Krišica: Seznam Newsfeed vynesl letos partnerům o třetinu více

úterý, 7. září 2021, 12:05 Internet & Mobil MediaGuru

V období od ledna do července 2021 přinesl Seznam Newsfeed svým partnerům v průměru zhruba o třetinu více příjmů než loni, říká Ondřej Krišica ze společnosti Seznam.

Ondřej Kršica, zdroj: Seznam.cz

Ondřej Kršica, zdroj: Seznam.cz

Seznam.cz Newsfeed, proud zpráv z různých médií na home page Seznamu, přinesl zapojeným partnerům v období od ledna do července v průměru zhruba o třetinu více příjmů než loni, říká Ondřej Krišica, ředitel divize Reklama ve společnosti Seznam.cz. V současné době má Seznam.cz ve svém feedu na domovské stránce více než tři stovky partnerských webů, jejich počet se ale stále zvyšuje. Přibývat do budoucna mají specializované webové stránky s odborným obsahem. 

O Seznam.cz Newsfeedu se bude také diskutovat na konferenci s názvem Seznam.cz Newsfeed forum. Uskuteční se 16. září online. Je možné se jí zúčastnit zdarma na základě registrace na: seznam.partner@firma.seznam.cz

Odpovědi na otázky pro Ondřeje Krišicu můžete číst níže.

V posledních letech jste navyšovali počet partnerů ve feedu. Kolik jich teď přesně máte?

V současné chvíli máme ve feedu více než 320 partnerských webů plus další zdroje videí a podcastů z vlastních obsahových služeb – videoportálu Stream a nově spuštěné audio platformy Podcasty.cz. Naším cílem je jejich počet do budoucna ještě navyšovat. Hlavně o specializované webové stránky. Zájem partnerů nás těší a svědčí o tom, že jim přinášíme nemalou návštěvnost, a tedy i zisk. 

Můžete meziročně srovnat, kolik od vás partneři inkasovali?

V meziročním srovnání období od ledna do července jsme jim v průměru vynesli o 31 % více. Naší ambicí je vytvářet největší personalizovaný obsahový ekosystém a partnerům zajišťovat dobré příjmy. 

Čím si zájem vysvětlujete? Mění se nějak důvody, proč feed využívají, nebo je hlavní motivací pro zařazování do feedu jen reklamní výtěžnost?

Základní motivací bezpochyby zůstává výnos z podílu na reklamě, ale být ve feedu přináší vydavatelům i celou řadu dalších benefitů. Na feed lze nahlížet jako na marketingový nástroj, který partnerům pomůže zviditelnit jejich web. 

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?

Dobrým příkladem je třeba Prima CNN News. Některá tištěná média mohou přítomností ve feedu nalákat čtenáře ke konzumaci tisku či získání digitální předplatného. To dělá třeba týdeník Echo nebo nezávislý český Deník N. Feed dobře slouží i jako nástroj pro osvětu. Šikovně ho pro svou neziskovou činnost využívá třeba projekt Paměť národa. A v neposlední řadě médiím slouží i jako prostředek pro zisk loajálních návštěvníků. Pokud je totiž obsah zaujme, chodí pak na web i sami napřímo. Feed ale nenabízí jen způsoby, jak zpropagovat textový obsah. Nedávno jsme ho rozšířili i o další formáty - video a audio. 

Mnoho vydavatelů řeší, jak své weby do feedu dostat co nejčastěji. Chystáte nějaké zásadní novinky v oblasti zařazování článků?

Určitě. Dlouhodobě kultivujeme naši obsahovou i reklamní síť. Chystáme nové metriky v oblasti vyhodnocování kvality textů a chceme oceňovat odbornost článků a autorské příspěvky. Ty budou ve feedu dostávat větší prostor i expozici. Chceme, aby uživatelé na feedu trávili čas, a aby pro ně byl obsah hodnotný. To se ostatně projevuje i na době strávené na obsahu, která stále roste. 

Zaměřujeme se také na automatizované rozpoznávání zavádějících titulků (tzv. clickbaiting) díky využití neuronových sítí. Chceme našim čtenářům doručovat obsah, který titulek slibuje. 

Jak přesně chcete clickbaitové titulky odhalovat?

Máme nový detektor clickbaitu, který na základě strojového učení hodnotí všechny zveřejňované články. Jedná se o technologii hluboké neuronové sítě určené pro zpracování textu, která dokáže pracovat s významy slov podle jejich kontextu ve větě. Výhodou tohoto přístupu je, že každý článek je automaticky klasifikovaný okamžitě při zařazení do Seznam.cz Newsfeedu a z hodnocení je zcela vyloučený lidský faktor. Je tak fér pro všechny. Technologii stále vylepšujeme.

Jaké nástroje k tomu využíváte?

Jdeme cestou využití machine-learningových modelů pro personalizaci. V nich ale využíváme i nezávislé rankingy typu klasifikace podle Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. 

Historicky ve feedu nejvíc táhla lifestylová a zpravodajská témata. Platí to i dnes?

Určitě, aktuální zpravodajská témata, typově informace o koronavirové pandemii, volbách, olympiádě, uživatele zajímají. To je v médiích zcela běžné. Naši uživatelé ale také rádi konzumují i odpočinkovější a lifestylová témata a pak obsah, který individuálně odpovídá jejich zájmům. A tady vidím velký potenciál pro rozvoj kvality našeho feedu.

Obecně bych naše kroky a vývoj feedu charakterizoval jako posun od univerzálního obsahu směrem ke specifickému obsahu nabízeného podle zájmů návštěvníka. Cílem je, aby ho obsah bavil, zajímal a chtěl s ním trávit hodně času. 

Jak se vůbec snažíte zvyšovat pravděpodobnost, že si uživatel článek přečte?

Kromě zmíněného obecného důrazu na kvalitu zobrazovaných článků je seznamácký feed personalizovaný, a zohledňuje tedy specifické zájmy našich uživatelů. Naším zájmem je čtenáře co nejlépe profilovat pro doporučení relevantního obsahu. Proto je také klíčové, aby byli uživatelé přihlášení. Díky tomu jim pak umíme doporučit články, které je zajímají. Personalizace přináší mnoho možností. 

Mluví se o konci cookies třetích stran, což může doporučování bezpochyby brzdit.

S koncem cookies třetích stran je potřeba počítat. A to i z důvodu zachování a rozvíjení budoucnosti kvalitního doporučování. My v Seznamu se na to připravujeme už delší dobu a naše řešení aktuálně nabízíme jak našim partnerům, tak celému tuzemskému trhu. Jedná se o technologii Přihlášení přes Seznam. Na webu si může každý přihlašování pro svůj web nastavit, a využít tak naše know-how. 

Dlouhodobě klademe větší důraz na úroveň personalizace obsahu. A právě pro plné vytěžení jejího potenciálu je důležité přihlašování. Na všech našich službách je cílem zajistit, aby přihlášených uživatelů bylo co nejvíce, protože jedině tak jim můžeme nabídnout dobrý zážitek. O tom na zmíněné konferenci promluví naše Partnership managerka Zuzana Neupauerová. 

Jak konkrétně ale mohou z přihlašování a tedy lepší personalizace těžit vaši partneři?

Vydavatelé mohou na své weby umísťovat doporučovací box Seznam Doporučuje, který zobrazuje návštěvníkům stránky články jednoho či více partnerských webů. Odráží přitom preference a zájmy konkrétního čtenáře. Partnerům se pak díky proklikům čtenářů zvyšuje čtenost jejich webu, a roste jim tak objem přečteného obsahu na jednu návštěvu. A zdaleka nejde o jediný benefit. 

K doporučovací technologii jsme ostatně pro naše partnery i širokou veřejnost začali publikovat články na našem blogu a významným zdrojem informací o fungování celého ekosystému bude i chystaná konference Seznam.cz Newsfeed forum.

-mav-