Diskont Action chce po roce v Česku otevírat další prodejny
Diskontní řetězec Action chce mít v blízké budoucnosti více než dvacet prodejen na českém trhu, nastiňuje generální ředitelka pro český trh Monique Groeneveld.
Diskontní řetězec Action má za sebou první rok působení na českém trhu. Nizozemský diskontní řetězec s nepotravinovým zbožím od svého vstupu v zemi na konci loňského srpna zprovoznil celkem 14 prodejen a zaměstnává zhruba 300 lidí. V expanzi napříč republikou chce Action pokračovat i nadále. „Naši již 14. českou prodejnu jsme otevřeli 8. září v Kolíně. Stále jsme ale na začátku naší cesty na lokálním trhu. Do konce letošního roku otevřeme minimálně šest dalších poboček a v následujících letech ještě mnoho dalších,“ avizuje Monique Groeneveld, generální ředitelka Action pro český trh. Vzhledem k očekávanému dokončení distribučního centra Action v Bratislavě, jež je naplánováno na podzim letošního roku, budou příští rok české prodejny zásobovány přímo ze Slovenska.
Každý týden je v prodejnách Action představeno více než 150 nových položek, přičemž dvě třetiny sortimentu se stále mění. Prodejny Action nabízejí více než šest tisíc výrobků ze 14 různých kategorií – včetně produktů osobní péče, vybavení pro domácnost, dekorací, papírnictví či hobby potřeb, sportovního a volnočasového vybavení nebo hraček.
Otázky pro Monique Groeneveld, generální ředitelku Action pro ČR
Loni jste vstoupili na český trh. Jak zatím hodnotíte svůj první rok?
Naše první výročí v České republice se neslo ve znamení velmi pozitivní zpětné vazby od zákazníků, jejichž počet v našich prodejnách se každým týdnem zvyšuje. Důkaz zákaznické spokojenosti přinesl i průzkum, který jsme v říjnu 2020 vypracovali ve spolupráci s Q&A Insights. Z něho vyplynulo, že většina českých zákazníků, kteří již navštívili prodejny Action (konkrétně 86 % z nich), říká, že by se k nám na základě své pozitivní zkušenosti určitě vrátili. Většina z nich zdůrazňuje, že jejich zkušenost byla lepší, než očekávali. Zákazníci pozitivně hodnotí zejména široký sortiment výrobků, nízké ceny a ochotný personál.
Jaký byl start na novém trhu během pandemie? Co pro vás bylo největší výzvou?
Otevření našich prvních prodejen jsme museli odložit, ale získali jsme tak více času na přípravu, školení a trénink našich zaměstnanců, abychom pak mohli otevřít co nejlépe připraveni. Ve standardní situaci by zaměstnanci absolvovali tréninky v Nizozemsku, ale v důsledku pandemie jsme vyvinuli systém školení našich kolegů na dálku.
Jaké typy zákazníků láká vaše nabídka?
V Action nakupují lidé z různých věkových skupin, z rozmanitého sociálního zázemí a každého pohlaví. Naše prodejny jsou určeny všem, bez ohledu na to, odkud pocházejí nebo jaké jsou jejich preference – v Action nakoupí například potřeby do auta, součástky na kolo, kosmetiku, bytové dekorace či kutilské zboží.
Action nabízí více než 6000 produktů, z nichž dvě třetiny se během roku pravidelně obměňují. Jaké výrobky patří mezi vaše „best-sellery“ na českém trhu? Které kategorie jsou zatím nejsilnější?
Náš koncept vyniká tím, že napříč širokým sortimentem zboží nabízíme nejžádanější a nejpřekvapivější položky za nejnižší možnou cenu. Vzhledem k týdenním obměnám sortimentu je obtížné určit jednu dominantní kategorii. V České republice jsou populárními segmenty například potraviny a nápoje, zboží pro domácnost, osobní péče nebo outdoor a zahrada – zejména produkty, jako jsou koše, úložné boxy, zahradní osvětlení nebo pytle na osivo.
Plánujete rozšířit svou nabídku o nové kategorie zboží?
To zatím neplánujeme. Zákazníci ale při každé návštěvě našich prodejen objeví něco nového. Mezi 14 kategoriemi výrobků najdou zboží určené pro okamžitou i dlouhodobou spotřebu: od čisticích a pracích prostředků přes potřeby do kuchyně a koupelny, kutilské potřeby či hračky po bytové dekorace. Náš sortiment odpovídá nejrůznějším potřebám a preferencím zákazníků.
Aktuálně má Action v České republice 13 prodejen. Kolik jich plánujete otevřít do konce roku a v horizontu třeba tří let?
V Česku jsme zatím otevřeli 14 prodejen. Místní trh je pro náš důležitý, takže očekáváme, že v blízké budoucnosti překonáme hranici dvaceti prodejen. Co se týče naší další expanze, budeme o ní informovat průběžně. Chceme pokračovat stabilním a zodpovědným tempem, přičemž na prvním místě bude vždy kvalita našich provozoven.
Ve Francii a Belgii jste testovali službu Click & Collect. Plánujete ji rozšířit do Česka?
Zatím nikoli. Po první vlně pandemie covid-19, kdy byly v řade zemí uzavřeny obchody, jsme začali testovat službu Click & Collect ve vybraných francouzských prodejnách. O několik měsíců později, během druhé vlny pandemie, jsme tento online rezervační systém zavedli kromě Francie také v Belgii, Nizozemsku a Německu. Zákazníci si prostřednictvím Click & Collect mohli provést rezervaci zboží online a následující den si objednávky vyzvedávali a platili u vchodů do prodejen. Jednalo se tedy o dočasné řešení, které bylo zákazníkům nabízeno pouze několik měsíců. V České republice nebylo nutné systém Click & Collect zavádět – a doufejme, že už to ani nebude potřeba.
A co e-shop?
Ten v Česku momentálně neplánujeme. V současné době testujeme pilotní e-shop v Nizozemsku, ale jeho rozšíření do dalších zemí zatím na programu není. Pro mnohé je návštěva Action mnohem víc než jen nákup. V našich prodejnách mohou načerpat inspiraci, prohlédnout si široký sortiment a pokaždé objevit nové produkty. Proto koncept Action nejlépe funguje ve formátu kamenného obchodu.
Nicméně pozorně sledujeme vývoj v oblasti e-commerce a digitální prostředí zůstává důležitým aspektem komunikačního mixu Action. Webové stránky jsou naším klíčovým kontaktním bodem se zákazníky: mohou se tam inspirovat, prohlédnout si nejnovější nabídky a vytvářet nákupní seznamy.
Jaké jsou vaše marketingové plány? Zvažujete využívání jiných kanálů než sociálních sítí, direct mailů a letáků?
Naše náklady na marketing jsou ve srovnání s ostatními maloobchodními hráči extrémně nízké – i díky tomu dokážeme udržovat tak dostupné ceny zboží. Velkou část povědomí o našich prodejnách rovněž vytvářejí samotní zákazníci během svých každodenních debat. Na Facebooku vznikají skupiny fanoušků, kde se diskutuje o nejnovějších produktech dostupných v našich obchodech a sdílejí se kutilské tipy nebo nápady na vyzdobení domácnosti.
Kromě toho pečlivě rozvažujeme naše výdaje, proto se zaměřujeme zejména na digitální marketing. V televizi, rozhlase nebo na venkovních plochách ve městě uvidíte naše reklamy skutečně zřídkakdy.