a inzerce v rádiích. Nadějné výsledky má po delší době dokonce i inzerce v tištěných mediích.
Některé sektory přehodnocují své budoucí plány
Obor dopravy a cestovního ruchu byl před pandemií jedním z největších a nejrychleji rostoucích inzerentů. To se však během minulého roku z důvodu prudkých škrtů změnilo. Očekává se, že se obor podaří obnovit nejdříve až po roce 2022. Podle aktuálních předpokladů výdaje na reklamu v oblasti cestovního ruchu v příštím roce poklesnou o 6,9 %, oproti roku 2019. V rámci českého trhu je situace obdobná, aktuální propagace tuzemských regionů jako prázdninových destinací celkový propad nevykompenzují.
Mnohé firmy, které nabízejí cestovní služby, snížily v loňském roce svou reklamu z důvodu kolapsu poptávky, což vedlo k celkovému přehodnocení marketingových strategií. To mimo jiné potvrzují i informace, které poskytla ubytovací služba Airbnb, která v loňském roce snížila celosvětově své výkonnostní kampaně o 541 mil. dolarů a změnila strategii tak, aby byla více zaměřena na značku a PR.
-stk-